به گزارش باکس آفیس ایران انیمیشن آخرین داستان اولین انیمیشن بلند سینمایی به کارگردانی اشکان رهگذر است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ در استودیو هورخش تولید شده است. داستان این فیلم برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.
معرفی انیمیشن آخرین داستان
عوامل تولید
نویسندگی و کارگردانی انیمیشن آخرین داستان بر عهده اشکان رهگذر قرار داشته است. او که یکی از کارگردانان جوان، خوش ذوق و آینده دار ایران به حساب میآید، متولد سال ۱۳۶۵ بوده و موسس و مدیر استودیو هورخش است. وی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته تصویر سازی بوده در سالهای گذشته جوایز متعددی را در بخشهای مرتبط با انیمیشن وبازیهای کامپیوتری به خود اختصاص داده است.
سایر اعضای تیم ساخت آخرین داستان نیز که همگی از اسامی شناخته شده در رشته خود به حساب آمده و این اثر را در زمره بهترین انیمیشن های تاریخ ایران قرار میدهند عبارتند از:
آهنگساز: کریستف رضاعی
طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان
ویرایش فیلمنامه: محمد چرمشیر
انتخاب بازیگران: تینا پاکروان
تدوینگر: ژینوس پدرام
صداپیشگان
یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت یک انیمیشن صداگذاری شخصیتها است. صنعت دوبله ایران نیز سالیان سال است یکی از پیشتازان این رشته در جهان به شمار میآید.
خلاصه داستان
در دورانی که سایه «اهریمن» بر سرزمینها سیطره یافته، «جمشید کی» با سپاهی متشکل از متحدانش و با تکیه بر فرّ خود در مقابل سپاهیان اهریمن صف آرایی میکند، به خواست «یزدان» جمشید بر اهریمنیان ظفر مییابد.
جمشید بر تخت تکیه زده و مغرور از ظفر، خود را دارای فراست ایزدی میداند. وی متحدان را برای اشغال سرزمینهای دیگر و شکار اهریمن فرا میخواند اما یزدان از وی روی برگردانده و فرّ و فراست جمشید را از وی میستاند.
جمشید تنها، گرفتار طمع و جنونی سیری ناپذیر میشود. وی دخترش «شهرزاد» را تنها میگذارد و به شورای وزراء وصیت میکند تا در زمان غیابش «مرداس» متحد و والی سرزمینهای جنوبی بر تختش تکیه زند. جمشید فردای همان روز با سپاهی از غیورترین سربازانش برای شکار اهریمن عازم سرزمینهای شمالی میشود و دیگر هیچگاه بازنمیگردد.
مرداس مردهاست و به دستور شورا تنها فرزند و جانشینش «ضحاک» به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه میزند، اما صد افسوس که وجود ضحاک، آبستن پارهای از تاریکیست. تاریکی وجود ضحاک بر شهر سیطره مییابد و جمکرد در تاریکی و ترس غوطه ور میشود. اما دگر بار چرخش ایام به گردش درمی آید و با رفتن جمشید کودکی در دل مردمان سرزمین «جمکرد» و در آغوش کشاورز زادهای متولد میشود که نامش را” آفریدون” میگذارند…
«آخرین داستان» که روایت گر یکی از داستان های شاهنامه است مهمترین پروژه استودیو هورخش می باشد، و چند سالی می شود که در حال تولید است. در حال حاظر با اینکه تنها هفتاد درصد از این پروژه پیش رفته این انیمیشن بلند تنوانسته توجه خیلی از جشنواره های معتبر و کمپانی های بزرگ دنیا را به خودش جلب کند. این در حالیست که به گفته اشکان رهگذر (نویسنده و کارگردان این اثر) هیچ حمایتی از داخل ایران شامل حال این پروژه نشده است. اشکان رهگذر که با انجام پروژه های کوتاه در استودیو هورخش موفق به کسب جایزه های مختلفی شده از آخرین وضعیت فیلم بلندش می گوید.
استودیو هورخش از چه زمانی و با چه هدفی تاسیس شد؟
-اولین قدم ها در تاسیس استودیو هورخش به یازده سال پیش بر می گرده، اون زمان یک گروه کوچک سه نفره بودیم که با عنوان هفت آسمان فعالیت می کردیم. بعد ها در سال ۱۳۸۷ شرکت رو به صورت رسمی به اسم هورخش آسمان هفتم به ثبت رساندم. هدف اصلی تولید انیمیشن بود و آن هم انیمیشن دو بعدی و تصمیم داشتیم که از همان قدم اول بتوانیم کیفیت آثارمان را تا حدی بالا ببریم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، از طرفی دوست داشتیم تا با کلیشه های همیشگی صنعت انیمیشن که در ایران بود فاصله بگیریم که به لطف خدا موفق هم شدیم.
چند سال است که گروه هورخش مشغول انیمیشن بلند «آخرین داستان» می باشد ؟ و قرار است تا چه زمانی این پروژه به پایان برسد؟
-ایده اصلی این اثر شاید به هفت یا هشت سال پیش بر می گردد ولی به صورت رسمی این پروژه در سال ۱۳۸۹ وارد مراحل پیش تولید شد و تا الان شش سال است که مشغول این پروژه هستیم و طبق برنامه قرار است مراحل پس تولید نیمه دوم سال آینده به پایان برسد.
«آخرین داستان» با اینکه هنوز به پایان نرسیده توانسته افتخارات جهانی ای کسب کند، چه سال ۲۰۱۳ در جشنواره انسی چه حال که خبر هایی از کن می رسد، می شود لطفا توضیحاتی در این رابطه بدهید؟
-در سال ۲۰۱۳ ما پرونده ای از این اثر را به همره اولین تریلر رسمی اش به جشنواره انسی ارسال کردیم، جشنواره انسی که معتبرترین جشنواره سالانه انیمیشن در دنیا است و در شهر انسی فرانسه برگزار می شود بخشی را با عنوان Mifa Pithes دارد که در آن به معرفی شش اثر در بین تمامی آثار در حال تولید در دنیا می پردازد،البته هدف جذب پخش کننده،مشارکت کننده و کمک هایی است که شما برای اتمام پروژه به آنها نیاز دارید. شما باید به جشنواره و داوران ثابت کنید که اثر شما به لحاظ داستان و کیفیت پتانسیل های لازم برای ارئه جهانی را دارد که به لطف خدا پروژه ما در بین شش اثر و در بین کشور هایی همچون آمریکا، فرانسه و آفریقای جنوبی پذیرفته شد، ما پروژه را در آنجا معرفی کردیم و به جرئت می تونم بگم که پروژه ما از تمامی پروژه های حاضر پر مخاطب تر بود و حتی تعجب حاضرین را بر انگیخته بود، اما متاسفانه به خاطر مشکلات سیاسی و تحریم ها الارقم قول های فراوانی که از چندین شرکت گرفتیم نتوانستیم کاری کنیم. اما فستیوال انسی ما را تنها نگذاشت و مرتبا از پیشرفت پروژه خبر می گرفت و در سال ۲۰۱۶ ما را به برنامه ای تحت عنوان Annecy goes to Cannes ما را در بین چهار پروژه برتر در حال تولید در دنیا دعوت کرد، این برنامه که طی قرار دادی بین فستیوال انسی و کن و برای اولین بار اجرا می شد با هدف معرفی پتانسیل های انیمیشن مستقل دنیا در قالب سینمایی به مخاطبین بازار کن کارش را شروع کرده بود و چهار پروژه که از کشور های آلمان،فرانسه،ایران و لهستان بودند پتانسیل های خودشون را معرفی کردند.
موضوع انیمیشن «آخرین داستان» اقتباسی از شاهنامه فردوسی می باشد. این موضوع که شما به سراغ داستان کلاسیکی ایرانی رفته اید چقدر برای خارجی ها جذاب بوده؟
-آنها به کلاسیک بودن داستان توجه خاصی نداشتند اما کلیت داستان برایشان خیلی جالب بود و چند بار این بازخورد را گرفتیم که داستان و فضای فیلم بسیار خاص است.
در این چند سالی که مشغول ساخت «آخرین داستان» بوده اید چه حمایتی از داخل ایران شامل حال این پروژه و استودیو هورخش شده است؟
-متاسفانه تا به امروز هیچ حمایتی صورت نگرفته.
به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر دلیل بی توجه ای مسئولان ایرانی را به این دست از پروژه ها چه می دانید؟
-متاسفانه نمی دانم
چه تدابیری برای اکران گستره «آخرین داستان» در ایران دارید؟ یا اصلا آیا قرار است این انیمیشن در ایران اکران شود؟
-ما در قدم اول این فیلم را برای مخاطبین ایرانی می سازیم و اکران ایران برایمان بسیار مهم است، اما امیدواریم تا شرایط خوبی برای اکرانش در ایران مهیا شود، ما هشت سال برای تولید این فیلم زمان گذاشته ایم و قول می دهیم تا فیلم خوبی را تحویل سینمای ایران دهیم و انتظار داریم که شرایط اکران گویای تلاش هشت ساله صدها نفر باشد. اما پخش کننده های معتبری از کشور های مختلف برای اکران این فیلم اعلام آمادگی کردند که به امید خدا پخش جهانی خوبی خواهیم داشت.
این روز ها استودیو هورخش مشغول چه کارهایی است؟ «آخرین داستان » پیش می رود؟
-بله این روز ها صد نفر از همکاران من مشغول کار روی پروژه هستند و فیلم با سرعت مراحل تولید خود را سپری می کند.
آخرین داستان (The Last Fiction)
انیمیشن آخرین داستان نیز یکی از آثاری است که با استفاده از داستان های اساطیری ایران زمین و شخصیت های بزرگترین اثر حماسی ایران؛ شاهنامه فردوسی و تکیه بر تواناییهای کارگردانان نسل جوان و بهره گیری از عوامل و چهرههای محبوب در دوبله، نام خود را به عنوان یکی از بهترین انیمیشن ها و فیلمهای ایران در سال ۹۷ مطرح نموده است. این اثر مدت زمانی برابر با ۱۱۰ دقیقه داشته و در رده فیلمهای انیمیشن تخیلی و فانتزی قرار میگیرد.
ساخت آخرین داستان که برداشتی است آزاد از داستانهای ضحاک مار دوش، کاوه آهنگر و آفریدون (پسر آبتین) و به روایت دوران پادشاهی ضحاک میپردازد، در سال ۱۳۸۷ آغاز گردید و پس از ۲ سال و در سال ۱۳۸۹ به مرحله پیش تولید رسید و از سال ۱۳۹۲ وارد مرحله نهایی تولید گردید. کارگردانی این اثر بر عهده اشکان رهگذر بوده و این فیلم اولین اثر بلند سینمایی وی به شمار میآید.
در طی نزدیک به ۸ سال تولید، چهرههای بسیار مطرحی در آن به ایفای نقش پرداخته و توانستند این پروژه را به یکی از آثار مطرح و قابل توجه تاریخ سینمای ایران تبدیل کنند. از دیگر نکات برجسته این اثر میتوان به تکنیک ساخت تلفیقی (استفاده از المانهای سه بعدی و دو بعدی به صورت همزمان) اشاره نمود.
بدون دیدگاه