امید افشاری

«کالبد شکافی یک ذهن» قصه سربازی‌ست که نمی‌تواند شلیک کند

به گزارش باکس افیس ایران: امید افشاری طراح و کارگردان نمایش «کالبد شکافی یک ذهن» با اشاره به ویژگی های این اثر درباره دلایل انتخاب این سوژه ضد جنگ برای اجرا توضیحاتی ارائه داد.

امید افشاری طراح، نویسنده و کارگردان نمایش «کالبدشکافی یک ذهن» درباره اجرای این اثر نمایشی که از ۱۵ بهمن ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است گفت: اجراهای ابتدایی نمایش با برگزاری جشنواره تئاتر و فیلم فجر همزمان شده است که این مساله روی مخاطبان نمایش هم تاثیر گذاشته و از همه بدتر، خودِ هنرمندان تئاتری هستند که به دلیل برخی از مسایل ترجیح دادند مخاطب جشنواره امسال نباشند و به تبع آن کارهای دیگری هم که خارج از جشنواره روی صحنه بودند کمتر دیده شدند.

وی ادامه داد: این اثر نمایشی قرار بود آبان ماه به صحنه برود که دلیل وضعیت کرونا به ۱۳ بهمن موکول شد اما دو سه شب قبل از اجرا ۲ نفر از بازیگران نمایش به دلیل مشکلاتی که داشتند از کار بیرون آمدند و مدیر تماشاخانه نیز تنها حاضر شد که ۲ روز اجرای کار را عقب بیندازد از این رو ما فقط ۲ روز وقت داشتیم بازیگر جدید جایگزین و مجدداً تمرین کنیم.

افشاری درباره علاقه این روزهای کارگردانان جوان تئاتر به سوژه‌هایی مرتبط با جنگ جهانی دوم یادآور شد: من چندین سال است که بازیگر تئاتر هستم و این نمایش اولین تجربه کارگردانی من محسوب می‌شود. ایده شکل‌گیری «کالبد شکافی یک ذهن» بعد از خواندن نمایشنامه «روز سرباز» حسن باستانی و دیدن فیلم و خواندن نمایشنامه «گوشه‌نشینان آلتونا» ژان پل سارتر به ذهنم رسید. از طرف دیگر خود من همیشه دغدغه جنگ را داشتم چون فرزند جنگ هستم و در زمان جنگ ایران و عراق و بمباران شهرها ما ساکن کرمانشاه بودیم و من از نزدیک جنگ را لمس کردم و شاهد اتفاقات ناگوار و آسیب دیدگان جنگ نیز بودم که تاثیر روانی زیادی روی من گذاشت.

وی افزود: درست است که اتفاقات نمایش بعد از جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد اما فضاسازی اثر بدون جغرافیا و زمان است. داستان نمایش «کالبد شکافی یک ذهن» درباره اتفاقاتی است که در یک دهکده رخ می‌دهد و سربازی را می‌بینیم که به دلیل تبعات جنگ و آسیب‌های روانی که دیده است، نمی‌تواند جلو دشمن را بگیرد و کسی را بکشد. این سرباز به جای اینکه جلو دشمن که قصد حمله به دهکده را دارد، بایستد و به مردم اطلاع دهد، فرار می‌کند و همین ترس او از مواجهه با دشمن سبب مرگ مردم دهکده می‌شود. حالا او با این کابوس دست و پنجه نرم می‌کند و در نهایت دست به اقدام ناگواری می‌زند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این اثر نمایشی از فضایی سوررئالیستی برخوردار است و این مساله در فضاسازی، نورپردازی و طراحی صحنه هم رعایت شده است. نمایش درباره انسان‌هایی است که روحیه جنگیدن ندارند اما به اجبار در این موقعیت قرار می‌گیرند به همین دلیل فشار روانی زیادی بهشان وارد می‌شود.

نمایش «کالبدشکافی یک ذهن» کاری از گروه «بازی با ذهن (تنها)»، به تهیه کنندگی صادق امیری، امید افشاری و شاهین پوشین تا ۵ اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: سربازی با روحیه‌ای لطیف و با تفکری عمیق و فیلسوفانه طی یک عملیات که در جنگ جهانی دوم در یک دهکده اتفاق افتاده روبرو می‌شود پس از مواجه شدن با دشمن و حملات آنها دچار آسیب دیدگی شدید موجی می‌شود، ترس و آسیب دیدگی او فاجعه سنگینی به همراه دارد که همین امر ذهنی آشفته و وجدان ناآرامی را برای او به ارمغان می‌آورد، در دادگاه وجودش خود را به قضاوت مردمان دهکده می‌گذارد و شنیدن ناگفته‌هایی که فقط زمان قدرت گفتنش را دارد…

عکس کنار خبر از صادق امیری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند