تئاتر

همنوایی سازها برای رسیدن به «جنگ و صلح»

به گزارش باکس افیس ایران:نمایش موزیکال «جنگ و صلح» به کارگردانی میثم یوسفی دور تازه اجراهای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرده است.

دور جدید اجراهای نمایش «جنگ و صلح» از ۲۱ خرداد ماه در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز شده است و تا ۱۶ تیر ماه ادامه خواهد داشت.

«جنگ و صلح» نوشته و کارگردانی میثم یوسفی و اقتباسی موسیقایی از نمایشنامه «رومئو و ژولیت» شکسپیر است که تا چندی پیش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه بود و ادامه اجراهای خود را در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد ادامه می‌دهد. البته این اثر نمایشی پیش از این در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک و سال ۱۴۰۰ در سالن چهارسوی تئاتر شهر هم اجرا داشته است.

میثم یوسفی در گفتگو که با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه نمایش «جنگ و صلح» ارتباطی به رمان معروف تولستوی ندارد و برداشتی از نمایشنامه «رومئو و ژولیت» شکسپیر است درباره این اجرا گفت: برخلاف تراژدی شکسپیر در این نمایش پایان ملودرامی خواهیم داشت. داستان نمایش درباره ۲ خانواده سازهای ایرانی و سنتی و سازهای کلاسیک است که در یک مهمانی در حال نواختن و خواندن هستند که در این میان کمانچه از خانواده سازهای ایرانی با چنگ از خانواده سازهای کلاسیک رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند و عاشق هم می‌شوند. براساس فضای سازشناسی و تاریخچه سازها و اختلافی که بین سازهای سنتی و کلاسیک وجود دارد جنگی بین ۲ خانواده در می‌گیرد و ادامه ماجرا.

وی عنوان کرد: این نمایش بدون دیالوگ و با زبان موسیقی اجرا می‌شود و زبانی بین‌المللی دارد. طی تجربیاتی که در عرصه‌های مختلف تئاتر از جمله موزیکال، فیزیکال و همچنین موسیقی داشتم تلاش کردم با نمایش موزیکال «جنگ و صلح» گفتگویی بین تمدن‌ها شکل بدهم.

یوسفی یادآور شد: به این اعتقاد دارم وقتی سازی در دست یک نوازنده قرار می‌گیرد مانند زمانی است که عروسکی در دست یک عروسک گردان است و وقتی نوازنده سازش را می‌نوازد انگار که به آن ساز روح می‌دمد و آن را تبدیل به یک جاندار می‌کند و زنده و پویا می‌شود همانطور که عروسک در ابتدا یک جسم بی جان است ولی زمانی که بازی دهنده‌اش آن را حرکت می‌دهد به او جان بخشی می‌کند و تبدیل به یک کاراکتر می‌شود که این مفاهیم در نمایش «جنگ و صلح» نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ناصر آویژه، حسین میرزاییان، بهنام متعارفی، الهام زارعی، شراره یوسفی، قاسم انصاری شاد، مهدی رحمتی، زیبا کاظمی بازیگران «جنگ و صلح» هستند.

فرید نوایی آهنگساز «جنگ و صلح» و علی پاکدست سازنده ماسک‌های این اثر نمایشی است.

نمایش «جنگ و صلح» تا ۱۶ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند