فضای مجازی

ابتکار اپرای مونیخ برای جلب مخاطب در کرونا

به گزارش باکس افیس ایران: اپرای مونیخ برای بازگرداندن زندگی به اجراهایی که به ناچار از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، ابتکاراتی انجام داده که یکی از آنها امکان ایجاد سروصداهای معمول تماشاگران حین اجراست.

نزدیک به یک سال است که همه‌گیری یا عالم‌گیری ویروس کرونا زندگی فرهنگی و هنری را با اختلال جدی مواجه کرده است و اپراها در همه کشورها از این اختلال و شاید بهتر است بگوییم توقف فعالیت مستثنا نبوده اند. تا به حال ابتکارات متعددی چون استرمینگ برای حفظ مخاطب زنده اجراهای موسیقی به کار گرفته شده اما هیچکدام آنچنان که باید تجربه شگفت انگیز و خاصی را خلق نکردند.

استرمینگ روشی است که به وسیله آن می توان یک فایل چندرسانه‌ای مانند صدا و یا تصویر ویدئویی را بدون این که احتیاج به دانلود همه فایل باشد، روی اینترنت از نقطه زمان مورد درخواست مشاهده کرد. ویدئو استریمینگ با قابلیت در اختیار قراردادن درلحظه دیتا به مخاطب اجازه می دهد از محتوا قبل از اینکه تمام فایل دانلود شود، شروع به استفاده و مشاهده کند.

اپرای دولتی باوییر (Bayerische Staatsoper) که خانه اپرا و باله مونیخ محسوب می‌شود برای سایت استرمینگ اجراها دست به ابتکار استفاده از ماشین صدا زده است تا تماشاگر بتواند همان صداهایی را که به‌طور معمول در اجراهای زنده ایجاد می‌کند مثل باز کردن خوراکی، مچاله کردن کاغذ، هیس گفتن و حتی انواع تشویق حین دیدن و شنیدن اجراهای استرمینگ تجربه کند.

این طرح را از آنجا که نمونه مشابهی نداشته می توان خلاقانه‌ترین ابتکار یک‌سال اخیر در حوزه اجرای برخط محسوب کرد؛ از صدای تنظیم ابتدایی سازها لحظاتی پیش از آغاز کنسرت، صدای پچ‌پچ و نجوای حضار و زنگ تلفن‌های همراهی که صاحبانشان فراموش کرده‌اند آن را پیش از اجرا خاموش کنند تا صدای باز کردن بسته خوراکی و کف زدن و فریادهای تشویق همه در نرم افزار ماشین صدای طراحی شده برای اپرای مونیخ در نظر گرفته شده است.

این اقدام اپرای مونیخ از آن جهت قابل اعتناست که استفاده از چنین خلاقیت در نخستین کاربرد سرگرم‌کننده است و حتی سایر سالن‌های اجرای موسیقی را به سمت استفاده از آن در استرمینگ‌های آینده سوق خواهد داد.

اما آیا این دست شیطنت‌ها (ایجاد سروصدا حین اجرای کنسزت) که در شرایط عادی ایجاد مزاحمت و امری خلاف ادب بود، امروز بیانگر وضعیت بحرانی روحی و روانی ما پس از یک سال زندگی در شرایط دشوار ناشی از همه‌گیری نیست؟ شاید زنگ تلفنی که باید در شرایط عادی حین اجرای زنده خاموش می‌شد امروز برای این در برنامه ماشین صدا تعبیه شده است که یک سال است همه ما فقط صدای «هیس» را شنیده ایم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند