محمدرضا هلال زاده

سال ۷۹ در «خاک سفید» چه خبر بود؟

به گزارش باکس افیس ایران: محمدرضا هلال زاده کارگردان «خاک سفید» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد برای شکل گیری این نمایش تحقیقات زیادی کرده و از نمایش رئالیستی دیگری الگوبرداری نکرده است.

محمدرضا هلال زاده کارگردان نمایش «خاک سفید» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت: از ۵-۶ سال قبل طرح اجرای نمایشی درباره محله خاک سفید را در ذهن داشتم. در واقع به دلیل علاقه شخصی به این محله و اتفاقاتی که در دهه ۷۰ آنجا رخ داده بود و اینکه من از آن منطقه شناخت داشتم و با معضلات و مشکلات آنجا آشنا بودم، ابتدا منتظر شدم تا کسی درباره آنجا نمایشنامه ای بنویسد تا من در آن بازی کنم اما چون دیدم این اتفاق رخ نداد، تصمیم گرفتم ایده ام را با محمود ‌احدی ‌نیا در میان بگذارم تا او نمایشنامه ای بر این اساس بنویسد و من آن را به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: برای پرداختن به اتفاقاتی که سال ۷۹ در این محله رخ داد داستان زندگی خانواده ای را خلق کردیم تا در خلال آن رخدادها و معضلات اجتماعی موجود در این محله را در داستان بگنجانیم. این اثر نمایشی اثری کاملا رئالیستی است و تمام دغدغه من در کارگردانی کار این بود که نمایش را صددرصد واقع گرایانه به صحنه ببرم به شکل که اجرا با یک فیلم سینمایی رئال مطابقت داشته باشد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره انتقاداتی که درباره شباهت فضاسازی نمایش با نمایش «قصه ظهر جمعه» محمد مساوات مطرح شده است، توضیح داد: بنای کار ما براساس بازسازی خانه هایی محله خاک سفید در آن دوران بوده است. معماری آن منطقه منحصر به فرد است و ویژگی های خاص خودش را دارد از این رو ما حتی از نمایش «قصه ظهر جمعه» ایده هم نگرفتیم چه برسد به الگو برداری. نمی توان هر نمایش رئالیستی را با هم مقایسه کرد چون ممکن است در ژانر با یکدیگر مشترک باشند اما در فضاسازی و ایده پردازی متفاوت هستند.

هلال زاده در پایان با اشاره به اینکه برای شکل گیری این نمایش تحقیق زیادی درباره معماری و ساختمان های این محله انجام داده درباره ضربه ای که کرونا و تعطیلی سالن های تئاتری به گروه ها وارد کرده است، گفت: این تعطیلی ها نه به گروه ما بلکه به همه گروه های در حال اجرا ضربه زیادی زده است. به عنوان نمونه نمایش ما تازه داشت مخاطب خودش را پیدا می کرد و خوب می فروخت اما این تعطیلات ناگهانی باعث شد تماشاگران دوباره از تئاتر دور بشوند و تا ما بخواهیم دوباره آنها را جذب کنیم ممکن است با تعطیلی غیرمنتظره دیگری روبرو شویم و یا اصلا زمان اجرا به پایان برسد.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه صادق ‌برقعی ، فرید ‌رحمتی ، میلاد معیری ، مهدی ‌یگانه ، نساء یوسفی ، حسین ‌کریمی ، محسن ‌رضوی ‌نیا ، علی اسحاقی ، سحر بهرامی ، علی ‌پویا ‌قاسمی ، المیرا صارمی ، سهیل ناجی هستند که تا ۱۵ مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند