نمایش

نقد نظام سرمایه در «دو دوز سایتوتک»

به گزارش باکس افیس ایران:  میثم شمسیان کارگردان نمایش «دو دوز سایتوتک» عنوان کرد این اثر نمایشی به نقد نظام سرمایه‌داری و رفتار سرمایه‌داران می‌پردازد.

میثم شمسیان کارگردان نمایش «دو دوز سایتوتک» که این روزها در تالار حافظ روی صحنه است درباره استقبال از نمایش گفت: برای اجرای این نمایش تنها به خاطر ایدئولوژی‌مان خیلی اذیت شدیم اما اعتقاد من این بود که فضا، فضایی نیست که در آن میدان را ترک کنیم آن هم برای اینکه می‌خواهیم حرفمان را بزنیم. افرادی که به ما توهین می‌کنند اعتقادشان این است هنرمندانی که در این شرایط اجرا می‌کنند با مردم نیستند در حالی که من معتقدم چون ما قرار است حرف دل مردم را بزنیم می‌خواهیم تئاتر اجرا کنیم. تعریف اعتراض با اعتصاب متفاوت است. چرا باید گروه‌ها را تهدید کنند که نباید کار کنید یا به آنها توهین و فحاشی کنند.

وی ادامه داد: حتی یکی دو نفر از بازیگران نمایش به دلیل همین تهدید و توهین‌ها، ۱۰ روز مانده به اجرا از حضور در کار انصراف دادند. علی‌رغم همه این هجمه‌ها دلیلی نمی‌بینم که کار نکنم. خوشبختانه با این وجود نمایش کار درخوری از کار درآمده و مورد استقبال قرار گرفته است. نیت ما این بود که چراغ تئاتر روشن بماند و هنرمند باید روی برخی از اصولش پایندی داشته باشد و حرفش را هرچند که انتقادی هم باشد به صحنه بیاورد. خوشبختانه دوستان شورای ارزشیابی و نظارت از لحاظ محتوایی به ما سخت نگرفتند و خیلی آزاداندیشانه به موضوع نمایش نگاه داشتند و حتی به ما راهنمایی هم می‌کردند. این اتفاق نشان دهنده این است که می‌توان در این فضا کار کرد و حرف زد.

شمسیان با اشاره به اینکه نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «خوک هندی» است، در این باره توضیح داد: این نمایش اثری فلسفی و سوررئال است اما با این وجود مخاطب عام هم با اثر ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اینکه نمایشنامه «خوک هندی» در لایه‌های زیرین خود نقدی به جامعه سرمایه داری وارد می‌کرد احساس کردم که می‌شود روی این موضوع کار کرد و پرورشش داد. با این نمایش می‌توان خیلی از اتفاقات آینده را به شکلی پست مدرن پیش‌بینی کرد. در این اثر نمایشی هم نظام سرمایه‌داری نقد شده و هم رفتار خود سرمایه‌داران.

این کارگردان با اشاره به اینکه نام نمایش اشاره به داروی سقط جنین دارد، بیان کرد: علاقه‌مند بودم اسم نمایش خاص باشد از این رو چون در صحنه‌هایی به نقد قانون سقط جنین می‌پردازیم، تصمیم گرفتم این نام را برای نمایش انتخاب کنم. البته منظور ما تنها سقط جنین فیزیکی نیست بلکه بیشتر به عقبه این جریان و نیرویی که اجازه می‌دهد این دارو تولید، قاچاق یا تجویز شود، پرداختیم که باعث زیرپا گذاشتن اخلاق می‌شود.

شمسیان در پایان متذکر شد: برای اجرا نیز تغییرات زیادی در متن داده شده و علاوه‌بر اضافه شدن چند صحنه به کار تعداد شخصیت‌ها نیز بیشتر شده است و از بازیگران فرم نیز استفاده کرده‌ایم که همه این تغییرات در جهت تاکید بر نقد جامعه سرمایه داری و بیان مشکلات و دغدغه‌های جامعه صورت گرفته است.

نمایش «دو دوز سایتوتک» به نویسندگی و کارگردانی میثم شمسیان از ۱۱ تا ۲۷ دی ماه در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان «دو دوز سایتوتک» آمده است: فردی جهت انجام امور مالی به ساختمانی مراجعه می‌کند و به طور ناخواسته در آنجا زندانی می‌شود. او برای آزادی خود به کارهای مختلفی دست می‌زند.

بازیگران این نمایش علی یعقوبی، عباس خداوردیان، الهام خضرایی منش، سمیه صباغی، مرضیه کردی، مانی خضری پور، جهانگیر رمضانی، امیدعلی رحمانی، بهنام فرزام، مجتبی بحران، فاطیما حسین پور، پریسا مقدم، الهه اهدایی، علیرضا یوسفی، متین کریمی، مهدی فراهانی، متین مکاری مقدم، ثریا نیازی، ریحانه تقوی، یگانه تقوی هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند