توقیف

اصلاحات «مصلحت» خدشه‌ای وارد نکرده است

به گزارش باکس افیس ایران:  تدوینگر فیلم سینمایی «مصلحت» می‌گوید، تدوین این فیلم پیچیدگی‌های زیادی داشته و در عین حال اصلاحاتی که برای رفع توقیف فیلم انجام شده، به محتوا و بدنه اثر خدشه‌ای وارد نکرده است.

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه به تازگی در سینماها اکران شده و سیاوش کردجان – تدوینگر فیلم – درباره حضورش در این پروژه  گفت: در فیلم «دیدن این فیلم جرم است» با محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده) همکاری کرده بودم و چون اثری اعتراضی بود، فیلم را بسیار دوست داشتم. از طرف دیگر، حسین دارابی را سال‌هاست می‌شناسم و از زمانی که فیلم‌های کوتاه می‌ساخت، با یکدیگر کار می‌کردیم و از فضای فکری هم باخبر بودیم. در نتیجه زمانی که فیلمنامه «مصلحت» را خواندم، متوجه شدم که قصه‌ای درباره عدالت دارد و ترجیح دادم در این پروژه حضور داشته باشم.

او افزود: ژانر فیلم سینمایی «مصلحت» تریلر سیاسی و مهیج است و در این ژانر، ریتم فیلم از شروع گرفته تا پایان بسیار مهم است. تریلر بودن این فیلم من را ترغیب کرد که تدوینگر آن باشم.

او ادامه داد: من و حسین دارابی از زمان پیش‌تولید بسیار با هم صحبت می‌کردیم و دغدغه‌مان این بود که مقدمه فیلم طولانی نباشد و داستان در همان ۲۰ دقیقه ابتدایی شکل بگیرد. هنگام مونتاژ تلاش کردیم تا مقدمه را کوتاه کنیم که داستان زودتر شکل بگیرد و مخاطب با کاراکترها آشنا شود چون ریتمِ آنچه مخاطب روی پرده سینما می‌بیند هنر تدوینگر است. ابتدا زمان فیلم بسیار طولانی بود و نخستین باری که «مصلحت» را مونتاژ کردیم، حدود ۱۴۰ دقیقه بود. کم‌کم بخش‌های اضافه فیلم را حذف کردیم و به نسخه نهایی رسیدیم که در حدود ۱۰۵ دقیقه است.

کردجان با اشاره به اصلاحات فیلم برای رفع توقیف بیان کرد: اصلاحات فیلم سینمایی «مصلحت» بسیار جزئی بود و علت این سه سال توقیف هم این بود که کارگردان و تهیه‌کننده مایل نبودند در محتوای فیلم تغییری ایجاد شود. تمام اصلاحات فیلم در حد اضافه شدن یک سکانس و تغییر چند دیالوگ بود که در خط اصلی داستان تحولی صورت نگرفت.

تدوینگر «مصلحت» درباره کاندیدا شدنش در جشنواره ۳۹ فیلم فجر خاطرنشان کرد: به طور معمول هیأت داوران جشنواره فیلم فجر ۴ الی ۵ نفر را برای بخش تدوین کاندیدا می‌کنند. در جشنواره سی و نهم جزء چهار نامزد دریافت سیمرغ بودم. یکی دیگر از تدوینگران، برای دو فیلم نامزد شده بود و در نهایت هم سیمرغ به او رسید. «مصلحت» در همان دوره در هفت بخش کاندیدا شد که تنها دیپلم افتخار را به کارگردان دادند. البته باید بگویم که داوری جشنواره‌ها بسیار سلیقه‌ای است اما «مصلحت» در جشنواره فیلم فجر مورد بی‌لطفی قرار گرفت.

کردجان در پایان بیان کرد: خروجی «مصلحت» را روی پرده سینما دیدم و یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون کار کرده‌ام. در عین اینکه تدوین «مصلحت» بسیار آسان دیده می‌شود اما کار پیچیده‌ای بود. ما تمام تلاش خود را کردیم تا فیلم ریتم تندی داشته باشد. برخلاف فیلم‌های دیگر که چند پایان دارند و مخاطب در سکانس‌های مختلف فکر می‌کند که فیلم تمام شده، مصلحت تنها یک پایان دارد و قصه‌ای سرراست را به مخاطب می‌گوید و به پایان می‌رسد.

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و سهی‌بانو ذوالقدر جمعی از بازیگران «مصلحت» را تشکیل می‌دهند که از ۱۷ خرداد روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند