تئاتر موزیکال

«جنگ و صلح»قربانی کرونا یا بی‌تدبیری‌ها؟

به گزارش باکس افیس ایران: میثم یوسفی کارگردان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» که اجرای آن به دلیل تعطیلات جدید کرونایی متوقف شده است، با اشاره به کم‌توجهی مدیران به «تئاتر»، از نگاه ابزاری مسئولان به هنرمندان به‌شدت انتقاد کرد.

میثم یوسفی کارگردان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» که شامگاه یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت ولی اجرای عمومی آن از روز دوشنبه ۹ فروردین به دلیل تعطیلات جدید کرونایی تئاتر متوقف شد، درباره آسیبی که این وضعیت به نمایش و گروه اجرایی «جنگ و صلح» وارد می‌کند و همچنین شرایطی که بار دیگر برای گروه‌های تئاتری رقم خورده گفت: ما در شرایط کرونایی تمرین، تولید و اجرای تئاتر را پذیرفتیم تا اثری که تولید کرده‌ایم به سرانجام برسد. از سال گذشته برای اجرای نمایش «نازگل» در تئاتر شهر درخواست نوبت اجرا داشتم و مدیر مجموعه تئاتر شهر نوبت اجرایی نوروز ۱۴۰۰ را به ما پیشنهاد داد پذیرفتیم و نمایش «جنگ و صلح» را آماده اجرا کردیم.

وی ادامه داد: نوبت اجرا در نوروز ۱۴۰۰ را به فال نیک گرفتیم و گفتیم با بهار و نوروز اتفاقات خوبی پیش رویمان خواهد بود ولی زور کرونا بار دیگر بر تئاتر چربید و بعد از تنها یک اجرای افتتاحیه «جنگ و صلح»، اجرای عمومی‌مان به دلیل محدودیت‌ها و تعطیلی‌های جدید کرونایی متوقف شد.

یوسفی با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی و هنری باید در این شرایط به داد هنرمندان تئاتر برسند، اظهار کرد: وقتی ما ریسک اجرا در شرایط کرونایی را پذیرفته‌ایم مدیریت اعم از اداره کل هنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت ارشاد، وزیر ارشاد و مدیران و مسئولان فرهنگی نیز باید از هنرمندان و گروه‌های تئاتری حمایت کنند.

کارگردان تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» با بیان اینکه مدیران به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی به هنرمندان تئاتر لطف کرده‌اند در حالی که باید به وظیفه‌شان که حمایت از هنرمندان است بپردازند، تصریح کرد: گویی تئاتر و سینما توسری خورترین شغل‌ها هستند زیرا در حالی که رستوران‌ها، مراکز خرید و بسیاری از فضاهای پرخطر دیگر تعطیل نیستند، تئاتر و سینما باید تعطیل باشند. گویی تئاتر پست‌ترین شغل در کشور است زیرا امنیت شغلی، هویت و حامی نداریم.

وی با انتقاد از عملکرد مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری، متذکر شد: مدیران و تصمیم گیرندگان تنها در زمان نیاز به بیلان کاری، مقطع برگزاری جشنواره فجر و انتخابات ریاست جمهوری به سراغ هنرمندان می‌آیند و از آنها استفاده ابزاری می‌کنند.

یوسفی معتقد است که مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده در شرایط سخت کرونایی که گروه‌های تئاتر جان خود را در کف دست می‌گذارند و به تولید یک اثر می‌پردازند وارد میدان شوند و از هویت و امنیت شغلی هنرمندان دفاع کنند که متأسفانه این کار را نمی‌کنند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه ما به تعهد خود پایبند بودیم و نمایش «جنگ و صلح» را برای اجرا در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ آماده کردیم، یادآور شد: الان که اجرای عمومی اثر متوقف شده تکلیف گروه چیست؟ بعد از پایان تعطیلات کرونایی بار دیگر باید هزینه تبلیغات نمایش را بپردازیم تا ذهن مردم را متوجه اجرا کنیم. در تئاتر که پروتکل‌ها بیشتر از مراکز خرید و رستوران‌ها رعایت می‌شود پس چرا اولین جاهایی که تعطیل می‌شوند تئاتر و سینما هستند؟

وی با بیان اینکه مدیران فرهنگی و هنری ما ضعف دارند، تأکید کرد: ما می‌دانیم که سلامت و معیشت جامعه و مردم عزیزمان در اولویت است اما در این شرایط که روحیه مردم به هم ریخته آیا جامعه برای آرامش روح و روان و سرگرمی نیاز به تئاتر و سینما ندارد؟ چرا مدیران فقط زمانی که بحث استفاده ابزاری از هنرمندان می‌شود به یاد تئاتر و سینما می‌افتند؟

یوسفی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: از ۲۸ اسفند ۹۹ و به دنبال تغییراتی که در گروه تئاتر موزیکال «جنگ و صلح» رخ داد تا ۸ اسفند به صورت شبانه روز به تمرین و تولید این اثر پرداختیم و پای تعهدمان ایستادیم. الان وظیفه مدیران است که پا به میدان بگذارند و از گروه‌های تئاتری حمایت کنند. یک کار تلویزیونی را به دلیل پایبندی به تعهدم در تئاتر از دست دادم و حالا این شرایط برای مان پیش آمده است. امیدوارم زودتر این مشکل برای هنرمندان و گروه‌های تئاتری برطرف شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند