شکرخدا گودرزی : نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید

باکس آفیس ایران : شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر که قصد دارد در جدیدترین تجربه خود نمایش «بیژن و منیژه» را به صورت تئاتری موزیکال در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد، درباره تمرکز خود روی شاهنامه فردوسی و تبدیل قصه‌های مختلف آن به نمایشنامه، گفت: رابطه من و شاهنامه از سال‌ها پیش شکل گرفته است. در این سال‌ها قصه‌های مختلفی نظیر «بهرام چوبینه»، «روز سیاوش»، «رستم و اسفندیار» و «فرزند یک خنیاگر» را از شاهنامه فردوسی گرفته و تبدیل به نمایشنامه کردم.

وی یادآور شد: قصه «بیژن و منیژه» مدت‌ها در ذهن من بود. سال‌ها پیش وقتی شهرو خردمند به ایران سفر کرده بود این قصه را برای او می‌خواندم. خردمند به من می‌گفت که این خوانش از شاهنامه برایش جالب است. مدت‌ها با این قصه کلنجار رفتم. برخی پژوهشگران می‌گویند فردوسی حتی پیش از سرایش شاهنامه فردوسی این قصه را نوشته بود. روایت‌هایی هم هست مبنی بر این‌که خنیاگران این قصه را برای فردوسی گفته‌اند حتی در متون اشکانی هم داستان «بیژن و منیژه» را داریم. این قصه پر از نیرنگ و جنگ و فرهنگ است؛ قصه‌ای کامل که هم عاشقانه، هم پهلوانی و هم خردمندانه است. فردوسی تشبیهات عجیب و زیبایی در این قصه دارد.

گودرزی درباره ویژگی‌های قصه «بیژن و منیژه» توضیح داد: ویژگی مهمی که این قصه دارد این است که فردوسی در این قصه زنی را روایت می‌کند که هم دارای فرهنگ است و هم دانش، سواد کتابی و خرد. او در عین حال یک هنرمند هم است. این ویژگی‌ها وقتی جالب است که به این توجه کنیم ۱۲۰۰ سال قدمت برای این شخصیت در نظر گرفته شده است.

این کارگردان تئاتر درباره دغدغه به صحنه‌بردن قصه «بیژن و منیژه» تاکید کرد: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که به نوعی کم‌تر از عشق می‌شنویم و جامعه بیشتر درگیر خشونت است. این قصه به زیبایی به عشق می‌پردازد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته دراماتیک قصه «بیژن و منیژه»، چاه بیژن است که گویی چاه جوانی همراه با غرور و نادانی است که بیژن باید به درون آن برود تا تولدی مجدد داشته باشد.

گودرزی در پایان درباره مدت‌زمان نگارش نمایشنامه «بیژن و منیژه»، اظهار کرد: نگارش این نمایشنامه حدود ۳ سال طول کشید زیرا باید پژوهش و نکات مختلف را جمع‌آوری می‌کردم تا مشخص شود قصه «بیژن و منیژه» را چگونه باید روایت کنم.

نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» با حضور هنرمندان موسیقی و تئاتر پس از ۹ ماه تمرین آماده اجرا می‌شود و داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که به مقابله و جنگ با شورشیان و طغیانگران می‌رود ولی در این مسیر دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

این نمایش از اوایل اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد رفت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند