هنرهای نمایشی

کرونا، ضعفهای مدیریت تئاتر را نشان داد!

به گزارش باکس افیس ایران: بازیگر و نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده کشورمان، با اشاره به آنکه یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های حوزه هنرهای نمایشی کشورمان که در ایام شیوع ویروس کرونا بار دیگر خود را با وضوح بیشتری نشان داد به آسیب مدیریت یکپارچه در عرصه هنر نمایش و برنامه‌ریزی‌های کلان آن بازمی‌گردد؛‌ گفت:‌ معتقدم توفیق عرصه هنرهای نمایشی در نگاه کلان در گرو جایگزینی هم‌گرایی به جای واگرایی است.

چهارمین شب اجرای نمایش آنلاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شب گذشته – چهارشنبه ۲۰ فروردین‌ماه به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آنلاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در چهارمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه بیستم فروردین‌ماه ۱۳۹۹ سیروس همتی بازیگر و نمایشنامه‎‍نویس شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان به عنوان مهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش سکوت؛ سال ۱۰ هجری به نویسندگی و کارگردانی میلاد جباری‎مولانا که به عنوان نمایش چهارمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از سیروس همتی به مخاطبان عرضه شد.

در این گفت‌وگو؛ سیروس همتی از عدم تعریف شغل برای حرفه هنرمندان در تمامی عرصه‎ها از جمله تئاتر و مشکلات معیشتی آنها در وقوع بحران‎هایی چون شیوع کرونا؛ نبود نگاه یکپارچه میان مدیران کلان عرصه هنرهای نمایشی و توجه به روزهای پساکرونا در حوزه مدیریتی و برنامه‎ریزی هنر تئاتر سخن گفت.

آنچه در ادامه از خاطر شما می گذرد، مشروح گفت‌وگوی سیروس همتی در میان برنامه گپِ تئاتر بعد از اجرای نمایش سکوت؛ سال ۱۰ هجری است.

سیروس همتی در ابتدای این گفتگو با اشاره به آنکه حوزه هنرهای نمایشی طی یکی، دوسال اخیر و پیش از شروع بیماری کرونا نیز از آسیب‌های متعددی رنج می‌برد؛ یادآور شد: شیوع این ویروس و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله عرصه هنرهای نمایشی تئاتر نیز؛ بار دیگر نشان داد که حوزه تئاتر از خلأ و ضعف مدیریت یک‎دست و یک‎پارچه برای حمایت از بدنه هنرمندان در تمامی عرصه‌ها ازجمله این روزها که فعالیت آنها تعطیل و معیشت‎شان به خطر افتاده است رنج می‌برد.

بازیگر نمایش‎های حریم؛ مومیا و مجلس برادرکشی با بیان آنکه هنرمندان عرصه تئاتر مانند هنرمندان دیگر حوزه‎ها به این دلیل که حرفه‎شان در قوانین حوزه کار به‌عنوان شغل تعریف نمی‌شود،گفت این افراد با اصلی‌ترین مفهوم آسیب عدم امنیت شغلی مواجه هستند.

به دلیل نداشتن همین امنیت شغلی و همچنین نداشتن بیمه بیکاری؛ چنین افرادی در مواجهه با آسیب‌هایی چون شیوع ویروس کرونا که تعطیلی یکپارچه و سراسری کشور را با خود به‌همراه دارد آسیب‌پذیرتر خواهند بود. درست برهمین اساس است که تأکید می‌کنم مساله ضعف مدیریت یکپارچه در عرصه هنرهای نمایشی کشورمان در بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا بیش از پیش خود را نشان می دهد.

همتی با تاکید بر آنکه آسیب دیگر عرصه مدیریت کلان هنر نمایشی کشورمان به تغییر متعدد مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد، گفت: تنها طی سه سال اخیر شاهد تغییر سه مدیرکل در این حوزه بودیم و نکته اصلی اینجاست که هیچکدام از این مدیران به نگاه یکپارچه برای به سرمنزل رساندن برنامه‌های مدیران قبلی اعتقادی ندارند. هر یک سعی می‌کند با نگاه و سلیقه خود برنامه‌های مدیریتی را در شکل کلان و خرد اجرایی کنند و به محض تغییر مدیران؛ برنامه‌های به اتمام نرسیده آنها نیز به محاق فراموشی سپرده می‌شود!

بازیگر نمایش‎های بلوط‎های تلخ و شرق غزل با تاکید بر آنکه توفیق عرصه تئاتر کشورمان به جایگزینی الگوی هم‌گرایی به جای نگاه واپس‌گرایانه در عرصه مدیریت این هنر وابسته است، تصریح کرد:‌ از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۸) که شاهد حضور دکتر قادر آشنا به‌عنوان مدیرکل اداره هنرهای نمایشی کشور بودیم امیدمان بر این نکته است که مانند چند سال پیش که وی برای بار نخست سکان‌دار اداره کل هنرهای نمایشی شده بود شاهد شکل‌گیری دوران طلایی آن روزها باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ مسئولان بیشترین توجه را به هنرمندان داشته باشند چراکه پشت سر گذاشتن این روزهای سخت در سایه شیوع ویروس کرونا و البته روزهای پساکرونا در عرصه تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور ازجمله تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق؛ تعامل همه‌جانبه مدیران با هنرمندان و نگاهی درست برای پرهیز از کمترین آسیب‌های موجود در این عرصه خواهد بود.

گام نخست پخش زنده نمایش و ارائه آنلاین آن از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت که از ۱۷ فروردین‌ماه آغاز شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ ادامه خواهد داشت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند