آرمان شیرالی

«موش» نگاهی جهان‌شمول به سیاست دارد

به گزارش باکس افیس ایران: آرمان شیرالی کارگردان نمایش «موش» درباره ویژگی‌ها و دلایل اجرای این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

آرمان شیرالی که قصد دارد نمایش «موش» را در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه ببرد درباره این اثر نمایشی گفت: از یک سال قبل تصمیم به اجرای نمایش «موش» نوشته بهمن فُرسی گرفتم و با تعدادی از بازیگران مطرح برای حضور در نمایش صحبت کردم.

از ابتدا تصمیم داشتم این اثر نمایشی را در یک سالن بزرگ و با بازیگران چهره به صحنه ببرم. البته منظورم از بازیگران چهره هنرمندانی است که تجربه کافی را برای ایفای نقش کاراکترهای نمایشنامه «موش» دارند نه صرفاً بازیگران شناخته شده مدیوم سینما.

وی درباره ویژگی‌های نمایشنامه توضیح داد: نوع نگاه بهمن فرسی در نمایشنامه «موش» کاملاً سیاسی است اما نوع نگاه من به سیاست معطوف به یک جغرافیای خاص نیست بلکه نگاهی جهان شمول به سیاست دارم و این مفهوم در نمایش قبلی‌ام «مختلفیم» هم به چشم می‌خورد.

«موش» برای من یک سیاست جهان شمول است و دوست دارم این کار روی صحنه برود اما اجرای نمایش هم به خاطر خود متن و هم نوع نگاه نویسنده کمی سخت است. این نمایشنامه برعکس کارهای قبلی من به شدت دیالوگ محور است در حالی که نمایش‌های من بر پایه فرم استوار هستند.

تلاشم این است که در کارهایم از فرم به معنا برسم اما نویسنده در این نمایشنامه از دیالوگ به معنا می‌رسد از رو همین تفاوت‌ها و پیش بردن هر ۲ شیوه برای من چالش جذابی را رقم زد و بیشتر ترغیب شدم که این اثر نمایشی را که تا به حال اجرای عمومی نداشته است، به صحنه ببرم. در این سال‌ها تئاتر مدرن به سمت اجرا گرایش دارد؛ اجرا به مثابه بدن و ریتم و دیگر متن‌های گفتگو محور دهه ۷۰ کمتر مورد توجه است.

شیرالی درباره بازیگران نمایش عنوان کرد: تلاشم این بوده که در این نمایش تجربه تازه‌ای را رقم بزنم و با وجودی که چندین ماه روی متن دیگری کار کرده بودم و می‌خواستم زندگی نامه اوریانا فالاچی را با جرح و تعدیل به صحنه ببرم اما به این نتیجه رسیدم که نمایشنامه «موش» در این برهه زمانی قابلیت اجرای بیشتری دارد و با فرم اجرایی و دراماتورژی جدید برای خودم این آزمون و خطا را رقم بزنم.

نمایش‌های قبلی من معمولاً با بازیگرانی بوده که زیاد شناخته شده نبودند و سعی می‌کردم استعدادهایی را شناسایی کنم و با همراهی هم کاری را به صحنه ببریم اما در این نمایش تصمیم گرفتم از بازیگران شناخته شده برای اجرا دعوت کنم و نکته جالب توجه این است که با بازی‌هایی کاملاً متفاوت از آنها مواجه خواهیم شد به عنوان نمونه اگر بازیگری به عنوان بازیگر کمدی در طول این سال‌ها شناخته می‌شده جدی‌ترین نقش «موش» را بازی می‌کند.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره زمان اجرای نمایش یادآور شد: برنامه‌ریزی ما برای اجرای نمایش در شهریور و مهر است که احتمالاً تا آن زمان شرایط متعادل می‌شود و تمرین‌ها را هم با فاصله گذاری انجام می‌دهیم. دکور نمایش هم بسیار سنگین و هزینه بر است و بازی‌ها درون دکور صورت می‌گیرد از این رو منتظر آماده شدن دکور هستیم تا تمرین‌های اصلی نمایش شروع شود.

نمایش «موش» که دومین تولید رسمی گروه «مُخ تلفات» است با آهنگسازی بابک خانقلی داستان هیات دولتی است که بر سر تصاحب یک ملک درگیر می‌شوند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند