مهیار شیروانی

اعتماد به «ببو» سخت‌ترین کار دنیاست

به گزارش باکس افیس ایران: مهیار شیروانی کارگردان نمایش «ببو» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که از امروز در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود، توضیحاتی را ارائه داد.

مهیار شیروانی نویسنده و کارگردان نمایش «ببو» که از دوشنبه ۴ مردادماه در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: در زمستان ۱۳۹۶ در دوره‌ای از زندگی‌ام که ناگزیر به پیامدهای انتخاب آدم‌ها از سر ترس فکر می‌کردم ایده «ببو» در ذهنم شکل گرفت؛ اینکه چه کاری را نباید انجام دهیم؟ و کاری که باید بکنیم چیست؟

وی ادامه داد: بر همین اساس ایده زندگی پسر جوانی که گروگانی در زیرزمین خانه شان دارد و مادرش رازش را می‌فهمد؛ محصول همان دوران بود. محصول نهایی کشمکش چهار نفر در زیرزمین خانه‌ای قدیمی بر سر جلب اعتماد هم و در شرایطی که اعتماد کردن سخت‌ترین کار است؛ از آب در آمد.

شیروانی درباره ویژگی‌های نمایش عنوان کرد: از همان ابتدای تمرین‌ها با میزانسنی مشخص و برآمده از مضمونی مشخص شده، شروع به کار کردیم. بعد از تسلط به کل متن، به آرامی میزانسن‌های جدیدی طراحی و جایگزین شدند. در طراحی‌های جدید تلاش کردیم به داستان، مضمون و اصول طراحی مان وفادار بمانیم. اعتراف می‌کنم بازیگرانم با گذشت زمان در طراحی این ایده‌های مسلط به اصولمان، نقش زیادی داشتند به شکلی که در سرتاسر اجرا طرح‌ها و ایده‌های آنها را می بی نم.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره تاثیر بحران کرونا بر اجرای این نمایش توضیح داد: در مورد شرایط اجرا در روزگار بیماری گله‌ای ندارم. بعید هم می دانم در زمانی که اینها را می گویم، حوصله‌ای باشد. این تجربه برایم بیشتر منجر به این پرسش شد که آیا در شرایط کرونا اجرا بردن نمایش کار منصفانه‌ای است؟، آیا چون برخوردی منصفانه ندیدیم، اجازه داریم غیر منصف باشیم؟

بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) پرستو الماس ، نیکو پشوتن ، عماد جاویدپور و مسعود رمضانی هستند.

در خلاصه این نمایش که ژانری کمدی دارد، آمده است: در یکی از روزهایی که خانه خالی است و مادر کامبیز در خانه حضور ندارد، او همدستان کلاه‌بردارش را در حین سرقت اشیا باستانی، در زیر زمین خانه شان گروگان گرفته، ناگهان مادرش به خانه باز می‌گردد و با این صحنه گروگان‌گیری روبرو می‌شود. کاراکترهای داستان در موقعیتی که اعتماد کردن سخت‌ترین کار است، با موانع شخصیتی‌شان برای مورد اعتماد قرار گرفتن مواجه می‌شوند.

مهیار شیروانی که نویسندگی و کارگردانی نمایش «یه هفته بعد هفته قبل» و همچنین نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «جنگل آسفالت» را برعهده داشته، از زمستان سال ۱۳۹۸ و پیش از آغاز پاندمی بیماری کرونا، به همراه گروه بازیگرانش تمرینات نمایش «ببو» را آغاز کرده بود.

اجرای این نمایش از ساعت ۲۰:۳۰ روز دوشنبه چهارم مردادماه در سالن گلایل پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند