جشنواره تئاتر فجر

قصه چشم‌انتظاری ۸ ساله «دختران»

به گزارش باکس افیس ایران:  کیانوش ایازی یکی از کارگردانان نمایش «دختران» که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیح داد و یادآور شد برای بالا رفتن کیفیت آثار باید از آنها حمایت مادی کرد.

کیانوش ایازی یکی از کارگردانان نمایش «دختران» که در بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر در تالار حافظ به صحنه رفت، درباره داستان این نمایش گفت: «دختران» اثری کمدی تراژدی در فضایی گروتسک و زندگی چهار خواهر را روایت می‌کند که همسرانشان را راهی سربازی می‌کنند و پس از رفتن آن‌ها به سربازی، جنگ شروع می‌شود. این خواهران منتظر بازگشت همسرانشان هستند که این بازگشت ۸ سال طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه از ۲ ماه قبل از آغاز جشنواره تئاتر فجر تمرین‌های نمایش را آغاز کرده‌اند، بیان کرد: اثرگذاری روی مخاطب یکی از دغدغه‌های اصلی من برای ورود به این عرصه است و علاقه مند به تاثیرگذاری هرچند کم روی مخاطب هستم چون مخاطب و تماشاگر یکی از عناصر اصلی تئاتر هستند.

این کارگردان جوان کرمانشاهی یادآور شد: تئاتر ذاتاً یعنی اعتراض و این هنر اصولی در ذات خود فرهنگسازی دارد که در هیچ قاعده‌ای نمی‌گنجد. تئاتر هنری پویا و نیازمند حمایت است زیرا مخاطب خاص دارد و این مخاطب نیازمند تماشای اجراهای باکیفیت است.

ایازی با اشاره به اینکه حمایت‌های مادی از تئاتر اندک است، افزود: مبالغ به نسبت کمی به تئاتر کمک می‌شود و تمام کمک هزینه‌ای هم که به ما کمک شده صرف ساختن سازه و دکور و طراحی شده است. اگر حمایت‌ها بیشتر شود و تماشاخانه‌های دولتی افزایش پیدا کنند تئاتر پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

قصه چشم‌انتظاری ۸ ساله «دختران»/ تئاتر نیاز به حمایت مادی دارد

وی ادامه داد: تئاتر نیازمند حمایت مالی است چون هرچقدر حمایت مادی بیشتر باشد کیفیت کارها، بهتر خواهد بود. اگر متولیان امر بودجه بیشتری را در اختیار هنرمندان قرار دهند کیفیت آثار بالاتر خواهد رفت و تئاتر کشور می‌تواند به صورت وسیع‌تر با تئاتر دیگر کشورها رقابت کند.

ایازی با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره‌ها بزرگ‌ترین انگیزه برای رشد و منتقل شدن بخش فرهنگی تئاتر به مخاطب هستند و فضایی را برای ظهور استعدادهای جدید، دیدگاه‌های نو و نمایش‌های مدرن‌تر ایجاد می‌کنند.

وی در پایان جشنواره بین المللی تئاتر فجر را ویترین تئاتر کشور نامید و بیان کرد: بخش بزرگی از استعداد، تجربه و سواد هنرمندان در جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته می‌شود پس طبیعتاً نیازمند داشتن ملزومات است تا بتوان تفکرات و ایده‌های جدید برای این عرصه را اجرایی کرد. همچنین برگزاری مجدد جشنواره منطقه‌ای موجب دیده شدن هنرمندان شهرستان و بالاتر رفتن کیفیت آثار تئاتری کشور شده است.

نیلوفر هوشمند، حسام خیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا، علی دلپیشه، زهرا مظفریان، خدیجه بابادی و حامد شیخی بازیگران نمایش «دختران» هستند.

علی دلپیشه و کیانوش ایازی کارگردان، پروانه خسروی دستیار کارگردان، امیرحسین جعفری، محمد نظرزاده، حسن شیخوند، عرشیا عسگری عوامل صحنه، علی دلپیشه طراح صحنه، زهرا مظفریان طراح لباس، کیانوش ایازی طراح نور، درسا قشقایی طراح گریم، فاطمه سلطانی اجرای گریم از دیگر عوامل این نمایش صحنه‌ای هستند.

نمایش «دختران» که هشتم و نهم بهمن در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار حافظ اجرا شد.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند