اشکان رهگذر

آثار سفارشی مخاطب ندارند

به گزارش باکس افیس ایران: اشکان رهگذر معتقد است افزایش تجربه سازندگان انیمیشن در آینده، می‌تواند سینمای انیمیشن را به اندازه سینمای داستانی صاحب اعتبار و جایگاه کند.

اشکان رهگذر کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که تجربه حضور در دو جشنواره بین‌المللی «انسی» فرانسه و «سیتچز» اسپانیا را داشته است، گفت: انیمیشن های ایرانی همواره در جشنواره ها پرطرفدار بوده اند و یکی از دلایل این موفقیت کانون پرورش فکری بوده که در تمام ادوار نقشی پررنگ و مستمر در عرصه تولید انیمیشن برعهده داشته است و فیلمسازان بزرگ مانند استاد علی اکبر صادقی یا نورالدین زرین کلک در این کانون کار کردند.

وی افزود: پس از کانون، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به حوزه تولید انیمیشن افزوده شد و به این ترتیب در طول سال فیلم‌های انیمیشن کوتاه بسیاری ساخته می‌شوند و به هر حال سه یا چهار اثر خوب میان آن‌ها وجود دارد و در فستیوال ها دیده می‌شوند.

مدیرعامل استودیو هورخش کسب تجربه از بزرگان حوزه انیمیشن را امری موثر دانست و گفت: نورالدین زرین کلک، علی اکبر صادقی، هرمز حقیقی و… سال ها کار کردند و این تجربه را به نسل های بعد منتقل کردند. به اعتبار این فیلمسازان پیشکسوت ما هم به کار ادامه می دهیم تا این مشعل به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی با اشاره به تغییر سریع تکنولوژی خاطرنشان کرد: در گذشته انیمیشن‌ها با مشقت فراوان ساخته می‌شدند اما با حضور کامپیوتر و اینترنت مشقت ها کاهش یافته و انتقال تجربه و دانش سریع شده است، اما با وجود این پیشرفت در تکنولوژی ما در حوزه انیمیشن رشد کندتری نسبت به گذشته داشتیم. در حالی که با توجه به سابقه و اساتید این حوزه اگر سیاستگذاری‌های درست‌تری صورت می ‌گرفت شاهد رشد بیشتری در حوزه انیمیشن بودیم.

رهگذر با بیان این که فیلم‌های انیمیشن سینمایی عمدتا مستقیم یا غیرمستقیم سفارشی هستند، عنوان کرد: کم پیش می آید پدیدآورندگان یک اثر امکان تصمیم درباره سناریو یا ساختار را داشته باشند، مشخص است که فیلم های شعارزده و ایدئولوژیک در جشنواره های داخلی و خارجی مورد بی توجهی واقع می شوند. البته چندان فیلمی هم در این حوزه نساخته ایم که توقعی داشته باشیم. تعداد انیمیشن‌های سینمایی آبرومند کمتر از انگشتان یک دست است، پس تجربه ای نداریم و این تجربه خیلی میان افراد استودیو باقی نمی ‌ماند.

وی در پایان گفت: مسلما در حوزه انیمیشن سینمایی ضعف هایی وجود دارد همان طور که در «آخرین داستان» هم ضعف‌های ما مشخص است. مهم ترین دلیل بی تجربگی است، در نتیجه هنوز زود است که به موفقیت‌های جهانی دل ببندیم اما اگر تولید این نوع انیمیشن را مستمر ادامه دهیم یک یا دو دهه دیگر انیمیشن سینمایی ایرانی هم مانند سینمای داستانی کشورمان با هویتی مستقل در جهان شناخته خواهد شد، البته به شرطی که فیلم‌ها سفارشی نباشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند