مخاطب

مخاطب جزئی از یک اثر هنری است

به گزارش باکس افیس ایران:  یوسف سلیمی‌نمین درباره خلاقیت در عکاسی دفاع مقدس و جذب مخاطب توسط یک اثر هنری توضیحاتی ارائه کرد.

نمایشگاه عکس «صداستانگاه سینمای جنگ» شهریورماه سال گذشته همزمان با هفته دفاع مقدس روی ایوان موزه سینما برگزار شد و اکنون به صورت دائمی در بخش سینمای جنگ و دفاع مقدس این موزه برقرار است. در این نمایشگاه، مقابل هریک از تابلوهای عکس، یک دستگاه پخش‌کننده صوت وجود دارد که بیننده می‌تواند به‌واسطه هدفون، داستانی را از زبان سوژه عکس به مدت یک دقیقه گوش کند و همین نمایش متفاوت، استقبال خوبی را رقم زده است.

یوسف سلیمی نمین هنرمند عکاس درباره این نمایشگاه گفت: «صداستانگاه سینمای جنگ» یکی از مجموعه نمایشگاه‌هایی است که ترکیبی از صدا، داستان و نگاه است و ایده‌ای برای نمایشگاه‌های عکسی است که متفاوت از بقیه نمایشگاه‌ها برگزار شده است. به نظر من در هر حرفه و کاری نیاز است یکسری موارد جدید ابداع شود که برای مخاطب جذابیت داشته باشد و وقتی متوجه شدیم مردم قصه را دوست دارند و عکس خالی برای آنها جذابیت قبل را ندارد، ایده «صداستانگاه» شکل گرفت. محمدصادق دهقانی کنار من قرار گرفت و داستان‌هایی را در مورد عکس‌ها نوشتیم.

 

وی بیان کرد: مدیر موزه سینمای ایران چون می‌خواست ایده‌ای جدید در سینمای جنگ و دفاع مقدس داشته باشند از ایده ما خوششان آمد و به چند فریم و صحنه‌های خاص فیلم‌های دفاع مقدسی رسیدیم که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند. هر کدام از عکس‌ها در واقع متشکل از یک فریم فیلم با کاراکترهای امروزی (هنرپیشه‌ها) است که مخاطب می‌تواند با قرار دادن هدفون روی گوشش، داستان یک دقیقه‌ای آن را با موسیقی و صدا گوش کند. رضا کیانیان در «آژانس شیشه‌ای» و علی نصیریان در «بوی پیراهن یوسف» از جمله این تصاویر هستند.

سلیمی نمین در پاسخ به اینکه چطور می‌شود در هنر به ویژه عکاسی موضوعاتی را که به تکرار افتاده‌اند، به صورتی جدید خلق کرد؟ گفت: ایده «صداستانگاه» نیز چنین رویکردی را رقم زد و بسیار حس خوبی برای هنرمند است وقتی که مخاطبان روبروی اثر قرار و بعد از چند ثانیه ارتباط می‌گیرند و بسیار خوشحالیم که بعد از چند نمایشگاه موفق، موجی ایجاد شده و پیشنهادهایی شده که بتوانیم این مجموعه را با موضوعات مختلف ادامه دهیم.

وی درباره اینکه چطور یک هنرمند می‌تواند در کارش خلاقیت و نوآوری داشته باشد، توضیح داد: باید این مورد را احساسی درک کرد؛ متأسفانه هنرمندان در ایران چون شرایط ثابت و مناسب ندارند، کمتر در کارهایشان خلاقیت دیده می‌شود و کمتر عکاسی می‌بینید که توانسته باشد آنطور که باید و شاید امرار معاش کنند و این قطعاً تأثیر مستقیمی روی اثر هنرمند می‌گذارد، چون اثر هنری زاییده فکر هنرمند است و نیازمند یک آرامش است که قطعاً به واسطه حداقل‌های یک زندگی نرمال پدید می‌آید و خلاقیت به وجود آید. متأسفانه این روزها سختی‌های زندگی و وضعیت سخت اقتصادی، همه مردم به ویژه هنرمندان را آزار می‌دهد و امیدوارم با برطرف شدن این موارد، هنرمندان بتوانند کارهای خلاقانه خوبی را از آنها شاهد باشیم.

این هنرمند عکاس درباره اینکه چقدر در خلق اثر، مخاطب را نیز در نظر می‌گیرد، گفت: قطعاً مخاطب جزئی از یک اثر هنری است و اثر هنری که مخاطب نداشته باشد عملاً به درد نمی‌خورد و محدود به دیوار خود هنرمند می‌شود و قطعاً هنرمند باید تلاش کند مخاطبان و سلیقه روز مخاطبان را در نظر بگیرد. برای مثال در نمایشگاه «صداستانگاه سینمای جنگ» تقریباً از بین ۱۰۰ فیلم دفاع مقدس که در چند دهه ساخته شده، بررسی کردیم تا از بین این فیلم‌ها و سکانس‌هایشان به تعداد محدودی از قاب‌ها رسیدیم تا هم ابعاد هنری آنها حفظ شود و هم ماندگاری خوبی داشته باشد و مورد توجه مخاطب است.

سلیمی نمین در پایان تاکید کرد: هر چقدر ویژگی نوآوری و خلاقیت در آثار هنری بیشتر شود، مخاطبان اثر هنری بیشتر می‌شوند و قطعاً این انتخاب‌ها به بالا رفتن سطح کار هنری کمک می‌کند و انگیزه بیشتری برای کارهای بعدی برای هنرمند در پی خواهد داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند