حسام شریفی

در «هام» عشق زنده می‌ماند

به گزارش باکس افیس ایران: حسام شریفی کارگردان «هام» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد تلاش کرده در این نمایش نشان دهد که با وجود شرایط سخت همچنان می‌توان به تغییر و زنده نگاه داشتن عشق امیدوار بود.

حسام شریفی کارگردان نمایش «هام» که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: متن نمایش را عباس عبدالله‌زاده به نگارش درآورده است که ۵ سال قبل خودش آن را به صحنه برده بود. من همان موقع به متن علاقه زیادی پیدا کردم و به این نتیجه رسیدم که این نمایشنامه را می‌توانم در فضایی که دوست دارم به صحنه ببرم. سال گذشته در اوج همه‌گیری کرونا تمرین‌های نمایش را آغاز کردم که به دلیل شرایط سختی که وجود داشت، تغییرات زیادی در گروه بازیگران نمایش داشتیم و نمی‌توانستیم تمرینات را به صورت مداوم پیگیری کنیم. تا سرانجام امکان اجرا برایمان فراهم شد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی که در پلاتوهای خصوصی تمرین داشتیم با حمایت دوستان اداره کل هنرهای نمایشی توانستیم ادامه تمرین‌ها را در تالار آینه واقع در طبقه هفتم تالار وحدت ادامه دهم. حسین شهبازی، میثم شمسیان، علی یعقوبی، مرتضی یعقوب‌پور، ایمان قادری، علی افضلی از دوستانی هستند که از همان ابتدا همراه و در کنار من بودند که از آنها و دیگر عوامل نمایش که در این شرایط سخت پای کار ایستادند، سپاسگزارم.

حسام شریفی درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد: برخلاف متن رئالیستی که عباس عبدالله‌زاده نوشته است من اجرا را به سمت و سوی سوررئال و رئالیسم جادویی برده‌ام. نمایش در فضایی مینیمال و با تاکید بر قاب بندی و تصاویر بصری روایت می‌شود. در این نمایش به شخصیت اساطیری «هام» فرزند شیطان که در روایت‌های مذهبی هم از او نام برده شده است، می‌پردازیم.

وی افزود: البته داستانی که نقل می‌شود تخیلی است و زندگی بانوی پاکدامنی را در یک شهر بی‌نام و نشان به نمایش می‌گذارد؛ شهری که توسط خانواده جنیان به تسخیر درآمده و رو به تباهی و نابودی است. در این نمایش هام که در ابتدا کمر به نابودی این زن و شهر بسته بود تحت تاثیر ارتباط او با خداوند قرار می‌گیرد و عاشق رابطه انسان با پروردگارش می‌شود از همین رو خواسته‌ای را که این زن از او دارد، عملی می‌کند که در واقع خیانت به عزازیل است و در نهایت باعث می‌شود تسبیح الماس که نشانه انسانیت است از بانو به یک دختر بچه انتقال پیدا کند و در واقع انسانیت زنده بماند…

کارگردان نمایش «دزدان جیبوتیج» درباره دلایل انتخاب این متن برای اجرا توضیح داد: با توجه به شرایط حال حاضر جامعه و در روزگاری که کم کم رنگ خاکستری به تیرگی می‌گراید با اجرای این نمایش قصد داشتم به این مفهوم بپردازم که هنوز هم می‌شود شرایط را تغییر داد و کاری کرد که حال مردم خوب شود و به سمت سپیدی و پاکی رفت. رنگ غالب نمایش نیز آبی فیروزه‌ای است که رنگ مهربانی و عشق بوده و بر این نکته تاکید داشتم که می‌توان عشق را زنده نگاه داشت.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: خانواده شیاطین تصمیم گرفتند که شهر آدمیزاد را به ورطه نابودی کشیده و انسانیت را از بین ببرند. اما یک بانوی پاکدامن مقابل آن‌ها قرار گرفته و در این میان هام فرزند ارشد شیطان و…

بازیگران این اثر نمایشی که کاری از گروه تئاتر «زَهِش» است، عبارتند از میثم شمسیان ، حسین شهبازی ، فرهاد داوری کیا ، علی یعقوبی ، مرتضی یعقوب پور ، ایمان قادری ، ندا اصغرپور ، فاطمه گوشه ، آیناز شجری ، آیلار شجری ، علی افضلی ، ناصر عزتی ، شقایق زارع ، مانی خضری پور ، سارا جوادزاده ، بهنام فرزام ، امیدعلی رحمانی ، مرتضی عبداللهی ، فرزانه قاسمی ، مجتبی بحران ، علی مرادی ، نسترن خاموشی ، علیرضا حیدری ، حنانه میرشاه ولد ، الهه اهدایی ، پریسا جلالی ، نوشین جوادی ، پرنیان شفیعیان ، مریم حیدر زاده ، نسیم داداشی ، سینا توکلی .

نمایش «هام» تا ۳۰ آذر ماه هر شب ساعت ۱۸ در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

عکس‌ها از شهریار دبیری و مریم اصلانی است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند