بالا افتادن

سینمای ایران عنصر «تخیل» را از دست داده است

به گزارش باکس افیس ایران:  در مراسم رونمایی از فیلم کوتاه «بالا افتادن» بر لزوم توجه به ظرفیت‌های ژانر فانتزی در سینمای ایران تأکید شد.

فیلم کوتاه «بالا افتادن» اولین فیلم مریم بختیاری روز گذشته شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ با حضور آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی و طیبه فلکیان معاون امور استان‌های انجمن سینمای جوانان، سعید هاشم‌زاده منتقد سینما، عوامل فیلم و تعدادی از روزنامه‌نگاران در ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران رونمایی شد.

«بالا افتادن» که به کارگردانی مریم بختیاری و نویسندگی این کارگردان جوان به همراه امین چادگانی در ژانر فانتزی تولید شده است، روایتگر داستان دختر و پسر جوانی است که خواب‌های آن‌ها با یکدیگر تلاقی پیدا کرده است.

بختیاری درباره اولین تجربه کارگردانی خود توضیح داد: بازه زمانی بعد از مقطع کارشناسی و ورود به فضای آکادمیک و عملی سینما تا ساخت اولین فیلم کوتاه من، بازه زمانی طولانی‌تری در مقایسه با دیگر هنرجوهای سینما و فیلمسازهای فیلم کوتاه بود البته از این بابت بسیار خوشحال هستم و تجربه‌های متفاوتی را در کلاس استادانی مانند شهرام مکری، اصغر فرهادی، مجید برزگر و البته دستیاری فیلم‌های کوتاه به دست آوردم که همه این‌ها باعث شد اولین تجربه کارگردانی من که با فیلم «بالا افتادن» همراه شد، تجربه قابل قبول‌تر و با ایده‌ای پخته‌تر ساخته شود.

وی ادامه داد: البته اینکه اولین فیلم من، فیلم قابل قبولی است و توانست به خوبی در حوزه ژانر ارائه شود، به دلیل همراهی یک گروه حرفه‌ای از عوامل بود که من از تمام عوامل فیلم برای ساخت «بالا افتادن» تشکر می‌کنم.

نویسنده و ایده‌پرداز فیلم کوتاه «بالا افتادن» درباره روند شکل‌گیری ایده این اثر مطرح کرد: ایده اولیه «بالا افتادن» به سال ۹۷ برمی‌گردد که در گفتگویی درباره شهرت و اینکه شرکت‌هایی وجود داشته باشند که مردم با مراجعه به آن‌ها خواب مورد نظر خودشان را سفارش دهند، در ذهن من شکل گرفت که در گذر زمان این ایده تغییر کرد، تکمیل شد و با همراهی امین چادگانی در نهایت به فیلم‌نامه‌ای که مقابل چشمان شما به نمایش در آمد، ساخته شد و البته این فیلم بعد از حدود سه سال تأخیر در تولید، شهریور ۱۴۰۰ به پایان رسید.

در ادامه مراسم سعید هاشم‌زاده منتقد سینما با اشاره به فیلم «بالا افتادن» که یک فیلم کوتاه فانتزی و تخیلی است، عنوان کرد: متأسفانه سینمای ایران عنصر تخیل و فانتزی فکر کردن را از دست داده است، اما «بالا افتادن» از نظر من فیلم خلاقانه‌ای بود که به موضوعی پرداخته است که همه ما در جهان خودآگاه و ناخودآگاه خود با آن درگیر هستیم و غیرطبیعی بودن جهان واقعی خواب برای همه ما در اتمسفر این فیلم هم به خوبی قابل مشاهده است.

این منتقد سینما با اشاره به بازی خوب وحید راد و مریم بختیاری ادامه داد: این فیلم با فاصله‌ای که از فضای رئالیستی سینمای ایران گرفته است، با قاب‌بندی‌های درست، تصویربرداری دوربین روی پایه و شکل‌گیری فضایی استریل بین جهان فیلم و مخاطب و تصوری که از خواب دارد، توانست قدمی رو به جلو در سینمای ایران بردارد، البته هر کارگردانی می‌تواند فارغ از فضای رئالیستی و عمومی سینمای ایران، با در اختیار گرفتن فرم و ساختار درست سینما، موفق و تأثیرگذار باشد.

سپس امین چادگانی نویسنده «بالا افتادن» درباره این فیلم عنوان کرد: فیلم کوتاه «بالا افتادن» یک اثر مینیمالیستی است که توانسته است با استفاده از سادگی در روایت، خلاقیت در داستان، فضای همگنی را برای مخاطب به وجود بیاورد.

هاشم‌زاده در تأیید صحبت‌های چادگانی توضیح داد: فیلمسازان ما تصور می‌کنند برای ساخت یک اثر فانتزی به یک پروداکشن بزرگ نیاز دارند که در «بالا افتادن» خلاف این نکته ثابت شد و ما شاهد این بودیم که فضای مینیمالیست یا ساده فیلم تا چه اندازه به روایت درست داستان کمک می‌کند.

در ادامه بختیاری در پاسخ به پرسش یکی از روزنامه‌نگاران حاضر در جلسه درباره سطح فانتزی بودن اثر و هدف ساخت فیلم اظهار کرد: اگر فیلم در سال‌های ۹۸ و ۹۷ ساخته می‌شد و وقفه بین شکل‌گیری ایده و تولید ایجاد نمی‌شد، قطعاً سطح فانتزی بودن فیلم افزایش پیدا می‌کرد و من در «بالا افتادن» سعی کردم داستانی را با استفاده از فضای تخیلی خواب، درباره مساله پذیرش و اینکه انسان‌ها گاهی مجبور هستند که بپذیرند و تن به اتفاق‌هایی که شاید بازگشتی ندارد، بدهند، روایت کنم.

در انتهای مراسم رونمایی از فیلم کوتاه «بالا افتادن» از کارگردان اثر قدردانی شد و پوستر این فیلم توسط عوامل فیلم و حاضران در سالن به یادگار امضا شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند