آزار جنسی

توضیح خانه تئاتر درباره رای صادرشده علیه کارگردان متهم به تعرض

به گزارش باکس افیس ایران:   خانه تئاتر در واکنش به عملکرد شورای داوری مبنی بر شکایت از یکی از اهالی تئاتر به دلیل آزار جنسی اطلاعیه ای صادر کرد.

هیات مدیره مرکزی خانه تئاتر نسبت به عملکرد شورای داوری اطلاعیه را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

«درباره موضوعی که این روزها محملی برای تازش به خانه‌ تئاتر شده یعنی جریان آزار جنسی یکی از اهالی تئاتر و سینما در سال ۱۳۹۴ به اطلاع می‌رساند:

«شورای داوری» خانه‌ی تئاتر با عملکرد و واکنش به موقع و سریع خود در این مورد مسئولیت‌پذیر بوده است.

هفت سال پیش، زمانی که این موضوع مطرح شد و تعدادی از خانم‌ها، نامه اعتراضی طولانی و باجزییاتی را برای خانه تئاتر ارسال کردند، شورای داوری وقت به بررسی آن پرداخت. به آن عزیزان یادآور شد که شورای داوری ابزار کافی برای رسیدگی درباره‌ی موضوعاتی که در قانونِ جزا به عنوانِ جرم تلقی شده مثل افترا، تهمت، فروش مال غیر، تعرض، ضرب و شتم و… را ندارد. بنابراین تعیین حد چنین جرم‌هایی که به مسائل اخلاقی می‌پردازد تنها در دادسراها بررسی و بعد از ابلاغ به شوراهای داوری هنری از اختیارات خود برای ایجاد محدودیت‌ها استفاده می‌شود. اما در شورای داوری خانه‌ی تئاتر به موضوعاتی حقوقی که قابلیت ارزیابی آن وجود دارد رسیدگی می‌شود.

شورای داوری، در بررسی این پرونده سعی کرد با رضایت طرفین شیوه‌ای کاربردی را در پیش بگیرد تا منجربه صدور رای شود. احکام مقدور شورای داوری شامل ممنوعیت کاری، محدودیت کاری، جلوگیری از پرداخت مالی و کمک هزینه‌ها و دستمزدها است. البته کمیته‌های اخلاقی انضباطی هم تشکیل می‌شود که محدوده‌ی اختیاراتشان با اختیارات قوه قضائیه که به بزه می‌پردازد قابل مقایسه نیست. شوراهای داوری خلاءهای قانونی را پوشش می‌دهند و به مسائل تخصصی می‌پردازند.

در قانون جزا مواردی از این دست (تعریف جرم) پیش‌بینی شده و کاملا می‌توان با نوشتن دادخواست اعلام جرم کرد.
شورای داوری همان زمان نیز به خانم‌های معترض یادآوری کرد که مجازات سنگین‌تر نیازمند، پیگیری خاص و تشکیل پرونده قضایی است و رسیدگی در خانه تئاتر حقوق آنها را برای پیگیری در قوه قضائیه از بین نخواهد برد. به آنها راهنمایی شد که حکم سنگین‌تر پیگیری خاص‌تری می‌طلبد و باید به دادسراها مراجعه و تشکیل پرونده دهند تا مسئله بتواند به صورت اعلام جرم تعریف شده و در قانون بررسی شود.

بنابراین خلاف آنچه ادعا شده، شورای داوری خانه تئاتر از اختیارات مقدور خود استفاده کرده و با حمایت از خانم‌هایی که شاکی بودند رای نهایی خود را مبنی بر:
۱- دوسال ممنوعیت کارگردانی در هرمکان
۲- دوسال ممنوعیت تدریس در هر مکان
۳- متوقف کردن اجرای جاری کارگردان در تماشاخانه باران، صادر کرد و رای برای اجرا به مرکز هنرهای نمایشی و شورای نظارت و ارزشیابی ارجاع گردید که با حکم مدیر کل هنرهای نمایشی اجرایی گردید.

لذا هیات مدیره خانه‌ تئاتر ضمن حمایت از رای صادره و عملکرد شورای داوری وقت، امیدوار است ارزش‌ِ کارهای انجام شده‌ی همکاران‌مان را پاس بداریم.

این خانه متعلق به همه است و البته هیچ‌کس معاف از مجازات در صورت تخلف نیست.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند