فرهنگسراها

فرهنگسراها خالی از مخاطبان تئاتر

به گزارش باکس افیس ایران: با وجود اینکه تعداد زیادی از آمفی تئاترهای فرهنگسراها این روزها بازگشایی شده و آماده پذیرایی مخاطبان با رعایت همه پروتکل های بهداشتی است، اما باز هم خالی از مخاطب مانده اند.

این روزها شاهد هستیم که پس از گذشت پنج ماه از شیوع کرونا در کشور ما و نزدیک به چهار ماه تعطیلی سالن های فرهنگی و هنری کشور که از جمله سالن های تئاتر را نیز در بر می گیرد، هنوز هم تئاتر آن رونق و تب و تاب قبل را ندارد.

بهرحال این مسلم است و پیش بینی هم میشد که مردم اعتماد کافی برای حضور خود و فرزندانشان را هنوز برای ورود به سالن های سر بسته پیدا نکرده و نمی کنند اما چیزی که مهم است اینکه موج دوم کرونا خیلی زودتر از پیش بینی پاییز امسال گریبان ما را در تهران و دیگر شهرها گرفت.

این روزها سالن های تئاتر باز است اما در واقع مخاطب آنچنانی ندارد با توجه به پروتکل ۵۰ درصدی بازگشایی سالن ها خیلی هم نمی توانیم انتظاری بیش از این از تئاتر داشته باشیم.

یکی از بخش های تئاتری ، آمفی تئاترهای سازمان فرهنگی و هنری در داخل فرهنگسراها است که این روزها بسیاری از آنها بازگشایی و مجوز اجرای نمایش هایی هم دارند اما واقعیت این است که مخاطب ندارند!

شنیده ها حاکی از این است که به استثنای سالن سینما تراس چاپلین فرهنگسرای بهمن هیچ یک از سالن های آمفی تئاترهای فرهنگسراها دارای مخاطب نیستند.

بخشی از این امر قابل درک است که مردم هنوز اعتماد کافی برای فرستادن و همراهی بچه هایشان را به فرهنگسراها ندارند . با وجود آن‌که فرهنگسراها برای رعایت پروتوکل‌های بهداشتی تدابیری اندیشیده‌اند، اما هنوز مردم متاثر از فضای فعلی جامعه و وضعیت روبه گسترش بیماری، برای حضور در سالن‌ها نگران هستند و مثل قبل از اجراها استقبال نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد فرهنگسراها با توجه به وضع موجود در صدد پیش بینی راه‌های تازه‌ای برای ارائه خدمات نمایشی به مخاطبان خود هستند که از آن‌جمله به مسابقات نمایشنامه نویسی و ساخت محصولاتی برای ارائه در فضای مجازی اشاره کرد. بخشی از فرهنگسراها نیز با فعالیت های آنلاین مخاطبانی را برای خود جلب کرده اند که توانسته بخشی از جای خالی تئاتر چهره به چهره را با مخاطب پر کند.

مدتی پیش بود که نمایش عروسکی «پرنده ها، آهوها» و «برادر؛ خورشید، خواهر؛ ماه» ویژه دهه کرامت از سوی مدیریت هنرهای نمایشی معاونت ‌هنری سازمان ‌فرهنگی ‌هنری شهرداری ‌تهران با مشارکت فرهنگسرای فن آوری و اطلاعات تولید شد.

علی عطایی سرپرست مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مدتی قبل در یک گفت وگو با خبرگزاری فارس مطرح کرده که بود: «تقریبا ۱۷ مرکز، خانه فرهنگ یا فرهنگسرای دیگر در تهران داریم که تا پیش از کرونا به شکل مداوم به تئاتر می پرداخته اند و اتفاقا جا­های بسیار مهمی بوده اند تا جوانان علاقه­ مند مجالی برای اجرا داشته باشند و تجربه کسب کنند. خیلی خوب است که در هر یک از این مراکز یک نیروی تخصص تئاتر وجود داشته باشد. گرچه کار سختی است. ولی با همکاری منابع انسانی سازمان درصدد هستیم که این اتفاق بیفتد و البته که باید مدیران فرهنگی مناطق تهران هم در این زمینه همکاری کنند .

وی مطرح کرده بود که باید برای وضعیت موجود برنامه‌ریزی کرد. فرهنگسرای بهمن این ظرفیت و اشتیاق را دارد که دوباره فعالیت‌های تئاتری از سر گرفته شود و به نظرم با کمی سرمایه‌گذاری و حمایت، این فرهنگسرا می‌تواند یکی از پایگاه‌های اصلی آموزش و مدرسه تئاتر در جنوب شهر باشد و اگر سراغ شخص مناسب برویم، حتما استعدادهای بسیار خوبی کشف خواهیم کرد که می‌توانند بعد از مدتی تولید تئاتر با کیفیت هم داشته باشند. حتما به یاد دارید که حمید پورآذری در همان بهمن با اقل امکانات چه کارهای خوبی اجرا کرده ‌است.»

واقعیت این است که با ادامه روند کرونا در دنیا و ایران هنوز مشخص نیست شرایط به چه صورتی در آینده در بیاید و همه چیز منوط به تصمیم گیری جدید ستاد مقابله با کرونا این هفته بابت فعالیت های فرهنگی و هنری و اجتماعات مختلف وجود دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند