آهنگساز 

متولدین ۲۹ شهریور سینما ، تئاتر و موسیقی؛ علی قمصری

به گزارش باکس افیس ایران:  علی قمصری (زادهٔ ۲۹ شهریور ۱۳۶۲) نوازندهٔ تار و آهنگساز اهل ایران است.

زندگی‌نامه

علی قمصری موسیقی را با آموزش در هنرستان موسیقی شروع کرد. او دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان را در هنرستان عالی موسیقی گذراند و در عین حال دیپلم رشتهٔ ریاضی فیزیک را نیز کسب کرد. همزمان با ورود به دانشگاه برای پیگیری تحصیلات آکادمیک در رشتهٔ موسیقی، در ۱۸سالگی ارکستری به‌نام «سرمد» تأسیس کرده و در آن به‌عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده مشغول به فعالیت شد. قمصری در همین دوره عنوان نخست جشنوارهٔ موسیقی جوان را هم از آن خود کرد.

علی قمصری زمانی شهرت یافت که در ۲۲ سالگی، آلبوم نقش خیال را با خوانندگی همایون شجریان آهنگسازی کرد. او آهنگساز چند آلبوم این خواننده بوده، از جمله آلبوم نقش خیال (۱۳۸۴) و آب، نان، آواز (۱۳۸۸) و چه آتش‌ها (۱۳۹۲).

علی قمصری
اطلاعات پس‌زمینه
نام شناسنامه‌ایعلی قمصری
زاده۲۹ شهریور ۱۳۶۲
۲۰ سپتامبر ۱۹۸۳ ‏(۳۸ سال)
ژانرموسیقی ایرانی
ساز(ها)تار، بم‌تار، گیتار، باغلاما، عود، سه‌تار
وبگاه
https://alighamsari.net/
سازهای اصلی
تار

فعالیت‌ها و آثار

قمصری اجراهای متعددی در ایران داشته‌است. او همچنین در کشورهای فرانسه، مراکش، اسپانیا، سوئیس، کانادا، آلمان، هلند، سوئد، و ایالات متحده امریکا برنامه اجرا کرده‌است.

قمصری همچنین به پژوهش در زمینهٔ هارمونی در موسیقی سنتی ایرانی می‌پردازد. از فعالیت‌های مرتبط او در این زمینه می‌توان به کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» که در سال ۱۳۹۱ منتشر کرد و برگزاری دوره‌های آموزشی در این‌باره اشاره کرد. همچنین در آثاری که آهنگسازی کرده نیز سبک خاصی از هم‌نوازی او دیده می‌شود، که برای نمونه می‌توان به استفاده از چهار کمانچه در آلبوم سرو روان اشاره کرد.

از فروردین ۱۳۹۷ کنسرت-نمایش شط رنج با آهنگسازی علی قمصری در تالار حافظ (تهران) به مدت ۴۰ شب روی صحنه رفت. احسان افشاری نویسندگی این تئاتر منظوم را برعهده داشت، و سارا رسول‌زاده به عنوان بازیگر در این پروژه حضور داشت. شط رنج پس از تهران، در شیراز و رشت هم به نمایش درآمد، و سپس به دعوت تئاتر ملی سوئد، در سالن موزیکالیکای (استکهلم) به روی صحنه رفت. کنسرت-نمایش زن هزارساله، به قلم احسان افشاری، بازی سارا رسول‌زاده، و آهنگسازی و نوازندگی تار و دیوان علی قمصری، دیگر تئاتر موزیکالی بود که در کارنامه‌ی هنری وی قابل توجه است. این کنسرت-نمایش ابتدا در شیراز، و سپس در برلین آلمان و در فستیوال جهانی فمین‌ایست (FeminEast) در سوئد روی صحنه رفت.

در سال ۱۴۰۱، کنسرت نمایش «تار مجنون، موی لیلی» توسط گروه هم‌نوازان «حصار» به سرپرستی علی قمصری در تالار وحدت به روی صحنه رفت. در این برنامه بخشی از پروژهٔ «تار ایرانی» است که طی آن قمصری کنسرت‌هایی در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده‌است. در این پروژه، او نمایش‌های موزیکال را با محوریت موسیقی ایرانی به صحنه می‌برد.

آلبوم‌ها

عنوان آلبومنقشخوانندهسال انتشارتوضیحات
نقش خیالآهنگساز، نوازنده تار، بم‌تار، عود، سه‌تار و گیتارهمایون شجریان۱۳۸۴
سرو روانآهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده تارعلیرضا قربانی۱۳۸۷
شور پریشانیآهنگساز، نوازنده تار۱۳۸۷
آب، نان، آوازآهنگساز، نوازنده تار، بم‌تار و عود، همخوانهمایون شجریان۱۳۸۸
تنیده در خطوط موازیآهنگساز۱۳۸۸
بدرود با بدرودآهنگساز، نوازنده تار و گیتار، همخوانمحمد معتمدی۱۳۹۰
سرمستیآهنگسازعلیرضا قربانی، درصاف حمدانی۱۳۹۰
برف‌خوانیآهنگساز، نوازنده تار، بم‌تار و عودوحید تاج۱۳۹۱شامل سه زیرمجموعه: برخوانی (شوشتری)، آن سوی نقطه‌چین (افشاری)، جای پاجویان (بیات ترک و بیات اصفهان)
چه آتش‌هاآهنگساز، نوازنده تارهمایون شجریان۱۳۹۲ضبط‌شده در اجرای زنده در تالار وحدت در سال ۱۳۹۰
سخنی نیستآهنگساز، نوازنده تارو کوزههاله سیفی‌زاده، سحر محمدی، بهرخ شورورزی، مژده بهرامی۱۳۹۳
عبورآهنگساز، نوازندهٔ تارمحمد معتمدی۱۳۹۴ضبط‌شده در کنسرت قمصری و معتمدی در تالار وحدت در سال ۱۳۹۲
سمت دور، سوی آهآهنگساز، نوازندهٔ تار، گیتار و سازهای کوبه‌ایامیر صادقین۱۳۹۴
افق عمودیستآهنگساز۱۳۹۵
درصطآهنگساز، نوازنده تار۱۳۹۵نیمهٔ دوم آلبوم مجموعه‌ای است از قطعاتی که در کنسرتی در سمنان اجرا شده بودند
دیوار و چینآهنگساز، نوازنده تار، همخوانهاله سیفی زاده، بهرخ شورورزی، حسین پیرحیاتی، مصطفی راغب۱۳۹۶

تک آهنگ

خوانندهنام ترانهترانه‌سراآهنگسازنوازنده
همایون شجریانمحو تماشافریدون مشیریعلی قمصریعلی قمصری

بیدارشو با صدای همایون شجریان .

دیدگاه‌ها و نقد

امیر بهاری و نیوشا مزیدآبادی سال ۱۳۹۲ مصاحبه‌ای با قمصری برای روزنامه همشهری انجام دادند؛ در مقدمهٔ این مصاحبه آن‌ها از قمصری به عنوان «یکی از مهم‌ترین آهنگسازان چندسال اخیر» یاد کردند همچنین مهیار علیزاده، آهنگساز ایرانی، در مصاحبه‌ای که روزنامه قانون با وی انجام داد از قمصری در کنار حسین دهلوی و حسین علیزاده به عنوان معدود کسانی یاد کرده که خود را به آموزش و اجرای موسیقی ایران به روش ردیف محدود نکرده‌اند و «به اجرا و ساخت موسیقی به روش علمی مشغولند».

به عقیدهٔ قمصری، هارمونی در موسیقی ایرانی مهجور مانده‌است یا به قول خودش «پشت ردیف، مدفون شده‌است» اما در مقابل، آثار او به دلیل توجه بیش از حد به هارمونی تا حدی که منجر به اشکالات در ملودی شده، مورد نقد قرار گرفته‌اند. همچنین در مراسم رونمایی کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» قمصری از یک سو توسط آزاد حکیم رابط به خاطر معرفی کردن یک آکورد برای دستگاه شور در این کتاب، مورد تمجید قرار گرفت و از سوی دیگر توسط هومان اسعدی بابت برخی مسائل تئوریک مورد انتقاد قرار گرفت.

اجرای وی به همراه همایون شجریان و هم نوازان حصار در اردیبهشت ۸۹ در برج میلاد مورد تحسین محمدرضا شجریان قرار گرفت و دست نوشته‌ای در تحسین همایون، هم نوازان حصار و علی قمصری توسط شجریان منتشر شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند