«سگ زندگی»، روایتی از اشتباهات رایج در یک خانواده

به گزارش باکس افیس ایران: حمید رضا اسماعیلی ، نویسنده و کارگردان نمایش «سگ زندگی» هیجانات آدمی را در فضای سورئال با کمک نور و صحنه در قالب فرم نشان می‌دهد.

حمید رضا اسماعیلی ، نویسنده و کارگردان نمایش «سگ زندگی» درباره دلیل نوشتن این نمایشنامه گفت: یکی از دغدغه‌های جامعه جهانی در سه سال اخیر بیماری افسردگی است که از ناتوان کننده‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود. همانطور که برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون و … به پزشک مراجعه می‌کنیم، افسردگی هم نیاز به درمان دارویی و پزشکی دارد. برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند که با بها دادن به فرزندانشان بیماریشان خوب می‌شود، اما این تفکر اشتباه است. شاید همین رفتارها جوانان را به طور مستقیم درگیر خودکشی کند.

وی درباره موضوع داستان بیان کرد: کار در فضای سورئالیسم اتفاق می‌افتد؛ پسر، شخصیت اصلی قصه، هیجاناتش را با نور‌های مختلف می‌بیند و در نهایت هیجاناتش او را به سمتی می‌برد که بیماری افسردگی به وی غلبه کند. تماشاچی در ابتدا فکر می‌کند در حال تماشای داستان عاشقانه است و بعد که کار جلو می‌رود متوجه می‌شود که این‌ها هیجانات پسر هستند. در ابتدای تولد، غم و خوشحالی با او زاده می‌شود، اما همزمان با افزایش سن هیجانات دیگری مانند خشم، ترس و نفرت را تجربه می‌کند.

نویسنده و کارگردان نمایش «سگ زندگی» درباره طراحی صحنه و نور بیان کرد: طراح نور بر عهده مسلم رضایی است. صحنه از ۵ فرم مختلف تشکیل شده است که پنج فریم با ۵ رنگ مختلف نور تزیین شده است. هر یک از هیجانات به رنگی است که بر این اساس خوشحالی به رنگ طلایی، ترس که به صورت یک لحظه پدید می‌آید و از بین می‌برد، به رنگ نور سفید، خشم قرمز و غم آبی نشان داده می‌شود.

وی درباره بازخورد مردمی از این نمایش گفت: تا الان که بازخورد خوبی از مردم گرفتیم، یکی از دلایلش گنگ نبودن نمایشنامه است که مردم به مردم اهمیت درمان بیماری افسردگی پی می‌برند. حتی برخی از افراد ترغیب شدند که افرادی که تعارضات روانی دارند را به دیدن این نمایش دعوت کنند. حتی افراد روانشناس و روانپزشک به دیدن کار ما آمدند و اشکال علمی از این نمایش نگرفتند و جریان فکری که خواستیم ایجاد شد.

اسماعیلی همچنین درباره منابع استفاده شده برای نگارش دقیق این نمایشنامه توضیح داد: از یکسری فکت‌های علمی برای نوشتن نمایشنامه استفاده کردیم و همچنین کتاب را بر اساس “درسنامه روان پزشکی آمریکا یا همان DSM۵” جلو بردم. همچنین انتخاب بازیگر به صورت فراخوان انجام شد و تمرین در شرایط کرونا و تعطیلی سالن‌های کرونا همراه شد که بازبینی نمایش به تعطیلی خورد. همین موضوع کار را سخت کرد.

«سگِ زندگی» عنوان جدیدترین اثری است که به کارگردانی حمیدرضا اسماعیلی از ۲۸ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در این اثر علیرضا اسماعیلی، امیرخشایا امجدی، نرگس هاشمی، پرتو مهر، انیس سلامی، کیان طایفه، پوریا سعیدیان، عطیه ملکی، رعنا رحمانی و نفس حسینی ایفای نقش می‌کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند