بازخوانی کارنامه فردوس کاویانی و نقش‌های درخشان و به‌یادماندنی او | جای خالی کمال

فردوس کاویانی، یکی بازیگران محبوب تئاتر، سینما و تلویزیون، یکشنبه ۹ مهر از میان ما رفت. کارنامه فردوس کاویانی پر از نقش‌های خاطره‌انگیزی است که تا همیشه در ذهن‌مان می‌ماند. نقش‌هایی مثل کمال «همسران»، اوس مهدی «اجاره‌نشین‌ها»، فردوس تهرانی «آژانس دوستی» و … که با هنرمندی کاویانی، بسیار قدرتمند و ملموس ساخته شده بودند.

به گزارش باکس افیس ایران، فردوس کاویانی از سال ۱۳۴۰ وارد عرصه تئاتر شد و سال ۱۳۴۹ برای اولین بار با فیلم «تجاوز» قدم به سینما گذاشت. عمده فعالیت‌های کاویانی مربوط به سال‌های پس از انقلاب بود. از دهه شصت حضورش در فیلم‌ها و سریال‌ها پررنگتر شد و با سریال «آینه» بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

در دهه شصت همراه با بازیگران دیگری مثل حمید جبلی، اکبر عبدی، رضا ژیان، آتیلا پسیانی، حسین پناهی، حسین محب اهری و … در دو مجموعه «محله بروبیا» و «محله بهداشت» بازی کرد و نقش یک پلیس را به عهده گرفت. او هم مثل تمام بازیگران این مجموعه، آن زمان محبوبیت زیادی به دست آورد.

«اوس مهدی» در فیلم «اجاره‌نشین‌ها» یکی از نقش‌های به یادماندنی کارنامه فردوس کاویانی است.
یکی از مهمترین نقش‌های دهه شصت کاویانی در فیلم سینمایی «اجاره‌نشین‌ها» به کارگردانی داریوش مهرجویی اتفاق افتاد. او در این فیلم نقش اوس‌مهدی، سردسته بناهایی را بازی می‌کرد توسط اعضای آپارتمان برای کار دعوت می‌شدند اما کسی حاضر نمی‌شد پولی برای کار به آنها بدهد. اوس مهدی با وجود اینکه در طول فیلم مدام مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت اما مدام لبخند می‌زد و ذره‌ای از مهربانی‌اش کم نمی‌شد. مواجهه‌ سایر شخصیت‌ها با اوس مهدی و همکارانش، سکانس‌های مهمی را در فیلم رقم زد.

«کرمعلی» در فیلم «بانو» یکی از کاراکترهای ماندگار فردوس کاویانی در سینماست.
همکاری کاویانی با مهرجویی در فیلم «بانو» هم به خلق شخصیت درخشانی منجر شد. کاویانی در این فیلم نقش کرمعلی، سرایدار همسایه بغلی خانه بانو را داشت؛ مردی مهربان و صمیمی و البته قانع که به خاطر بیماری زنش از بانو کمک می‌خواست و همسرش را برای استراحت به خانه او می‌آورد. درست است که با ورود این خانواده، زندگی بانو رفته رفته تحت تاثیر قرار می‌گرفت و به فروپاشی می‌رسید اما کرمعلی تا پایان به عنوان شخصیتی ساده و مهربان در کنار او می‌ماند و از او دفاع می‌کرد. کاویانی به‌خوبی توانسته بود نقش مردی در این جایگاه اجتماعی را با لهجه‌ای که برای او در نظر گرفته شده بود حفظ کند.

برای مخاطبان تلویزیون دهه هفتاد، فردوس کاویانی بیشتر به خاطر بازی در سریال «همسران» مورد توجه قرار گرفت. او یک جورهایی شخصیت اصلی سریال بود؛ مردی به نام کمال که به همراه همسرش مهین در یکی از واحدهای آپارتمان زندگی می‌کردند و به همراه همسایه‌های دیوار به دیوارشان ماجراهای جالبی را رقم می‌زدند. علاقه کمال به گوساله‌ها، موضع پایینش نسبت به مهین و تلاشی که برای ایجاد صلح و صفا انجام می‌داد باز هم از او شخصیتی مهربان باخلقی خوش در ذهن‌ها ماندگار کرد.

در پی موفقیت سریال «همسران»، سیامک اصللسی با دعوت از زوج فردوس کاویانی و مهرانه مهین‌ترابی فیلم کمدی «سفر پر ماجرا» را جلوی دوربین برد.
بعد از «همسران»، کاویانی با بازی در نقش فردوس تهرانی در سریال «آژانس دوستی»، یک بار دیگر در اوج قرار گرفت. او شخصیت اصلی سریال بود و داستان همراه با او پیش می‌رفت. آقای تهرانی، راننده آژانسی بود که در یک آژانس فعالیت می‌کرد و همراه با سایرین هربار ماجراهایی را از سر می‌گذراند. کاویانی اینبار هم نقش مردی منطقی و معقول و البته مهربان و صمیمی را ایفا کرد.

آخرین فعالیت کاویانی به بازی در سریال «هفت سین» به کارگردانی زنده‌یاد یدالله صمدی در سال ۱۳۹۱ برمی‌گردد. این سریال سال ۱۳۹۲ روی آنتن رفت و بعد از آن کاویانی دیگر نتوانست فعالیتی در این عرصه داشته باشد.

این بازیگر در سریال «سرزمین مادری» کمال تبریزی هم بازی داشت؛ سریالی که همین هفته گذشته پخشش بعد از سال‌ها در تلوبیون شروع شد و به‌زودی شاهد بازی این بازیگر هم خواهیم بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند