خواننده

متولدین ۲۱ فروردین سینما ، تئاتر و موسیقی؛ هایده

به گزارش باکس افیس ایران: معصومه دَده‌بالا (۲۱ فروردین ۱۳۲۱ – ۳۰ دی ۱۳۶۸) که با نام هنری هایده شناخته می‌شود، خواننده ایرانی بود. حس قوی او در زمان‌بندی موسیقایی، داشتن ضرب‌آهنگ روان در اجرا و بیان شاعرانه و مؤثر موسیقایی، به همراه تلفیق قدرت حنجره و مهارت در تکنیک‌های آوازی، به صدای خاص او جنس و طنینی نادر برای اجرای آواز داده بود.

هایده دارای گسترهٔ صوتی از کنترآلتو تا متزوسوپرانو بود. وی در اوایل زندگی خود در ایران زندگی کرد و سپس در سال ۱۳۵۷ مدتی در انگلستان ماند و سپس به ایالات متحده رفت و تا آخر عمر در شهر لس آنجلس اقامت گزید.

از هایده به عنوان یکی از محبوب‌ترین خوانندگان معاصر ایران یاد می‌شود. با بیش از دو دهه فعالیت، از او حدود صد و پنجاه ترانه به یادگار مانده که بسیاری از این ترانه‌ها در خاطره جمعی ایرانیان ثبت شده‌است.

او مانند بسیاری خواننده‌های دیگر با شرکت ترانه برای پخش موسیقی‌های خود همکاری می‌کرد. وی خواهر بزرگ‌تر دیگر خوانندهٔ ایرانی مهستی بود.

نام در زمان تولدمعصومه دَدِه‌بالا
زادهٔ۲۱ فروردین ۱۳۲۱
تهران، ایران
درگذشت۳۰ دی ۱۳۶۸ (۴۷ سال)
سان فرانسیسکو، ایالات متحده
علت درگذشتسکته قلبی
سال‌های فعالیت۱۳۴۷–۱۳۶۸
آثارفهرست کامل
سبکموسیقی سنتی ایرانی
موسیقی پاپ ایرانی
فرزندان۳
خویشاوندانمهستی (خواهر)

کودکی و نوجوانی

هایده که نام اصلی او معصومه دده‌بالا بود، در تهران متولد شد. پدر وی محمد دده‌بالا و مادرش زینت بلغاری بود. هایده در ابتدا به‌واسطهٔ صدای توانمند، اپرایی و آلتو اش و سپس با پالودن صدایش به واسطهٔ دقت بیشتر، غزل‌سرایی و تنوع، برجسته شد. صدای هایده به لحاظ زیباشناختی با صدای آوازخوان دیگر موسیقی ایرانی، دلکش، که از وی قدیمی‌تر بود مقایسه می‌شد.

در کنار توانایی صوتی درخور توجه، محبوبیت هایده در میان شنوندگان ایرانی، در درجهٔ اول به‌دلیل تسلط وی بر اصول بنیاد موسیقی، صدای زایا، مجموعه‌ای از آهنگ‌های ایرانی و اجرای ردیف‌های آواز بوده‌است. این اجراها جایگاه وی را در فهرست آوازخوان‌های برجستهٔ موسیقی ایرانی در سدهٔ بیستم میلادی تثبیت کرد. خواهر کوچک‌تر او، مهستی نیز از خوانندگان معروف ایرانی بود که حدود سه سال پیش از هایده خوانندگی را آغاز کرد.

فعالیت حرفه‌ای

آغاز کار و تمرین موسیقی

پیش از آنکه هایده به جرگهٔ آوازخوان‌های مشهور بپیوندد، خواهر جوان‌ترِ او — که با نام هنری مهستی مشهور بود — جایگاهی در میان خوانندگان حرفه‌ای به‌دست آورده بود. هایده نزد استادان موسیقی ایرانی شاگردی کرد؛ وی آموزش را با علی تجویدی، مربی آواز، استاد ویولن و آهنگساز شروع کرد، تجویدی کسی بود که با دلکش نیز همکاری داشت.

البته هایده پیش از آنکه تجویدی صدای وی را در اجرایی عمومی بشنود، تبحری در موسیقی یافته بود. تجویدی پس از شنیدن صدای هایده بی‌درنگ رجیستری‌های نادر در عمق صدای آلتوی هایده را تشخیص داد. این رجیستری‌ها رنج میانهٔ بسیط (پردامنه) صدای هایده را آشکار ساخت و تجویدی آموزش و یاری در آموختن مجموعهٔ موسیقی آوازی ایرانی را به هایده ارائه کرد. در آغاز صدای بسیط (پردامنه) و خوش‌میزان هایده، آمیزه‌ای از نقدهای قوی و توجه مردمی را به دست آورد.

هایده، آنگونه که خود به کرات در چندین مصاحبه متذکر شده‌است، تحت تأثیر صدای پر قدرت و شیوهٔ آوازخوانی دلکش، خوانندهٔ صاحب سبک و بلندآوازهٔ آن دوران، روی به عالم موسیقی آورد. وی در سال ۱۳۴۷، فعالیت حرفه‌ای خود را با خواندن ترانهٔ «آزاده» که اثر استادش علی تجویدی بر روی آخرین سرودهٔ رهی معیری بود آغاز کرد.

اجرای ترانهٔ «آزاده» با ارکستر بزرگ گل‌ها در رادیو تهران آغاز کار هایده بود. وی پس از اجرای چندین اثر دیگر از تجویدی و دیگر آهنگسازان بنام، از جمله همایون خرم، در برنامهٔ گل‌ها، از نخستین سال‌های دههٔ ۱۳۵۰ به خواندن ترانه‌های پاپ علاقه‌مند شد که بیشتر از ساخته‌های فریدون خشنود، جهانبخش پازوکی، محمد حیدری و انوشیروان روحانی بودند.

علی اکبر مولایی، مداح مشهور تهران، از جلسات روضه ای می‌گوید که پیش از انقلاب در خانه هایده به صورت هفتگی برگزار می‌کرده و در آن جلسات هایده نیز مداحی می‌کرده‌است.

هایده در شهریور ۱۳۵۷، چند ماه پیش از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ایران را به مقصد بریتانیا ترک کرد. او تا پایان عمر از این رویداد به عنوان تلخ‌ترین خاطره زندگی خود یاد می‌کرد.

همکاری او با آهنگساز سرشناس ایرانی صادق نوجوکی پس از مهاجرت به آمریکا فزونی یافت به‌طوری‌که منجر به رقم زدن آلبوم‌های «بزن تار» و «شب عشق» گردید. آلبوم «شب عشق» به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم دههٔ شصت شرکت ترانه معرفی شد و همچنین از آلبوم «بزن تار» به عنوان آلبوم سال (۱۹۹۰) یاد شد.

هایده در سال ۱۹۷۹ به بریتانیا و کمی بعد به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. وی تا پایان عمر در لس آنجلس زندگی کرد. وی فردای کنسرتی در شمال کالیفرنیا بر اثر حمله قلبی درگذشت و چند روز بعد در گورستان وست‌وود هالیوود به خاک سپرده شد.

سبک اجرا

به مانند دلکش، هایده نیز با تسلط فنی موسیقایی و با شور و انرژی می‌خواند. وضعیت حنجرهٔ وی این امکان را به هایده می‌داد تا پیوستاری از ویبراتوهای دلپذیر و نغمه‌سرایی‌های آوازی، که از ملزومات آوازخوانی بود، به خواندن بپردازد. او به راحتی می‌توانست صدای بم آلتوی خود را به پایین، فولر و دارکر کنترآلتو تغییر دهد. آمیزهٔ توانایی حنجرهٔ قوی با آموخته‌روش‌های آوازخوانی، به وی صدای نادر آلتو-کنترآلتو داده بود که وی را قادر ساخته بود که آواز را پرطنین، و بافتارمند اجرا کند. علاوه بر این‌ها، شَم زیرکانهٔ وی در زمان‌بندی موسیقایی، جریان ریتمیک آواز ترانه، جمله‌بندی مؤثر موسیقایی و اجرای شاعرانه، وی را قادر به بروز و بیان مؤثر آنچه می‌خواند می‌کرد.

مرگ

هایده در روز ۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ میلادی برابر با ۳۰ دی ماه ۱۳۶۸ خورشیدی فردای اجرای کنسرت در باشگاه کازابلانکا در حومه سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، بر اثر سکته قلبی درگذشت. او مبتلا به فشار خون بالا و دیابت بود.

هایده در گورستان وست‌وود در لس آنجلس با حضور هزاران نفر از ایرانیان مقیم آمریکا به خاک سپرده شد. هما سرشار (روزنامه‌نگار)، ویگن (خواننده) و حسن شهباز (مترجم و سردبیر فصل‌نامهٔ رهاورد) از جمله سخنرانان در مراسم بودند. در تهران نیز علی‌رغم محدودیت‌های بسیار، گروهی از مردم در مسجدالجواد یاد او را گرامی داشتند. ویدئوی مراسم به فاصله کوتاهی، مخفیانه در ایران پخش شد.

پس از مرگ

مستند

پژمان اکبرزاده فیلم مستندی دربارهٔ فعالیت‌های هنری و آثار هایده ساخته‌است که در ژانویهٔ ۲۰۰۹ برای نخستین بار در آمستردام اکران شد.

این مستند یکصد دقیقه‌ای با عنوان سخن از هایده دربرگیرندهٔ بررسی فعالیت‌های هایده، گزیده‌ای از اجراهای او در سبک‌های گوناگون و گفتگو با دوستان و همکاران نزدیک اوست. مستند در جشنوارهٔ فیلم نور در لس آنجلس نامزد دریافت جایزه بهترین مستند شد اما به گزارش تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، «برخی از بستگان و دوستداران هایده به علّت بازگویی بی‌پرده برخی مسائل به آن اعتراض کردند»؛ از سویی در تهران، مستندساز از سوی خبرگزاری فارس به علّت ساخت فیلم دربارهٔ «خواننده معلوم‌الحال طاغوتی» مورد انتقاد قرار گرفت.

شبکه ایرانیان هلند مستند سخن از هایده را در بیستم ژانویه ۲۰۱۰ در بیستمین سالگرد درگذشتِ هایده منتشر کرد و نسخهٔ کوتاه شدهٔ آن نیز از شبکه فارسی تلویزیون صدای آمریکا پخش شد. در ژوئن ۲۰۱۰، کمی پیش از نمایش فیلم در جشنواره ایرانیان سیاتل، «روز آنلاین» در نقدی، مستند را «تلنگری برای یادآوری فضای شوم دههٔ شصت» خواند.

ستاره در بلوار هالیوود

در فروردین ۱۳۹۸، شهرداری لس آنجلس ستاره‌ای به نام این هنرمند ایرانی در بلوار مشاهیر شهر لس آنجلس در کنار بزرگ‌ترین هنرمندان جهان قرار داد و نام «هایده» را شورای شهر و شهردار لس آنجلس به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و هویت ایرانی و میراث هنری این شهر به ثبت رسانید. همچنین طی مراسمی، با حضور شهردار و اعضای شورای شهر لس آنجلس و خانواده و دوستداران وی، نام هایده در تقویم شهر لس آنجلس به ثبت رسید.

طراحی و اجرای هولوگرام

در ویژه‌برنامه نوروزی ۱۳۹۹ شبکهٔ تلویزیونی من و تو، از هولوگرام ایشان جهت اجرای آهنگ‌های نوروزی، رونمایی شد که به گفتهٔ شبکهٔ من و تو، این اولین طراحی هولوگرام از ستارگان ایرانی در تاریخ بود. در این برنامه، آهنگ‌های ‘عید تو عید من’ و ‘نوروز آمد’ اجرا شد.

ترانه‌شناسی

زندگی (۱۳۶۰ / ۱۹۸۱)

  • مشترک با مهستی، نخستین اثر استودیویی هایده پس از مهاجرت به لس آنجلس
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
زندگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
کی میدونهمسعود امینیحسن شماعی زادهحسن شماعی زاده

خاطره ۱ (۱۳۶۱ / ۱۹۸۲)

  • مشترک با داریوش
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
عالم یکرنگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
عروسکایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
گلواژهمنصور تهرانیصادق نوجوکیصادق نوجوکی

راز دل (۱۳۶۱ / ۱۹۸۳)

  • مشترک با ستار
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
روزای روشناردلان سرفرازفرید زلاندآندرانیک
پادشه خوبانحافظفرید زلاندآندرانیک
راز دلعبدالله شادانجلیل زلاندسیمون آوانسیان

یکی را دوست می‌دارم (۱۳۶۲ / ۱۹۸۳)

  • مشترک با مهستی و هوشمند عقیلی
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
یکی را دوست می‌دارممسعود امینیمعینکاظم رزازان

عاشقانه (۱۳۶۲ / ۱۹۸۳)

  • مشترک با مهستی
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
بهار بهارمحمد حیدریمحمد حیدریمنوچهر چشم‌آذر
زهر جداییمحمد حیدری، شوریده شیرازیمحمد حیدریمحمد حیدری
بجز خدا کسی نیستمحمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدری

خاطره ۲ (۱۳۶۲ / ۱۹۸۳)

  • مشترک با مهستی و حمیرا
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
راویایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
لجبازی زمونهایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی

یا رب (۱۳۶۳ / ۱۹۸۴)

مشترک با داریوش و ابی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
یا ربهدیه (لیلا کسری)فرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
تو که نیستیهدیهفرید زلاندآندرانیک

همخونه (۱۳۶۳ / ۱۹۸۴)

مشترک با ویگن

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
وای به حالشهدیه (لیلا کسری)فرید زلاندآندرانیک
اسیر توهدیهآندرانیکآندرانیک
همخونه (با ویگن)اردلان سرفرازآندرانیکآندرانیک

نرگس شیراز (۱۳۶۳ / ۱۹۸۴)

  • مشترک با ستار و مهستی
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
نرگسِ شیرازهدیه (لیلا کسری)فرید زلاندمنوچهر چشم آذر
قصهٔ منهدیهفرید زلاندآندرانیک

بهترین (۱۳۶۳ / ۱۹۸۴)

  • مشترک با ستار و هوشمند عقیلی
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
نامههدیهسعید دیهیمیاحمد پژمان
سراب قلبمهدیهفرید زلاندآندرانیک

خاطره ۳ (اشاره) (۱۳۶۳ / ۱۹۸۴)

  • مشترک با حمیرا، ستار و صادق نوجوکی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
اشارههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
ای دل (دل دیوونه)هدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
آشیونههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی

خاطره ۴ (شب عشق) (۱۳۶۴ / ۱۹۸۵)

  • مشترک با مهستی، ابی، ستار و صادق نوجوکی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شب عشقهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
شب عیدهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
تاریخ عشقهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی

انتخابی ۳ (قناری) (۱۳۶۴ / ۱۹۸۵)

  • مشترک با مهستی، حمیرا، حسن شماعی‌زاده، ستار، هوشمند عقیلی، داوود بهبودی و شهره
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
عسل چشمبیژن سمندرناصر چشم آذرناصر چشم آذر

انتخابی ۵ (کمتر کمتر) (۱۳۶۴ / ۱۹۸۵)

  • مشترک با حمیرا، ستار، حسن شماعی‌زاده، احمد آزاد و شهره
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
گل کاغذیبیژن سمندرناصر چشم آذرناصر چشم آذر

آهنگ‌های ساخته انوشیروان روحانی (۱۳۶۴ / ۱۹۸۵)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
آواز تنهاییطبیب اصفهانیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
کاشکی دوستت نداشتمامان منطقی، آذر صراف پورانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
ترانه سالبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی

ترانه سال (۱۳۶۴ / ۱۹۸۶)

  • مشترک با مهستی و معین
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
ترانه سال (نسخه ۲)بیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
کاشکی دوستت نداشتم (نسخه ۲)امان منطقیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
سراب (نسخه ۲)مهین عمیدانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
ای یار منمولویانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی

خاطره ۵ (باده فروش- لیلا) (۱۳۶۵ / ۱۹۸۶)

  • مشترک با مهستی، هوشمند عقیلی و صادق نوجوکی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
باده فروشهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
ای خداهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی

انتخابی ۸ (کیه کیه) (۱۳۶۵ / ۱۹۸۶)

  • مشترک با ستار، مهستی، ابی، امیر آرام و کیوان رزازیان
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
افسانه هستیهما میرافشارآندرانیکآندرانیک

خونه به خونه (۱۳۶۵ / ۱۹۸۶)

  • مشترک با ابی، حسن شماعی‌زاده، شهرام صولتی، رها و حمید موگویی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
خونه به خونههمایون هوشیارنژادحسن شماعی زادهنوید نحوی

گل‌های غربت (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با معین
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
زمونه (تا به تو تکیه کردم)محمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدری
آواز سوز دل

لالائی (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با داریوش، ابی و معین
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شانه‌هایتاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم آذر
بهانهاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم آذر

گلریز (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با مهستی، ستار و سوزان روشن
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
گلریزهما میرافشاربابک افشاربابک افشار
هم نفسهما میرافشاربابک افشاربابک افشار

گنجینه ۱ (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

مشترک با معین، ستار و مهستی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شهر آشوبجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم آذر
آینهجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیلقمان ادهمی

انتخابی ۹ (یا مولا) (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با ستار، مهستی، فرزین، بهرام حصیری و بهاره
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
سایه عشقهدیهلقمان ادهمیلقمان ادهمی

ساغر هستی (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با مهستی، معین و بهرام فروهر
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
ساغر هستیهما میرافشارجمشید شیبانیشهداد روحانی
وفای دلهدیهجمشید شیبانیبهروز پناهی

گلباران ۳ (بانو) (۱۳۶۶ / ۱۹۸۷)

  • مشترک با مهستی، ابی، معین، علی نظری و آندرانیک
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
آشتیهما میرافشارآندرانیکآندرانیک

ای زندگی سلام (۱۳۶۷ / ۱۹۸۸)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
دستای توهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
ای زندگی سلامهدیهحسن شماعی زادهآندرانیک
جادوهدیهآندرانیکآندرانیک
شب میخونههدیهفرهنگ شریفمحمد حیدری

خاطره ۶ (سُفره) (۱۳۶۷ / ۱۹۸۸)

  • مشترک با معین و صادق نوجوکی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
سیاه چشمونهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
شوریده سربیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی

پرستوها (۱۳۶۷ / ۱۹۸۸)

  • مشترک با ستار و مهستی
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
سر به هواجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم‌آذر
ساقیاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر

سوگند (۱۳۶۷ / ۱۹۸۸)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
پریشونهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
سوگندهدیهآندرانیکآندرانیک
واست می‌مردمهدیهآندرانیکآندرانیک
قلبم گرفتهدیهمحمد حیدریآندرانیک

رفتم ۱۳۶۸ / ۱۹۹۰

 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
عاشقترینامیرحسین واثقیکاظم عالمی
یه روزامیرحسین واثقیکاظم عالمی

انتخابی ۱۱ (بی‌نظیر) (۱۳۷۰ / ۱۹۹۱)

  • مشترک با ستار، مهستی، حبیب، فرزین، دلارام، پیام و آرتوش
 
نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
نگو نمیامجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم‌آذر

سایر آلبوم‌ها

زمونه

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
آمدنت محالههما میرافشارسیاوش زندگانیجام بلور خنده، روی لبام شکسته!، قطرهٔ اشک سردی توی چشام نشسته!
ای بی خبرانمعینی کرمانشاهیهمایون خرمدر عهد ما ای بی‌خبران، عیش و نوش عمر گذران، شور و حال آشفته سران
اگه بری نفرین می‌کنم!جهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیدل من این روزا پاپیچ منه التماسم می‌کنه
این روزاکریم فکورعلی تجویدیعلی تجویدیاین روزا یک دل چون آیینه پیدا نمی‌شه
دلارامی یا بلای منی!ترانه‌سرا رهی معیریعلی تجویدیعلی تجویدیدلارامی یا بلای منی؟، قبله عشقی یا خدای منی؟، شور عشق جوانی تویی تو مراد من از زندگانی تویی تو
گر نمیدانی بدانپرویز وکیلیعلی تجویدیعلی تجویدیگر نمیدانی بدان غم در دل تنگم لانه کرده
زمونهپرویز وکیلیعلی تجویدیعلی تجویدیزمونه‌ای شده که کس وفا نداره، شراب کهنه مستی و صفا نداره
آن که هلاک منسعدیآن که هلاک من همی، خواهد و من سلامتش، هرچه کند به دلبری، کس نکند ملامتش
بعد عمری بیوفاییبیژن ترقیبعد عمری بیوفایی با رقیبان آشنایی

خراباتی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
در مدح علیمحمد حسین شهریار(قانون بانو سیمین و…)علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را… من علی علی گویم، با صوت جلی گویم
بهار زندگیجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیدر بهار زندگی احساس پیری می‌کنم
دلم میخادهما میرافشارمحمد حیدریمحمد حیدریدلم میخاد که روزی صدهزار بار بهت بگم دوستت دارم عزیزم
دعای سحرهدیه (لیلا کسری)فریدون خشنودفریدون خشنودسحرا وقت دعا من به پُرباری ابرم
خراباتیهدیهفریدون خشنودمجتبی میرزادهخرابیم و خراباتی، همه شب زنده دار امشب… به یادش باده می‌نوشم
من و توهوشمندمسعود حسنخانیمسعود حسنخانیتو که خوبی همه جا شهرهٔ شهره، چرا کارت همیشه نازه و قهره؟… حالا که هر دوتا پیش هم نشستیم، تو و من چیه، من و تو یکی هستیم
دوستش دارم هنوزمهما میرافشارمحمد حیدریمجتبی میرزادهوقتی که از تو دورم، یک ساله هر یه روزم
مهربون منلیلا کسریفریدون خشنودمجتبی میرزادهمهربون من، بهار منه، هستی منه!، من کویر و اون به زیبایی خوشه چیدنه
دل سرده سردهتورج نگهبانفضل‌الله توکّلمجتبی میرزادهغم که با شادی هم‌آغوشی نداره… دل سرده سرده، همه رنج و درده، چشمام یه دریاست، بسکی گریه کرده
راضی مشوتورج نگهبانفضل‌الله توکلفضل‌الله توکلراضی مشو که عشقمو کور کنی، نور باشی و شبامو بی نور کنی
ای خدامحمدعلی شیرازیهمایون خرمای خدا!، ای خدا!، ای خدا!، دیگه دنیا واسه من تاریکه، زندگی کوره رهی تاریکه

خداحافظ

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
من خودم رفتنی امجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزادهبا غرور بیدلیلت منو آزار نده… من خودم رفتنیم
شب زنده داریجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکی
خداحافظجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزادهخوردم قسم تا بعد از این با چشم باز عاشق شوم
بخششایرج جنتی عطائیفریدون خشنودمجتبی میرزادهاگر باغم ولی همسایه مرگ
سکوت (سکوت خواب)هما میرافشارمحمد حیدریمجتبی میرزادهکاری نکن تا دلم از زندگی سیر بشه!، عاشق دیوونه در این آرزو پیر بشه
سوغاتیاردلان سرفرازمحمد حیدریناصر چشم آذروقتی میای صدای پات از همه جاده‌ها میاد
گریه امانم نمیدهحسین یوسف زمانیمجتبی میرزادهغروبا وقتی که خورشید، افقو رنگ میزنه! غم تو جون می‌گیره باز، دلمو چنگ میزنه
عتیقهمهدی لواسانیسلیمان اکبریمجتبی میرزادهتو مقدسی مث عبادتم، تو رو دوست دارم مث سعادتم، به تو محتاجم و احتیاج من عادت نمی‌شه ترک عادتم… با تو همصدا شدن نیت من، عشق تو تمام حیثیت من…
نشانه (تمنای وصال)شیخ بهائی، بهمن فرسیمحمد حیدریآندرانیکای تیر غمت را دل عشاق نشانه، جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه
سفره عشقجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزادهجدایی از حد که بخاد بگذره، فاصله بین ما یه دیوار میشه

نوایی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
به دیدن من بیا (میهمان)هما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانیبه دیدن من بیا مهتاب دراومد، بیا عزیزم بیا صبرم سراومد
گل سنگمبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانیگل سنگم، گل سنگم، چی بگم از دل تنگم، مثل آفتاب اگه برمن نتابی سردم و بی‌رنگم
حرف تازهمسعود امینیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانیمن از لب تو منتظر یه حرف تازه‌ام، تا قشنگ‌ترین قصهٔ عالم رو بسازم
کاشکی دوستت نداشتمهما میرافشارانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
کجا برم خدایاهما میر افشارانوشیروان روحانی
امیدم را مگیر از من خدایاکریم فکورانوشیروان روحانیامیدم را مگیر از من خدایا، خدایا، دل تنگ مرا مشکن خدایا خدایا
نواییطیب اصفهانیانوشیروان روحانی
سالبیژن سمندرانوشیروان روحانیسال، سال، این چند سال، امسال پارسال پیرارسال، هر سال می‌گیم دریغ از پارسال
تو ای خدای مهربون
زندگی قشنگهامان منطقیانوشیروان روحانیمجتبی میرزادهسنگ می‌خوره تو دنیا به اون دلی که سنگه، غصه نخور عزیزم که زندگی قشنگه

آلبوم زندگی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
زندگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکیزندگی میگن برای زنده‌هاست اما خدایا، بس که ما دنبال زندگی دویدیم، بریدیم که
بزن تارمنصور تهرانیصادق نوجوکیناصر چشم‌آذربزن تار که امشب باز دلم از دنیا گرفته
کی میدونهمسعود امینیحسن شماعی زادهحسن شماعی زاده
نمی‌خوامعطاءالله خرمعطاءالله خرم
راویایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکیآورده خبر راوی، کو ساغر و کو ساقی، دوری به سر اومد
بهار بهارمحمد حیدریمحمد حیدریمنوچهر چشم‌آذر
عسل چشمبیژن سمندرناصر چشم‌آذرناصر چشم‌آذرعسل چشم نگام کن، شیرینه نگاهت، عسل چشم چه بر دل میشینه نگاهت

مهمون

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
عزیز رفته (مهستی)شهین حنانهصادق نوجوکیمجتبی میرزاده
قمار زندگی (مهستی)هما میر افشارانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
اشکی برام نمونده (مهستی)
حرف آخر را بزن! (مهستی)
بخند (مهستی)
مهمونی بهاراردلان سرفرازمحمد حیدریناصر چشم‌آذر
سکوت خوابهما میر افشارمحمد حیدریمحمد حیدری
دلم میخوادهما میر افشارمحمد حیدریمحمد حیدری
خداحافظجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزاده
حرف تازهمسعود امینیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
سراب
گل سنگبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
اشک و آه

فریاد (آهنگ‌های انوشیروان روحانی)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
فریادکریم فکورانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
مینای دلهما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
آواز تنهاییطبیب اصفهانیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
سرابنگاهانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
ای یارمنمولویانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
مهمانهما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
گل سنگبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
ترانه سالبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
کاشکی دوستت نداشتمهما میر افشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
قمار زندگیهما میرافشارانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
حرف تازهمسعود امینیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
زندگی قشنگهامان منطقیانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده

اوج صدا (آهنگ‌های انوشیروان روحانی) مشترک با مهستی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
راز خلقت (مهستی)معینی کرمانشاهیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
قمار زندگی (مهستی)هما میرافشارانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
دل کوچولو (مهستی)هما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
یاد او (مهستی)معینی کرمانشاهیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
جمجمک (مهستی)محمد علی شیرازیانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
مینای دلهما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
فدات بگردمبیژن سمندرانوشیروان روحانیمجتبی میرزاده
حرف تازهمسعود امینیانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
سرابمهین عمیدانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
کتاب هستیهما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
فریادکریم فکورانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
راز خلقت (بی کلام)انوشیروان روحانیانوشیروان روحانی

دشتستانی

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
دشتستانیمحمدعلی شیرازی
بگو چه کنمپرویز وکیلیعلی تجویدی
زمونهپرویز وکیلیعلی تجویدی
تن‌ها با گلهاعلیرضا طباییحسن لشکری
رفتم
دل تو خراب و ویرونهبهمن رامینحسن لشکری
تو نگاه کنعلیرضا طباییحسن لشکری
واسه دل بلا شدیبهمن رامینحسن لشکری
پیش‌درآمد

گل‌واژه سال انتشار توسط کمپانی (۱۳۷۰)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
عاشقترینامیرحسین واثقیکاظم عالمیآهای دنیا نگاه کن!، ببین عاشقترینم
یه روز (بدرود)امیرحسین واثقیکاظم عالمییه روز نگاهم می‌کنی، یه روز جوابم می‌کنی، یه روز مث کوه یخی با غصه آبم می‌کنی!
گل‌واژهمنصور تهرانیصادق نوجوکیصادق نوجوکیوقتی که من عاشق میشم دنیا برام رنگ دیگه است!
به جز خدا کسی نیستمحمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدریهمه دلا شکسته تموم قلباً بسته
سر به هواجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم‌آذرکلید قلبمو دادم بهت گم نکنی… ای سر به هوای من!
گل کاغذیبیژن سمندرناصر چشم‌آذرناصر چشم‌آذرروزی که ما به هم آشنا شدیم چه خوب بود
سایه عشقلیلا کسریلقمان ادهمیلقمان ادهمیآمدی، آمدی با این همه پریشونیام، تا بدونی هنوز یه دلشکسته باوفام
زهر جدائیمحمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدریندانم ندانی، کجایم کجایی، گمونم به کام تو هم ریخته زهر جدایی

حیف

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
رفتماسماعیل نواب‌صفاعلی تجویدیعلی تجویدی
آزادهرهی معیریعلی تجویدیعلی تجویدی
ساغر هستیهما میرافشارجمشید شیبانیشهداد روحانی
بهانهاردلان سرفرازفرید زولاند
کی موندهمسعود امینیحسن شماعی زاده
هم‌نفسهما میرافشاربابک افشار
حیفهما میرافشارمحمد حیدری
خونه به خونههمایون هوشیارنژادحسن شماعی زادهنوید نحوی

افسانه شیرین( گلهای تازه شماره ۲۵) سال انتشار توسط کمپانی (۱۳۷۵)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
راز دلبهادر یگانههمایون خرم
خلوت دل

آزاده (۱۳۷۵)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمتوضیحات
آزادهرهی معیریعلی تجویدیعلی تجویدیدستگاه سه‌گاه، مخلف، مغلوب
فریاد از این جداییرهی معیریعلی تجویدیعلی تجویدیدستگاه شور

آشنایی (۱۳۷۰)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
مستیاردلان سرفرازفریدون خشنودفریدون خشنودمستی ام درد منو دیگه دوا نمی‌کنه غم با من زاده شده منو رها نمی‌کنه منو رها نمی‌کنه منو رها نمی‌کنه
آشناییجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزادهاول آشناییمون حرفا چه شاعرانه بود نگاه تو تو چشم من چه پاک و صادقانه بود
مثل گذشته‌ها نیستمینا اسدیمحمد حیدریاون که یه روزی وحشت جدایی قلبشو تو سینه ز غم میلرزوند
برای تو می‌میرمتورج نگهبانمحمد حیدریمحمد حیدریمنم اون که برای تو می‌میرم نفسم ز خیال تو می‌گیره
حیف حیفهما میرافشارمحمد حیدریمجتبی میرزادهحیف حیف که عمرم به پای تو هدر شد
عطر عودهما میرافشارمحمد حیدریمجتبی میرزادهمن اسیر درد اون افسانه پر کشیدنه من کویر و اون به زیبایی خوشه چیدنه
قلب منهما میرافشارمحمد حیدریمجتبی میرزادهقلب منه که پیش تو سنگ صبور بی وفا حیفه که قلبت از وفا این همه دوره بی وفا
عزیزترینمجتبی میرزادهمجتبی میرزادهخدایا خدایا چه تنها و درمانده‌ام غریبی ز هر درگهی رانده‌ام به سوی تو میایم امشب که از دل کلام کلام تو در گوش جان خوانده‌ام
دشتستانیمجتبی میرزادهدو تا کفتر بودیم همخون و آواز شبا در لونه و روزا به پرواز الهی خیر نبینه مرد صیاد که آن دوی مرا برده به شیراز
شیرین جانایرج دهقانهاشم ربیعیمجتبی میرزادهشیرین جان شکست عهد منو
اومدنت محالههما میرافشارسیاوش زندگانیمجتبی میرزادهجام بلور خنده‌روی لبام شکسته قطره اشک سردی توی چشام نشسته تو خودت میدونی بی تو دلم چه حاله
دیدارمجتبی میرزادهگفتی ستاره‌ها که روشن شدن پرنده‌ها به لونه باز اومدن گل می‌چینم میام به دیدار تو ستاره میشم به شب تار تو گل می‌چینم میام به دیدار تو ستاره میشم به شب تار تو

شب میخونه

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شب میخونههدیه (لیلا کسری)فرهنگ شریفمحمد حیدری
آوازفرهنگ شریف

نامه

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
نامههدیه (لیلا کسری)سعید دیهیمیسعید دیهیمیسلام ای بهترینم هنوز عاشقترینم!
نوروز آمدبیژن سمندرانوشیروان روحانینوروز آمد! پیروز آمد! بهاران پیدا شد ز غوغای بلبل ز هر سو می‌آید صدای پای گل
هم نفسبرگرد عزیزم که مرا هم نفسی نیست در خونهٔ ویرونهٔ دل بی تو کسی نیست
تو چشمون سیاهمعلیرضا طبائیحسن لشکریحسن لشکریتو چشمون سیاهم تو نگاه کن به رخسار چو ماهم تو نگاه کن
با تو هستم هرکجا هستم (رفتم)اسماعیل نواب‌صفاعلی تجویدیجواد معروفیرفتم و بار سفر بستم با تو هستم هر کجا هستم
گلی جانهوشنگ شهابیهوشنگ شهابی
اگه بری نفرین می‌کنمجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیدل من این روزا پاپیچ منه التماسم می‌کنه
تن‌ها با گلهاعلیرضا طبائیحسن لشکریحسن لشکریتن‌ها با گل‌ها گویم غم‌ها را

یکی را دوست می‌دارم

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
یکی را دوست می‌دارممسعود امینیمعینکاظم رزازان
کسی نیست
زهر جدایی
گل واژهمنصور تهرانیصادق نوجوکیصادق نوجوکی
عروسکایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
افسانه هستیهما میرافشارآندرانیکآندرانیک
گل کاغذی

رفتم

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
یکی را دوست می‌دارممسعود امینیمعینکاظم رزازانیکی را دوست می‌دارم ولی افسوس او هرگز نمی‌داند!… من به خاکسترنشینی عادت دیرینه دارم
به جز خدا کسی نیستمحمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدریهمه دلا شکسته تموم قلباً بسته
ندیدن دل بریدن (زهر جدایی)محمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدریندانم ندانی، کجایم کجایی، گمونم به کام تو هم ریخته زهر جدایی
رفتم
آواز سه گاهسعدی (شعر دکلمه)ای ساکن جان آخر تو کجا رفتی؟
گلواژهمنصور تهرانیصادق نوجوکیصادق نوجوکیوقتی که من عاشق میشم دنیا برام رنگ دیگه است.
عروسکایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکیعروسک جون نگام کن چشام رنگی نداره
افسانه هستیهما میرافشارآندرانیکآندرانیکعشق اگر روز ازل در دل دیوانه نبود، تا ابد زیر فلک نالهٔ مستانه نبود
گل کاغذی

یا رب

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
یا ربهدیهفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
پادشه خوبانحافظفرید زلانداندو
شانه‌هایتاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
وای به حالشهدیهفرید زلانداندو
تو که نیستیهدیهفرید زلانداندو
راز دلعبدالله شادانجلیل زولاندسیمون اوانسیان
پاییزهدیهفرید زلانداندو
روزای روشناردلان سرفرازفرید زلانداندو

شانه‌هایت را برای گریه (۱۳۶۹)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شانه‌هایت رااردلان سرفرازفرید زولاندمنوچهر چشم‌آذر
ساغر هستیهما میرافشارجمشید شیبانیشهرداد روحانی
زندگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
زمونهایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
راویایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
عالم یکرنگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
بهار بهارمحمد حیدریمحمد حیدریمنوچهر چشم‌آذر
یکی را دوست می‌دارممسعود امینیمعینکاظم رزازان
کی میدونهمسعود امینیشماعی زادهشماعی زاده

شب عشق (آهنگ‌های صادق نوجوکی) (۱۳۶۹)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
سیاه چشمونهدیه (لیلا کسری)صادق نجوکیصادق نوجوکی
شب عشق (با ابی)هدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
شوریده سربیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
تاریخ عشقهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
دل دیوونههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
آشیونههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
اشارههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
شب عید (با ابی)هدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
باده فروشهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
ای خداهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی

سفر (آهنگ‌های فرید زلاند) مشترک با معین

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شانه‌هایت را…اردلان سرفرازفرید زولاندمنوچهر چشم‌آذر
سفر (معین)هدیه (لیلا کسری)فرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
یا رباردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
پریچه (معین)اردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
روزهای روشناردلان سرفرازفرید زلاندآندرانیک
خالق (معین)اردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
دل سوخته (معین)اردلان سرفرازفرید زولاندمنوچهر چشم آذر
وای به حالشهدیه (لیلا کسری)فرید زولاندآندرانیک

بزن تار

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
نگو نمیامجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم‌آذر
بهونهاردلان سرفرازفرید زلاندآندرانیک
افسانه هستیهما میر افشارآندرانیکآندرانیک
بزن تارمنصور تهرانیصادق نوجوکیناصر چشم آذر
عروسکایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
وفای دلهما میر افشارجمشید شیبانیبهروز پناهی
ساقیاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
عسل چشمبیژن سمندرناصر چشم‌آذرناصر چشم‌آذر
نمی‌خوامعطاالله خرممهری شاه حسینیمجتبی میرزاده

ای زندگی سلام (۱۳۷۱)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
دستای توهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
ای زندگی سلامهدیهشماعی زادهآندرانیک
جادوهدیهآندرانیکآندرانیک
دکلمه ترانه جادوهدیه
شب میخونههدیهفرهنگ شریفمحمد حیدری

روزای روشن (۱۳۷۱)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
روزای روشناردلان سرفرازفرید زلاندآندرانیک
همخونهاردلان سرفرازآندرانیکآندرانیک
آشتیهما میر افشارآندرانیکآندرانیک
قصه منهدیه (لیلا کسری)فرید زلاندآندرانیک
تو که نیستیهدیهفرید زلاندآندرانیک
بهانهاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر

پادشه خوبان (۱۳۷۱)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
شانه‌هایتاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
وای به حالشهدیه (لیلا کسری)فرید زلاندآندرانیک
خونه به خونههمایون هشیار نژادشماعی زادهنوید نحوی
نرگس شیرازهدیهفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
یا ربهدیهفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
راز دلعبدالله شادانجلیل زلاندسیمون
پادشه خوبانحافظفرید زلاندآندرانیک
اسیر توهدیهآندرانیکآندرانیک

سوگند (۱۳۷۱)

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
پریشونهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
سوگندهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
واست می‌مردمهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیک
قلبم گرفتهدیه (لیلا کسری)محمد حیدریمحمد حیدری

ناشنیده‌ها

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
دلای عاشقلیلا کسرافرهنگ شریفتو رو به دلای عاشق خسته قسم تو رو به پرنده‌های پربسته قسم
آواز افشاریفروغی بسطامیجانی که خلاص از شب هجران تو کردم در روز وصال تو به قربان تو کردم
کعبهمسعود امینیمعینآندرانیکابتدا:ای دل چو فراغ یار دیدی خون شو ای دیده موافقت کن و جیحون شومتن آهنگ: تو مکه عشقی و من
چین زلفمحمد حیدریمحمد حیدریمحمد حیدریچین اگه از زلفای من وابشه یواش‌یواش رو گونه پیدا بشه
پریشونهدیه (لیلا کسری)آندرانیکآندرانیکمن پشیمون اومدم دل و دل نکن نکن حالا که دیوونتم دیگه آبو گل نکن عاشق دیوونتو از خودت جدا نکندلی که خونه توست خونه بلا نکن

بلبلی که خاموش شد

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
رفتماسماعیل نواب‌صفاعلی تجویدیعلی تجویدی
نامهربونیتورج نگهبانمحمد حیدریمحمد حیدری
بنفشهقدیمیقدیمی
آزادهرهی معیریعلی تجویدیعلی تجویدی
دل که گناهی ندارهمهوان
بلبلی که خاموش شد
بلبلی که خاموش شد(۲)

اجراهای برنامه گلها

گلهای رنگارنگ

شمارهٔ برنامهدستگاه/مایهنام تصنیفغزل آوازاجرا کننده آوازسراینده تصنیفسراینده غزل آوازاشعار متن برنامهآهنگسازاُرکِستررهبری و ارکستراسیونتکنوازانگوینده
۴۷۰سه گاه و مغلوب سه گاهآزادهساقیا در ساغر هستی …هایدهرهی معیریرهی معیریرهی معیریعلی تجویدیگلهای رنگارنگعلی تجویدیمجید نجاحیفیروزه امیر معز
ضشورفریاد از این جداییبا همه رندی و …هایدهبیژن ترقیپژمان بختیاریرهی معیری – محتشم کاشانی – نامی تهرانیعلی تجویدیگلهای رنگارنگعلی تجویدیمجید نجاحی
۴۹۵همایوننمی‌دانمدر شعله آن شمع …هایدهپرویز وکیلیپژمان بختیاریوقار شیرازی – موید ثابتیعلی تجویدیگلهای رنگارنگعلی تجویدیفرهنگ شریفآذر پژوهش

خوانندگی در سینما

نام فیلمنام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمسال اجرا
دالاهوسلسله موجعفر پورهاشمی۱۳۴۶
تن‌ها با گلهاتن‌ها با گلهاعلیرضا طبائیحسن لشکریبهمن ۱۳۵۲
تن‌ها با گلهانگاهم با نگاهت قصه‌ها دارهعلیرضا طبائیحسن لشکریبهمن ۱۳۵۲
فرار از بهشتهوای خاکفریدون خشنودفریدون خشنودبهمن ۱۳۵۳
شبگردانوشیروان روحانیانوشیروان روحانیفروردین ۱۳۵۴
رانده شدهای خدامحمدعلی شیرازیهمایون خرمهمایون خرممرداد ۱۳۵۴
میهمانمیهمانهما میرافشارانوشیروان روحانیانوشیروان روحانیآبان ۱۳۵۵

آلبوم‌های زنده (کنسرت یا بزم)

شب عاشقان

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه (آواز) یا بخش معروف‌تر آن
منم آن که برای تو می‌میرم
دکلمه
دکلمهسعدیبه چه آیدت ز گل طبقی، از گلستان من ببر ورقی
کی رفته‌ای ز دلفروغی بسطامیکی رفته‌ای ز دل که تمنا کنم تو را
کی رفته‌ای ز دل (ستار)فروغی بسطامیکی رفته‌ای ز دل که تمنا کنم تو را
مینای شکسته (ستار)
من اگر شکسته عهدم (ستار)
دکلمه
منم اون که برای تو می‌میرم (۲)
حیف
دکلمه
هم‌آوازی (چهارمضراب)
کنون که صاحب…سعدیکنون که صاحب مژگان شوخ و چشم سیاهی، نگاه دار دلی را که شکسته‌ای به آهی
دکلمه
آواز حجاز، ابوعطا
فغان (ستار)فغان که شبها
کاش یار نازی داشتم (ستار)
دکلمه
رفتمنواب صفاعلی تجویدیعلی تجویدی

بزم ۱ مشترک با گلپا

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم

بزم ۲ مشترک با گلپا

بزم نوروز ۱۳۶۴

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیم
ناوک مژگانعلی اکبر شیداعلی اکبر شیدا
آواز (گر از این منزل ویران بسوی خانه روم)حافظ

کنسرت یو سی ال ای

کنسرت آلبرت هال لندن

سایر تک‌آهنگ‌ها

نام ترانهترانه‌سراآهنگسازتنظیمشروع ترانه یا بخش معروف‌تر آن
اون روزا(کر) صدا بزن بهاره تا بباره، برام هوای خاکمو بیاره (هایده) اون روزا دل‌های ما سرد بود، حاصل خاک واسه ما درد بود…
نگاهم با نگاهت قصه‌ها داره (با عارف)علیرضا طبائیحسن لشکری(عارف) وقتی تو هستی آسمون پر از نوره، غم از قلبم هزارون ساله دوره!، (هایده) الهی نشکنه قلب من و تو، که هرکی عاشقه قلبش بلوره!
تمنای وصال (یگانه)شیخ بهائیمحمد حیدریآندرانیک
امشب شب مهتابهعلی‌اکبر شیداعلی‌اکبر شیداامشب به بر من است آن مایهٔ ناز، یا رب تو کلید صبحو در چاه انداز
آمد اماابوالحسن ورزیهمایون خرمآمد امُا در نگاهش آن نوازش‌ها نبود، چشم خواب‌آلوده‌اش را مستی رؤیا نبود
مینای دلهدیه (لیلا کسری)عماد رامانوشیروان روحانی۱۳۵۳
ساغر هستیهما میرافشارجمشید شیبانیشهرداد روحانی۱۳۵۳تو ای ساغر هستی به کامم ننشستی ندانم که چه بودی ندانم که چه هستی
بردی از یادم (با هوشمند عقیلی)پرویز خطیبیمصطفی گرگین‌زاده
زهرهمهدی رئیسیمجید وفادار
فدات بگردمهما میرافشارانوشیروان روحانی

بهترین آهنگ‌ها

  • بهترین آهنگ‌های هایده از نگاه برنامهٔ «بهترین‌های بهترین‌ها» شبکه منوتو
 
رتبهنام آهنگترانه‌سراآهنگسازتنظیم
۱سوغاتیاردلان سرفرازمحمد حیدریناصر چشم آذر
۲شانه‌هایتاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
۳روزای روشناردلان سرفرازفرید زلاندآندرانیک
۴بزن تارمنصور تهرانیصادق نوجوکیناصر چشم آذر
۵ساقیاردلان سرفرازفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
۶شب عشقهدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
۷مستیاردلان سرفرازفریدون خشنودفریدون خشنود
۸وای به حالشهدیهفرید زلاندآندرانیک
۹گل سنگبیژن سمندرانوشیروان روحانیانوشیروان روحانی
۱۰نگو نمیامجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمنوچهر چشم‌آذر
۱۱راویایرج رزمجوصادق نوجوکیصادق نوجوکی
۱۲بهار بهارمحمد حیدریمحمد حیدریمنوچهر چشم‌آذر
۱۳پادشه خوبانحافظفرید زلاندآندرانیک
۱۴ای زندگی سلامهدیهحسن شماعی‌زادهآندرانیک
۱۵خداحافظجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیناصر چشم آذر
۱۶یا ربهدیهفرید زلاندمنوچهر چشم‌آذر
۱۷زندگیبیژن سمندرصادق نوجوکیصادق نوجوکی
۱۸تو که نیستیهدیهفرید زولاندآندرانیک
۱۹دل دیوونههدیهصادق نوجوکیصادق نوجوکی
۲۰سفره عشقجهانبخش پازوکیجهانبخش پازوکیمجتبی میرزاده

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند