غریب

امیر قادری: فیلم نمی‌گذارد مخاطب کرخت شود

به گزارش باکس افیس ایران:  منتقد برنامه «هفت» با تمجید از فیلم سینمایی «غریب» که برشی از زندگی شهید محمد بروجردی است، از دلایل علاقه اش به این فیلم و ویژگی های مثبت آن سخن گفت.

امیر قادری منتقد «هفت» در این برنامه، گفت: به دلایل مختلفی «غریب» برای من فیلم مهمی است. گرچه یکی از سخت ترین کارها در این دوره جشنواره، این است که در چنین شرایطی و به خاطر برخی حواشی بخواهم از یک محصول ارگانی تعریف کنم.

وی با اشاره به اینکه اغلب فیلم های جشنواره از جمله دیگر محصول سازمان اوج یعنی «سرهنگ ثریا» را دوست نداشته، «غریب» را بالاتر از آثار قبلی لطیفی دانست و افزود: معمولا فیلمهای ارگانی، استراتژیک یا تاریخی گرایشی مردمی دارند ولی با یک سکانس یا یک دیالوگ ماجرا را از حالت مردمی بودن خارج می کنند و به نفع یکی از گروه های سیاسی می چرخانند. بنابراین تک تک دیالوگ های این چنین فیلم ها را چک می کنم تا ببینم کجا به این نکته ای که گفتم می رسیم و کجا فیلم از منافع مردم فاصله میگیرد.

وی با نام بردن از «آژانس شیشه ای» که فیلمی مورد علاقه گروه های چپ و راست است، تصریح کرد: این فیلم نمونه عالی از تفکر طبقاتی است که در ظاهر مردمی جلوه می کند. من قطعا به قهرمان باور دارم و قهرمان گمشده سینمای ما است اما قهرمانی را می پسندم از قدرتش برای قدرتمند کردن آدمهای دیگر استفاده کند نه قوی کردن طبقه خودش.

این منتقد ادامه داد: در «غریب» مدام دنبال این می گشتم شخصیت نظامی فیلم (شهید محمد بروجردی) که به منطقه کردستان آمده است از موضع خودش بلغزد؛ اما قهرمان فیلم دو خط قرمز دارد: یکی تمامیت ارزی کشور و دیگری راحتی و آسایش مردم؛ حتی اگر بخواهد موضوع مربوط به متولد شدن بچه دشمن او باشد. فیلم تا پایان به شکل عجیبی این رویه را ادامه می دهد. فیلم «غریب» در تک تک دیالوگ‌ها و موقعیت ها از موضع خود کنار نمی آید و همه مردم را با یک چشم می بیند. در حالی که فیلمهای قبلی اوج واجد چنین ویژگی هایی نبودند و برای همین دوستشان نداشتم.

قادری ادامه داد: برای اولین بار اوج شخصیتی ساخته است که هیچ کجا در فیلم باجی به گروه‌های خاص نمی دهد. هدف قهرمان «غریب» در اعمال و کنش هایش آرامش مردم، بهتر زندگی کردن مردم و نجات جان مردم است. این مساله برای من ارزشمند است.

وی یادآور شد: قهرمان «غریب» دنبال گفتگو است. در لحظه اوج، قهرمان فیلم می گوید چاره ای نداریم جز اینکه به مردم اعتماد کنیم. گفتگو و مذاکره نقطه اصلی فیلم نیست اما قهرمان اثر، تمام تلاشش را برای اینکه جنگ چاره کار نباشد، می کند. همچنین به نظرم فیلم میزانسن های خوبی داشت و صحنه های جنگی خوب از آب درآمده بود.

بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» هم نظرش درباره «غریب» را این‌طور بیان کرد: من از فیلم خوشم می آید و فکر می کنم فیلم خوبی شده است. «غریب» همچنین یکی از بهترین شخصیتهای منفی‌ (با بازی مهران احمدی) را در میان آثار جشنواره امسال دارد. به قول هیچکاک هرچقدر شخصیت منفی فیلم بهتر باشد، فیلم هم بهتر از آب در می آید. کار لطیفی در این فیلم حرفه ای است و بین صحنه های شلوغ فاصله می اندازد و نمی گذارد مخاطب کرخت شود.

وی تاکید کرد: «غریب» به نظرم فیلم خوبی است و احتمالا بیشتر از دیگر محصول اوج یعنی «سرهنگ ثریا» مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد و پرفروش تر خواهد شد. در مجموع درجشنواره امسال اوج کارنامه بهتری نسبت به بقیه ارگان ها داشته است.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند