خواننده

متولدین ۰۶ مرداد سینما ، تئاتر و موسیقی؛ منصور

به گزارش باکس افیس ایران: منصور جعفری مَمَقانی (زادهٔ ۶ مرداد ۱۳۵۰) که با نام هنری منصور شناخته شده؛ خواننده و آهنگ‌ساز ایرانی ساکن لس آنجلس است. او از سال ۱۳۶۴ ایران را ترک کرد و از ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‌ای در موسیقی پاپ روی‌آورد.

زندگی‌نامه

منصور تا ۱۳ سالگی در ایران زندگی و سپس ایران را ترک و برای ادامه تحصیل راهی آمریکا می‌شود.

او دربارهٔ این سفر چنین می‌گوید:

من بیشتر با مادربزرگم که ساکن میدان ژاله بود زندگی می‌کردم و تمام خاطرات کودکیم در دوران مدرسه خلاصه می‌شود؛ که در دبستان مهرجو واقع در خیابان نادری تمام مدت با دوستان مشغول شیطنت بودیم.
—منصور، سایت رسمی منصور

«سال ۱۳۶۴ از ایران به صورت قانونی برای ادامه تحصیل خارج شدم ولی با دلتنگی و ناراحتی بسیار زیاد، به دلیل دور شدن از خانواده و دوستانم، ایران را ترک کردم. بعد از مدتی وارد مدرسه‌ای در لس آنجلس شدم که توانستم دوستان زیادی که پیدا کنم و دوری از عزیزانم برایم قابل تحمل تر شد.»

منصور پس از اتمام دوران تحصیل در دبیرستان به عنوان همخوان روی صحنه و هم چنین در استودیوهای ضبط موسیقی به کار مشغول شد و کم‌کم به کار ضبط موسیقی آشنا گردید. بالاخره موسیقیدانی که قبلاً با او سابقهٔ همکاری داشت وی را به منظور تنظیم آهنگ‌ها در پروژهٔ شخصی خویش وارد کرد و او را استخدام نمود.

منصور در اکتبر ۲۰۰۸ طی یک مراسم رسمی و بزرگ با دختری به نام سوگل ازدواج کرد. در این جشن هنرمندان مشهور بسیاری همچون معین، اندی، شهرام و شهبال شب‌پره، لیلا فروهر، سوزان روشن و… شرکت داشتند.

فعالیت هنری

۱۳۷۳–۱۳۷۵: شروع کار

منصور اولین آلبوم خود را با سرمایهٔ شخصی حاصل از درآمد فروشگاه موبایل متعلق به خود در سال ۱۳۷۰ آغاز کرد. منصور در این رابطه گفته بود:

«من عاشق موسیقی هستم اما در عین حال از هیجان دنیای خرید و فروش هم لذت می‌برم.»

اولین آلبوم و اولین پروژه منصور ۳ سال طول کشید زیرا منصور می‌خواست که برای اولین کارش از بهترین امکانات ضبط صدا و موسیقی استفاده کند و این فاصله به او فرصت خوبی داد تا زیر نظر استادان آواز، تکنیک آوازش را بهتر از گذشته نماید. منصور معلم اول موسیقی خود را عبدی یمینی معرفی می‌کند. کسی که در آلبوم اول و تا قبل از عزیمت به ایران با او همکاری داشت.

آلبوم «فرفره‌های بی باد» در اوت ۱۹۹۴ (مرداد ۱۳۷۳) توسط شرکت کلتکس رکوردز به بازار و علاقه‌مندان موسیقی عرضه شد.

آلبوم تصویر آخر دومین آلبوم منصور بود و نخستین همکاری منصور با شرکت ترانه محسوب می‌شد. بارزترین ویژگی که در این آلبوم می‌توان به آن اشاره کرد به تنظیم‌ها و موسیقی الکتریک و مدرن آن است.

۱۳۷۶–۱۳۸۰: شهرت

آلبوم دریچه سومین آلبوم منصور و دومین همکاری منصور با شرکت ترانه محسوب می‌شد. آلبوم دریچه هم ادامه موفقیت‌های دو آلبوم قبلی بود به‌طوری‌که علاوه بر تداوم همکاری با بزرگان موسیقی، افرادی چون اردلان سرفراز و ایرج رزمجو هم به پروژه منصور اضافه شده بودند.

چهارمین آلبوم منصور قایق کاغذی نام داشت و در سال ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۷) توسط کلتکس رکوردز انتشار یافت. ترانه سرایانی که در این آلبوم حضور داشتند، در متن ترانه‌های خود برای تفهیم و بیان مطلب از نمادها استفاده می‌کردند و سیاوش قمیشی نیز در آهنگسازی آلبوم حضور داشت.

آهنگ «پرنده‌های بی وطن»، «عطر گل یخ» و «قایق کاغذی» و «چشم سیات» محبوب شدند و منصور به شهرت رسید.

پنجمین آلبوم منصور با نام فقط به خاطر در مارس ۲۰۰۰ (اسفند ۱۳۷۸) توسط کلتکس رکوردز به بازار عرضه منتشر شد. منصور در این باره گفته‌است که قطعه فقط به خاطر تو بیانگر علاقه وی به موسیقی را نشان می‌دهد. آلبوم فقط به خاطر تو تبدیل به پرفروش‌ترین اثر منصور تا آن زمان گردید و موجب شهرت بیشتر منصور شد.

منصور در مورد این آلبوم چنین می‌گوید:

وقتی که این آلبوم را تنظیم می‌کردیم، با فرهاد مرفه آشنا شدم. کم‌کم وقتی با سبک کاری اش آشنا شدم، درست ملودی‌ها و کارهایی که در ذهن من بود با کارهای الکترونیکی که فرهاد تنظیم می‌کرد، یک ازدواج جدید قشنگ به وجود آمد و من فکر کردم که می‌توانم یک لایه‌های جدید تر از خودم را نشان دهم.برای همین کارهای جدیدی که در آن آلبوم کردم در ادامه کارهای هیجان انگیزی که در کارهای قبلی ام هم بود؛ ولی یک مقدار دیگر آنجا با تجربیاتی که کسب کرده بودم، راحت تر ارائه کردم از طریق موزیک پرهیجان و پر انرژی.

دهه هشتاد

آلبوم دیگر منصور زندگی نام داشت که در سال ۱۳۸۰ توسط شرکت ترانه رکوردز روانه بازار شده و پرفروش‌ترین اثر منصور تا آن زمان شد. منصور نماهنگ هایی را هم از ترانه های آلبوم منتشر کرد.

منصور در سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۲ میلادی) آلبوم دیوونه را به عنوان چهارمین همکاری با شرکت ترانه و هفتمین آلبوم استدیویی خود منتشر کرد. ترانه‌های قرارمون یادت نره و عزیز دلمی از این آلبوم به محبوبیت بسیاری دست یافتند. همچنین منصور برای آهنگ ترانه بی ترانه یک نماهنگ حرفه‌ای ضبط کرد.

این آلبوم در مارس ۲۰۰۵ به بازار عرضه شد. چند ماه قبل از عرصه آلبوم تیزر موزیک ویدئو «آزادی» و «فراری» پخش می‌شود و نوید سبک جدیدی را به طرفداران منصور می‌دهد. ویدئو «آزادی»، پرخرج‌ترین موزیک ویدئو ایرانی تا آن زمان نام می‌گیرد که بابک شکریان، کارگردان ایرانی-آمریکایی آن را برای منصور تهیه کرده‌است. پس از آن ویدئو «عیدی ندارم» پخش می‌شود. این موزیک ویدئو برای گرامیداشت قربانیان زلزله بم تهیه شده بود و مورد استقبال واقع می‌شود. منصور دربارهٔ تهیه این موزیک ویدئو می‌گوید:

من از «کوجی» عزیز خواهش کردم این کار رو برای من تهیه کنه. از روز اولی که این ترانه رو بابک روزبه نوشت و من آهنگش رو ساختم، یک تصویر صحرای خلوت و ساده در ذهن من بود. حرکت دوربین دور سفره هفت سین خیلی حقیر و خالی، توی ذهن من شکل بسته بود. در یک روز کوتاه ما فیلم‌برداری رو انجام دادیم و در حدود بیست ساعت تدوین اون رو تموم کردیم. در صحرا زمانی که روی صندلی نشسته بودم، از سمت راستم باد شدیدی می اومد و اونجا تمام قسمت راست صورت من بی‌حس شده بود! این کار اوایل ماه مارچ یا اسفند ماه انجام شد و سرمای اون موقع، یک جورایی من رو بیشتر توی اون حس همدردی برده بود و یک فضای عجیبی به کار داده بود. از همون دقیقه اولی که این کار توی تلویزیون‌ها نشون داده شد خیلی به دل مردم نشست و این بزرگترین پاداشی بود که من برای تهیه این کار می تونستم بگیرم.

آلبوم فراری در مارس ۲۰۰۵ به بازار عرضه شده‌است. چند ماه قبل از عرضه آلبوم، تیزر نماهنگ ترانه‌های «آزادی» و «فراری» پخش شده بود. منصور نماهنگ آزادی که بابک شکریان، کارگردان ایرانی-آمریکایی آن را تهیه کرده بود را به قربانیان زلزله بم تقدیم کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. همچنین نماهنگ‌های دیوونه و فراری از این آلبوم روانه بازار شدند.

آلبوم قشنگه منصور در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۷) توسط شرکت ترانه منتشر شد. آهنگسازی تمامی ۹ ترانه این آلبوم توسط منصور انجام شده‌است. نماهنگ ترانه یه روزی به عنوان هدیه نوروزی به بینندگان شبکه تلویزیونی طپش، توسط این کانال تهیه و به صورت اختصاصی پخش شد.

آلبوم جنجالی با ۱۰ ترانه در سال ۱۳۸۷ توسط سنچوری رکوردز انتشار یافت. نماهنگ ترانه‌های ماهی جون و مواظب خودت باش با کارگردانی سیروس کردونی منتشر شدند. همکاری منصور با ترانه سرایان داخل ایران با ترانه ماهی جون در این آلبوم شروع شد.

همکاری‌ها

منصور از اوایل شروع فعالیت خود با آهنگسازان، ترانه سرایان و هنرمندان بزرگی کار کرده‌است. وی با هنرمندان و آهنگسازانی همچون منوچهر چشم‌آذر، سیاوش قمیشی، عبدی یمینی، حسن شماعی‌زاده و شاهین شوکتی و با ترانه‌سرایانی همچون شهیار قنبری، همایون هوشیارنژاد، هما میرافشار و… به همکاری پرداخته‌است. منصور در سال ۲۰۰۷ بعد از انتشار آلبوم «قشنگه» کنسرت‌های مشترک با داریوش برگزار کرد. همچنین او در سال ۲۰۱۳ تک‌آهنگی کردی به نام ناز مه همراه با جمشید منتشر کرد.

تجارت

منصور در سال ۲۰۰۷ به‌طور رسمی فروش ادکلن و تیشرت با نام تجاری منصور را آغاز کرد. در آن سال خریداران آلبوم «قشنگه» دو رایحه از ادکلن منصور را که در پک آلبوم قرار داشت هدیه می‌گرفتند. همچنین در سال ۲۰۰۹ با خرید دو آلبوم جنجالی یک ادکلن و تیشرت به خریداران هدیه داده می‌شد.

ترانه‌شناسی

آلبوم‌ها

  • فرفره‌های بی باد (۱۹۹۴)
  • تصویر آخر (۱۹۹۶)
  • دریچه (۱۹۹۷)
  • قایق کاغذی (۱۹۹۸)
  • فقط به خاطر تو (۲۰۰۰)
  • زندگی (۲۰۰۱)
  • دیوونه (۲۰۰۲)
  • فراری (۲۰۰۵)
  • قشنگه (۲۰۰۷)
  • جنجالی (۲۰۰۹)
  • نامحدود (۲۰۱۳)
  • رادیکال (۲۰۱۷)
  • انسان نو (۲۰۱۹)

تک‌آهنگ‌ها

  • ندای عشق
  • فوتبال (در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل) (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳)
  • شب اغتشاش (۱۴ مهر ۱۳۹۳)
  • بدون تو (۸ آذر ۱۳۹۳)
  • فرض محال (۱۱ دی ۱۳۹۳)
  • آهای دیوونه (۱۳ بهمن ۱۳۹۳)
  • باور نمی‌کردم (۱ اردیبهشت ۱۳۹۴)
  • دیگه رفته (۲۹ مرداد ۱۳۹۴)
  • شرافت (غلاف کن اعتمادتو) (۲۷ آذر ۱۳۹۴)
  • جنون (۱۳ اسفند ۱۳۹۴)
  • مگه نه (۱۱ فروردین ۱۳۹۵)

فیلم‌شناسی

منصور در سال ۱۹۹۹ در فیلمی به نام آمریکای زیبا (America So Beautiful) به کارگردانی بابک شکریان ایفای نقش کرد. در این فیلم با هوشنگ توزیع و دیوید (فریبرز) داوودیان، هم بازی شد.

این فیلم داستان تعدادی مهاجر ایرانی به آمریکا و شهر لس آنجلس در سال ۱۹۷۹ است، زمانی که ماجرای گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در ایران اتفاق می‌افتد. این ایرانیان هر کدام برای تحقق بخشیدن آرزوهایشان در آمریکا تلاش می‌کنند. هوشنگ (منصور) در آرزوی افتتاح یک دیسکو است و می‌خواهد تا از خواربار فروشی عمویش که در آن اشتغال دارد فرار کند. او سعی می‌کند خانواده خود را درگیر این ماجرا کند…

این فیلم در جشنواره‌های فیلم لس آنجلس (۲۰۰۱)، آستین (۲۰۰۱)، برلین (۲۰۰۲)، مراکش (۲۰۰۲) شرکت کرد و نامزد ستارهٔ طلایی جشنوارهٔ فیلم مراکش شد. پس از آن در سال ۲۰۰۳ در کشور فرانسه اکران شد و در نهایت در آمریکا و اروپا به نمایش عمومی درآمد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند