صحنه

«پیکرتراشی» حاصل ۸ ماه کارگاه تحقیق و پژوهش

به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان نمایش «پیکرتراشی» که این روزها در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است، این نمایش را حاصل برگزاری کارگاه تحقیقی و پژوهشی ۸ ماهه ذکر کرد.

پریسا محمدی کارگردان نمایش «پیکرتراشی» که در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفته است، درباره روند تولید این اثر گفت: پیش‌تر کارگاهی با حضور دانشجویان و هنرجویان تئاتر برگزار کرده بودم که نتیجه آن نمایش «منصور جنوبی» شد که در تالار حافظ روی صحنه رفت. «پیکرتراشی» نتیجه دومین کارگاهی است که برگزار کردم.

وی توضیح داد: از ۸ ماه پیش کارگاه و تمرین‌ها را شروع کردیم. معمولا برای کارگاه با یک نویسنده که در این دوره حسن برزگر است همکاری می‌کنیم و بسته به موقعیت کارگاه و بچه‌ها اثر نوشته و اجرا می‌شود. در ابتدا قرار بود نمایش را در مهر ماه روی صحنه ببریم که به دلیل شرایط پیش آمده اجتماعی این امیر میسر نشد و زمان اجرا به آذر موکول شد.

محمدی درباره شرایط اقتصادی تولید «پیکرتراشی»، یادآور شد: تهیه فضا و پلاتوی تمرین و همچنین دکور و صحنه نمایش مستلزم هزینه‌هایی بود که مجبور شدم خودم تمامی آنها را متقبل شوم زیرا به اعضای گروه تعهد اجرا داده بودم.

«پیکرتراشی» حاصل ۸ ماه کارگاه تحقیق و پژوهش/ برای هم نسخه نپیچیم

کارگردان «پیکرتراشی» درباره وضعیت اجرای عمومی تئاتر در شرایط کنونی، تأکید کرد: تئاتر برای من یک اعتقاد و ایمان است و به عنوان شغل به آن نگاه نمی‌کنم. همیشه می‌گویم نباید برای کسی نسخه پیچید که در شرایط کنونی تئاتر اجرا کند یا نه. من به گروه‌ام تعهد اجرا داشتم و اگر اجرا نمی‌رفتم باید خسارت مالی پرداخت می‌کردم. با وجود اینکه تحت فشار کاری، مالی و اقتصادی هستم به این نتیجه رسیدم که باید نمایش را اجرا کنم.

وی تصریح کرد: می‌دانم شرایط برای اجرای تئاتر خوب نیست و مخاطب نیز زیاد راغب به حضور در سالن نیست. شرایط ویژه است و با درک شرایط جامعه و همچنین همدردی‌های که دارم چاره‌ای جز اجرای «پیکرتراشی» نداشتم. اگر اجرا نمی‌رفتم باید انصراف می‌دادم و سال آینده با هزینه‌هایی بیشتر در سالنی خصوصی نمایش را اجرا می‌کردم.

«پیکرتراشی» حاصل ۸ ماه کارگاه تحقیق و پژوهش/ برای هم نسخه نپیچیم

محمدی در پایان یادآور شد: تصوری که برای «پیکرتراشی» داشتم با توجه به شرایط کنونی، به هم ریخته است. اساس این کارگاه بر خلاف کارگاه‌های از ایده تا اجرا، تحقیق و پژوهش بود و دوست داشتیم کار نویی انجام دهیم ولی نمی‌دانم در این شرایط چه سرانجامی خواهد داشت.

بازیگران نمایش «پیکرتراشی» به ترتیب حروف الفبا عبارتند از آریو امیری، امیرحسین امیری راد، علی ایزدی، تانیا بیات، ستایش خوش‌طینت، محمدرضا دهگان، حسین ریاضی، صبا سبحانی، محمد سپهری، امیررضا علمداری، ملیکا فراهانی، علی کرمانی، سمیرا محمدی، پیام میر مصطفی، امیر محمود نورایی.

در خلاصه نمایش آمده است: «وقتی داشتم از هوش می‌رفتم انگار یجایی نزدیک قنات بالای خونه آقاجونم اینا بودم. یه سوزش شدیدی تو دست راستم احساس می‌کردم مثل وقتایی که برای مسابقه دستمونو می‌ذاشتیم توی آب قنات. سرما از یه جایی تبدیل به سوزش میشه انگار دارن یه سوزن بزرگو فرو می‌کنن تو مغز استخونت. هیچوقت فکر نمی‌کردم توی زندگیم زنده به گوری رو تجربه کنم.»

عکس از امیرحسین کیانبخت است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند