آرش امینی

ابعاد یک جشنواره موسیقی بین‌المللی در کشور همسایه

به گزارش باکس افیس ایران: چهل‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی استانبول از ۱۳ خرداد ۹۹ تا ۵ تیر برگزار خواهد شد. آرش امینی ، موسیقیدان و رهبر ارکستر، در متنی به اختصار به معرفی نحوه برگزاری این فستیوال که در کشوری همسایه برگزار می‌شود، پرداخته است.

آرش امینی در مطلب ارسالی خود به ایسنا آورده است: چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی استانبول از ۱۳ خرداد تا ۵ تیر سال ۱۳۹۹ در شهر استانبول برگزار خواهد شد. این جشنواره در مدت ۲۲ روز با اجرای ۲۲ کنسرت همراه است. از دی ماه سال جاری تمامی این برنامه‌ها به همراه توضیحات دقیق در مورد گروه‌ها و ارکسترهای شرکت کننده داخلی و خارجی، فیلم‌های نمونه از آنها، بروشور و جدول کامل برنامه‌ها، زمان و مکان اجراها به همراه امکان خرید آنلاین بلیت با تخفیف‌های ویژه روی سایت جشنواره در دسترس است؛ یعنی شش ماه قبل از شروع جشنواره!

درهمین سایت پوسترها، کتابچه، جدول برنامه‌ها و نمونه فیلم‌های دوره‌های قبل به ترکی استانبولی و انگلیسی در دسترس است.

از گروه‌های مهم موسیقی در این دوره از جشنواره، به کنسرت افتتاحیه با ارکستر فیلارمونیک «تکفن» و اجرای کنسرتو ویلن بتهوون با تکنوازی «استلا چن» برنده کنکور ویلن ۲۰۱۹ بریتانیا، اکتت ساکسیفون هلند، کوارتت بورودین با روبن آهارونیان در ویلن اول، ارکستر تکنوازان درسدن آلمان با تکنوازی امانوئل اَکس، ارکستر آکادمی وین، آنسامبل « برلین – وین فیلارمونیکس»، کوارتت آرتمیس با اولین اجرا از آخرین اثر «پتریس واسکس» و … می‌توان اشاره کرد.»

این رهبر ارکستر در ادامه یادداشت خود با تاکید بر اینکه در جشنواره موسیقی استانبول «در انتخاب و دعوت از تکنوازان و گروه‌های موسیقی دقت به کار رفته و این دقت نظر در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره نیز مشهود است» به ذکر مثالی در این زمینه پرداخته و گفته است: به عنوان نمونه طی برگزاری ادوار مختلف تاکنون ارکسترهایی چون ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر فیلارمونیک وین، ارکستر شهر پاریس، ارکستر اسکالای میلان، ارکستر سلطنتی گواند هاوس هلند، ارکستر سمفونی سیمون بولیوار با رهبرانی چون سیمون رَتِل، والری گرگیف، گوستاو دودامل، کریستف اشنباخ، پییر بولز، کورت مازور و …در شهر استانبول به اجرای برنامه پرداخته‌اند.

نام بردن از تکنوازانی چون یهودی منوهین، آن صوفی موتر، ایزاک پرلمن، رنو کپوسون، میشا مایسکی، ماکسیم ونگرف، گیدون کرمر و هیلاری هان و ده‌ها سولیست دیگر که در دوره‌های مختلف جشنواره اجرا داشته‌اند، به نوبه خود قابل توجه است.»

امینی در پایان نوشته است: «اکنون که نزدیک به نیم قرن از آغاز جشنواره بین‌المللی موسیقی استانبول می‌گذرد، تا به حال تنها سه دبیر داشته است. از سال ۲۰۱۸ «افروز شاکیرکایا» به عنوان چهارمین نفر، مدیریت آن را بر عهده گرفته است. تمام تیم مدیریتی جشنواره با احتساب خود خانم شاکیرکایا فقط ۳ نفر است که تمام ارگانیسم جشنواره را هدایت می‌کنند.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند