هنرهای نمایشی

شوخی با مرگ در «مغازه خودکشی»

به گزارش باکس افیس ایران: علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی می‌توانند در ایام نوروز به دیدن فیلم‌تئاتر «مغازه خودکشی» به کارگردانی علیرضا مهران بنشینند.

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به تئاتر است که به دیدن آثار نمایشی روی صحنه که معمولاً از ۷ فروردین ماه اجراهای خود را آغاز می‌کنند، بنشینند اما در طول ۲ سال گذشته با توجه به تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری در ایام تعطیلات نوروزی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم در منزل ماندن اکثر مردم، استقبال از دیدن فیلم‌تئاترهای مختلف توسط علاقه مندان به هنرهای نمایشی بیشتر شده است. البته امسال با کنترل وضعیت بیماری و عادی‌تر شدن شرایط از نیمه دوم تعطیلات نوروزی نمایش‌های مختلفی در تماشاخانه‌های تئاتری روی صحنه می‌روند یا اجرای سال قبلشان را ادامه می‌دهند و شهروندان تهرانی و یا مهمانان نوروزی که به پایتخت می‌آیند می‌توانند به دیدن این آثار بنشینند اما با این وجود دیدن فیلم تئاتری قدیمی و جدید برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده‌اند، علاقه‌مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی‌کنند و دیدن نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می‌رود برایشان امکان پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا به روال سال‌های قبل در گزارش‌هایی جداگانه به معرفی فیلم تئاترهایی می‌پردازیم که در زمان اجرای عمومی مورد توجه قرار گرفتند و حتی فیلم تئاترهایشان نیز بعد از انتشار همچنان پرمخاطب هستند. از این رو دیدن فیلم تئاتر «مغازه خودکشی» به کارگردانی علیرضا مهران به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

نمایش «مغازه خودکشی» نوشته باقر سروش است که با اقتباس از رمان «مغازه خودکشی» نوشته ژان تولی به کارگردانی علیرضا مهران مرداد ماه ۹۸ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت.

این اثر نمایشی با بازی نوشین تبریزی ، وحید آقاپور ، سوسن مقصودلو ، سامان میرحسینی ، اتابک نادری ، فرهاد رشیدی ، سحر مختارزادگان ، یاشار نادری یک کمدی سیاه است و زندگی خانواده‌ای افسرده را روایت می‌کند که شغلشان فروش ادوات و وسائل خودکشی به مردم است در حالی که پسر کوچک خانواده (آلن) در تلاش برای تغییر مردم شهر و خانواده خود است…

ژان تولی نویسنده فرانسوی رمان در این کتاب، با مرگ و خودکشی در قالب یک کمدی سیاه، شوخی کرده است. مرگ و خودکشی در بیشتر بخش‌های رمان رخ می‌دهد ولی روایت و دیدگاهی که درباره این اتفاق در رمان وجود دارد، مملو از طنز و شوخی است. باقر سروش در نمایشنامه به تم و خط اصلی رمان که هجوی است تمام عیار درباره جدال مرگ و امید وفادار مانده است.

زمان و مکان رخ دادن اتفاقات در این رمان و نمایش نامعلوم است و ظاهراً دوره آخرالزمانی است که انسان‌ها بسیاری از منابع طبیعی را از بین برده‌اند. در این زمان که دیگر گُلی نمی‌روید و هوا هم بسیار آلوده است، خودکشی عادی و شادی غیرعادی است. به این ترتیب، مردم برای پایان دادن به زندگی نکبت‌بارشان به مغازه خودکشی می‌آیند که توسط خانواده تواچ اداره می‌شود. اسامی افراد خانواده تواچ هم هرکدام یادآور افراد سرشناسی در تاریخ است. مثلاً میشیما، برای مخاطب یادآور یوکیو میشیما نویسنده و شاعر ژاپنی است که سه بار نامزد جایزه نوبل ادبی شد و مثل سامورایی‌ها دست به خودکشی زد. یا شخصیت ونسان، یادآور ونسان ونگوگ نقاش هلندی است که به قلب خود شلیک کرد.

این روزها علاقه مندان به دیدن فیلم تئاترها می‌توانند این محصولات را با خرید اینترنتی و تماشا در وی او دی‌ها و پلتفورم های مختلف نمایش فیلم تماشا کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند