نیکی کریمی

دوست دارم «آتابای» در ترکیه اکران شود

به گزارش باکس افیس ایران: نیکی کریمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما بیان کرد که استقبال از «آتابای» در تبریز فوق‌العاده بوده و دوست دارم این فیلم در ترکیه اکران شود.

نیکی کریمی بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که به عنوان رئیس هیات داوری بخش فیلم‌های سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم «جنایت و مکافات استانبول» در این شهر حضور دارد، در گفتگویی به حضورش در این رویداد فرهنگی و واکنش‌ها نسبت به اکران عمومی فیلم «آتابای» پاسخ داد.

کریمی استقبال از نخستین اکران عمومی فیلم «آتابای» در تبریز را فوق‌العاده توصیف کرد و گفت: من یک فیلم مستقل ساخته بودم و هیچ حدسی نداشتم که مردم چگونه با این فیلم ارتباط برقرار خواهند کرد. خدا را شکر قصه گویا خیلی به دل همه نشسته و هم به خاطر گویش آن به زبان ترکی و هم قصه عاشقانه فیلم استقبال فوق‌العاده‌ای را در تبریز داشتیم. مردم می‌گویند «حالمان خوب شد» که پس از مدت‌ها به سینما رفتیم.

کارگردان فیلم‌های «شیفت شب» و «سوت پایان»، با بیان اینکه «آتابای» می‌تواند مانند یک پل ارتباطی بین سینمای ترکیه و ایران عمل کند، گفت: هفتاد درصد فیلم «آتابای» به زبان ترکی است. به شدت دوست دارم که فیلم در ترکیه دیده شود، در این زمینه خیلی فکر نکرده بودیم ولی در اینجا صحبت‌هایی شده است که امیدوارم به نتیجه برسد.

شناخت بیشتر ترکیه برای من جالب است

کریمی در ارتباط با تمایل خود برای ساخت اثر مشترک با ترکیه بیان کرد: به نظرم خیلی جالب است چون ما با ترکیه فرهنگ مشترک بسیار داریم. من خودم همیشه سینمای ترکیه را پی‌گیری کردم، درست است که زیاد به اینجا نیامدم. موارد مشترک زیادی داشته و همسایه نزدیک هستیم، فرهنگ‌ها هم به هم نزدیک هستند. برای من شناخت خوب از ترکیه بسیار جالب است چون الان احساس می‌کنم شناختم در مورد ترکیه بسیار از روی ادبیات و کتاب‌هایی که خواندم، است. خیلی دلم می‌خواهد که زمان گذاشته و ترکیه را از نزدیک بشناسم.

بازیگر سینمای ایران با بیان اینکه سریال‌های ترکیه در ایران بسیار محبوب هستند، اظهار کرد: به نظرم بازیگرهای ترک اکثراً خیلی با دقت کار می‌کنند. دوست‌های کارگردان ترک خیلی دارم، در نخستین تجربه داوری در جشنواره «تسالونیکی» به همراه گروه داوری به فیلم «اوزاک» نوری بیلگه جیلان جایزه دادیم.

وی همچنین گفت: همیشه سینمای ترکیه را دنبال کردم. سینمای مستقل و متفکر ترکیه همیشه برای من خیلی قابل احترام است. نویسندگان زیادی در ترکیه هستند، اشعار شاعران ترک، کلاً شور و هیجان مردم و یک نوع پل شرق و غرب بودن ترکیه را کاملاً احساس می‌کنید. با اینکه زیاد سفر نکردم و با آشنایی از طریق کتاب‌ها و ادبیات ترک خودم را به مردم این‌جا بسیار نزدیک احساس کردم و این نزدیکی خیلی قلبی است.

کریمی که پیشتر سابقه داوری در جشنواره‌های فیلم ازمیر، استانبول و «پرتقال طلایی» آنتالیای ترکیه را دارد، در رابطه با حضور خود در جشنواره «جنایت و مکافات» استانبول گفت: فیلم‌های بسیار قوی و خوبی در این جشنواره حضور دارند، شعار این جشنواره «عدالت» و «دموکراسی» به نظر من خیلی مهم است. حضور فیلم‌هایی با این مضمون جای تقدیر دارند.

وی ادامه داد: خانم‌هایی که مسئولیت‌هایی در این جشنواره بر عهده دارند، با توجه به فرهنگ و سنت و تضادهای جامعه محترم هستند و خیلی زحمت می‌کشند. ابعاد بزرگی و کوچکی در این رویدادها مهم نیست، مهم این است که اتفاق‌های فرهنگی در کشورهای ما جریان داشته باشد. مردم جمع شده فیلم تماشا کنند و تبادل اندیشه صورت بگیرد.

وی در بخشی از سخنان خود در رابطه با مقایسه دشواری‌های بازیگری و کارگردانی گفت: هر کدام سختی‌های خودش را دارد، فیلمسازی مشکلات خود را دارد. چون یک زمانی برای نگارش فیلمنامه و تولید فیلم نیاز است، مراحل ساخت فیلم خیلی سخت‌تر است. بازیگری هم که اگر نقش سخت باشد که اصولاً هم به این صورت است، دشواری خود را دارد.

نیکی کریمی در پایان با اشاره به پروژه‌های آینده خود گفت: اخیراً در فیلم «دسته دختران» بازی کردم و هم اکنون در حال نوشتن یک فیلمنامه هستم.

یازدهمین دوره جشنواره فیلم جنایت و مکافات استانبول به همت مرکز تحقیقات کیفری و جنایی دانشکده حقوق دانشگاه استانبول در خلال روزهای ۲۶ نوامبر و ۲ دسامبر برابر با ۵ تا ۱۱ آذرماه با شعار «عدالت محیط زیست برای همه» برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری جشنواره امسال جلب توجه فعالان مدنی و سازمان‌های بین‌المللی به موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی، شیوع کرونا، افزایش زباله‌های پلاستیکی در دریاها، خشکسالی و بحران‌های زیست محیطی در سراسر جهان است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند