آلبوم‌

تازه‌های موسیقی؛ «بازگشت» تا «از سرزمین شمالی»

به گزارش باکس افیس ایران:  آلبوم‌های موسیقی «بازگشت» «نوای ماندگار» «از کاروان رفته» «مَستِ سراب» «کایروس» و قطعه‌ «از سرزمین شمالی» منتشر شد.

سومین آلبوم موسیقی امیرحسین اله‌دادی آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی با عنوان بازگشت (Resurgence) توسط نشر زنگ رکوردز و به صورت نسخه‌ دیجیتالی منتشر شده است. این آلبوم شامل هفت تصنیف برای پیانو، آواز و موسیقی الکترونیک است.

شب بر اساس اشعار هنوز از شب و پاس‌ها از شب گذشته‌ست از نیما یوشیج، جمعه بر شعر جمعه از فروغ فرخزاد، دوبیتی بر دوبیتی‌هایی از یدالله رویایی، هوشنگ ابتهاج، نصرت رحمانی، مهدی اخوان ثالث و بر مبنای ملودی گیلکی سر کوه‌های بلند، دیوار بر گزیده‌ای از اشعار شبگیر و ارغوان از هوشنگ ابتهاج، نیست بر شعر فقر از احمد شاملو، باغ من بر شعر باغ من از مهدی اخوان ثالث، دیدار شعر از سودابه رضابیک، با تضمین به شعر به دیدارم بیا هر شب از مهدی اخوان ثالث از قطعات آلبوم بازگشت هستند.

امیرحسین اله‌دادی (موسیقی و آواز)، استودیو صبا- کاوه عابدین، مرجان معصومی (ضبط وکال)، آرش میتوئی (میکس و مسترینگ)، زهرا عسکرزاده (گرافیک) و نسترن شفقت (عکس) از دیگر عوامل این آلبوم موسیقی هستند.

«نوای ماندگار»

آلبوم نوای ماندگار با آواز، تحقیق و پژوهش خسروعامری‌فر به همت مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و منتشر شده است. در این آلبوم آثاری از آهنگسازان و اساتید قدیمی همچون علی‌اکبر خان شیدا، اسماعیل مهرتاش، سید احمد خان ساوه‌ای، عبدالله خان‌ دوامی و برخی از اساتید دیگر گردآوری شده است یا توسط ایشان ساخته و یا از این اساتید روایت شده است.

نوای ماندگار شامل ۱۵ قطعه موسیقی؛ بیابیا، ساقیا، در خلوت، گل گل، دل مبند، دوش ببین، مولود نبی، ساقی مهوش، هر که را که بخت، تار زلفت، سه پنج روزه، گریه کنم، من ندانستم، آن به و اردو است.

خسرو عامری‌فر نوازنده سه‌تار و حسن آزاده‌فر نوازنده تنبک، نشاط عامری‌فر گوینده و شکیب هروی طراح و گرافیست از دیگر عوامل این آلبوم موسیقی هستند.

 

«از کاروان رفته»

آلبوم موسیقی از کاروان رفته به یاد رضا (آهنگساز و نوازنده ویولن) و مرتضی (آهنگساز و نوازنده پیانو) محجوبی تازه‌ترین اثر سیامک جهانگیری آهنگساز، نوازنده و مدرس موسیقی و اشکان جهانگیری خواننده است که روی برخی از آثار استادان رضا و مرتضی محجوبی ساخته شده، اشعار این آلبوم از رهی معیری و سیروس جمالی است، این آلبوم شامل ۹ قطعه؛ پیش درآمد اصفهان، ساز و آواز اصفهان، پیش درآمد دشتی، ساز و آواز دشتی، تصنیف کاروان، چهار مضراب کاروان، ساز و آواز شور و دشتی، تصنیف حسرت آینه و رنگ، در سبک کلاسیک ایرانی است. قطعه شماره ۶ این آلبوم ساخته استاد ابولحسن صبا است.

اشکان کمانگری خواننده، سیامک جهانگیری نوازنده نی، وحید فتایی نوازنده تنبک از عوامل این آلبوم موسیقی هستند و تنظیم‌، میکس و مسترینگ اثر توسط سیامک جهانگیری انجام شده و محیا فرمانی طراح گرفیک این اثر است.

آلبوم از کاروان رفته سال ۱۳۹۵ ضبط شده و خرداد ماه امسال توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه ساز آواز با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ۵۷۲۸-۱۴۰۰ منتشر شده است.

جهانگیری درباره این آلبوم موسیقی بیان کرده: «موسیقی ایران به یاری بزرگان بی‌بدیلش، آثاری درخشان و به یاد ماندنی از دوره‌های مختلف در دل خود پرورده است. مجموعه‌ حاضر گزیده‌ای است معطوف به انتخابِ کششِ درون از آثار دوره‌ای خاص که افزون بر زیبایی ساخت و پرداخت قطعات، محصولِ ذهن و دلِ خالقان بی‌تکراری است که موسیقی را همدم و همنشین زیسته‌اند. برون‌دادِ یک اندیشه‌ مقارن است، چندان که می‌توان جمعی را در فردی و فردی را در جمعی از کلام و آوایش جست، و هم از این‌روست که ماندنی‌ست و مانده است. «از کاروانِ رفته» گرچه به نام رضا و مرتضی محجوبی آراسته شده اما آکنده از یاد ابوالحسن صبا، غلامحسین بنان، رهی معیری و بسیارانی دیگر از آن نسل نجیب است.»

 

«مَستِ سراب»

آلبوم موسیقی مَستِ سراب با آهنگسازی محمدرضا عطار و خوانندگی مجتبی عسگری و نوازندگی گروه همنوازان ایران منتشر شده و شامل ۱۰ قطعه موسیقی؛ نیایش، تکنوازی سنتور، سرمست، ساز و آواز، سرود فتح، سراب، ساز و آواز، که مپرس، تکنوازی سنتور و لاله گون است و ترانه‌های آن از اشعار حافظ شیرازی و فریدون مشیری بهره گرفته شده است.

محمدرضا عطار (سنتور)، کاوه پیمان (تار و بم تار)، خشایار طیار (کمانچه و کمانچه آلتو)، پاشا هنجنی (نی)، کریم ابراهیمی (تنبک) و علیرضا نصیری‌فرد (دف) نوازندگان آلبوم موسیقی مَستِ سراب هستند.

محمدرضا عطار (تنظیم‌کننده)، مجتبی محنا (میکس و مسترینگ) از دیگر عوامل این آلبوم موسیقی هستند که توسط شرکت آوای هنر مهنّا با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس شماره ۵۵۷۰-۱۴۰۰ منتشر شده است.

عطار درباره آلبوم موسیقی مَستِ سراب بیان کرده است: «تلاش و کشش و خواستنی پایان‌ناپذیر به سوی برکشیدن زیبایی، اندیشیدن به ریشه‌ها، به جست و جوی معنا و سخنی تازه، غوطه‌ور شدن در جریان پیش رونده موسیقی، دوری جستن از دخل و تصرف آگاهانه و در نهایت کوششی برای یافتن. آرامش و سکوت. در سیر ساخت و پرداخت قطعات، ناب‌ترین لحظات رقم خورد؛ گاهی چنان سرخوش و سرمست که مپرس و گاهی سرخورده از رفتن راهی که سرابی بیش نبود.»

«کایروس»

آلبوم بی‌کلام کایروس به آهنگسازی امیر قاسم‌نژاد و تنظیم مهرداد سیاره شامل هفت قطعه؛ تلاطم، سقوط، اتمام، برخاست، احیا، تعلیق و کایروس در ژانر سینماتیک و ارکسترال است.

علی جعفری پویان (ویولن)، آتنا اشتیاقی (ویولنسل)، مهرداد سیاره (پیانو) و امیر قاسم‌نژاد (سینتی سایزر) نوازندگان، محمد فرمانیان (میکس و مسترینگ) و جواد حسین‌زاده (میکس و مسترینگ قطعه سقوط)، مهرداد سیاره (تنظیم برای ارکستر و سازهای دیجیتال) از دیگر عوامل این آلبوم موسیقی هستند که توسط موسسه ابتکار نو و هنر تهران منتشر شده است.

«از سرزمین شمالی»

مهدی عطاریان مبدع ارکستر تک نفره، جدیدترین اثر خود را با عنوان از سرزمین شمالی منتشر کرده است.

نسخه اصلی این قطعه موسیقی متعلق است به تیتراژ سریال ماندگار از سرزمین شمالی با آهنگسازی ماساشی سادا خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، نویسنده، بازیگر و تهیه‌کننده اهل ناکازاکی ژاپن است.

تمامی مراحل تولید مجدد قطعه موسیقی از سرزمین شمالی، از قبیل نوازندگی سازِ هارمونیکا، گیتار کلاسیک، اجرای کُر، صدابرداری، میکس و مسترینگ موسیقی توسط عطاریان انجام شده است.

انتشار کتاب «خوشنویسی‌ها ۱-۳»

کتاب «خوشنویسی‌ها ۱-۳» اثر رضا والی موسیقی‌دان و آهنگساز توسط نشر ماهور منتشر شده است.

درباره‌ این اثر، به قلم والی می‌خوانیم: «خوشنویسی‌ها در ژوئیه‌ ۱۹۹۹ تکمیل شد و اولین بار در ۱۸ مِی ۲۰۰۰ توسط  گروه کوارتت آمریکای لاتین در جشنواره بین‌المللی موسیقی معاصر در مکزیکوسیتی اجرا شد. عناصر بنیانی موسیقایی این اثر کاملا برگرفته از سیستم موسیقی ایران یعنی سیستم ‌دستگاه است. ساختار، ریتم، فرم و همچنین ساختارهای چندصدایی (مانند تقلید، وارونگی، برگردان) از سیستم دستگاه استخراج شده‌اند.

مُد ‌اصلی خوشنویسی‌ها مُد دستگاه‌ شور است. حالت دستگاه شور در خوشنویسی شماره یک و خوشنویسی شماره سه بکار گرفته شده و در خوشنویسی شماره ۲ از آواز بیات زند استفاده شده است.

خوشنویسی شماره یک (حزین) براساس گوشه حزین ساخته شده است. خوشنویسی شماره ۲ (زند) از گوشه‌های آواز بیات زند استفاده می‌کند. خوشنویسی شماره سه (اکساک) بر اساس چرخه‌های ریتمیک نامتقارن (به نام آکساک) است که در موسیقی محلی ایران، ترکیه و سایر کشورهای خاور نزدیک یافت می‌شوند.»

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند