سریال «کلبه‌ای در مه» می‌تواند در شناخت تاریخ معاصر ایران موثر باشد

به گزارش باکس افیس ایران: سریال «کلبه‌ای در مه» می‌تواند در شناخت تاریخ معاصر ایران برای مخاطبان و نسل‌های بعد از انقلاب که کمتر درباره آن زمان، اطلاعات دارند،موثر باشد.

سریال «کلبه‌ای در مه» که از شبکه سوم سیما پخش شد، رفته رفته توانست جایگاه خود را در بین مخاطبان سیما پیدا کند. فضای این سریال به زمان دوران پهلوی و کشمکش‌های سیاسی- اجتماعی آن دوران در استان گیلان مربوط می‌شود.

در این راستا، محمد صفری ملک میان، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان، با تشکر از عوامل و دست اندرکاران مجموعه سریال «کلبه‌ای در مه» به خبرنگارما گفت: سریال‌های این چنینی که ساخته می‌شود، عمدتا گویای فرهنگ مردم آن منطقه است. در استانی مثل گیلان با توجه به نوع هدفی که این سریال دنبال می‌کند، هموطنان متوجه می‌شوند مردم این استان در ابتدای انقلاب و قبل از آن چه هوشیاری نسبت به مسائل پیرامونی خصوصا مسائل سیاسی-اجتماعی جامعه داشتند که همه این‌ها تاثیرات خیلی خوبی در انقلاب اسلامی گذاشته است.

وی افزود: ما در سال ۱۳۵۷ توانستیم یک حرکت بسیار سازنده‌ای را در آن برهه از تاریخ ایجاد کنیم و این نشان دهنده این است که در گوشه کنار این کشور همه مردم نقش مستقیم در پیروزی انقلاب داشته اند.

صفری ادامه داد: از این جهت ما خوشحالیم و به همه دوستانی که چنین ایده‌ها و طرح‌هایی دارند دست مریزاد می‌گوییم، چون این ابزار باعث می‌شود که مردم نقاط دیگر این کشور شناخت کافی نسبت به نوع فرهنگ‌هایی که در جا‌های دیگر کشور وجود دارد، پیدا کنند. از این جهت من به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان از همه عوامل و دست اندرکاران این مجموعه تشکر و قدر دانی ویژه دارم.

همچنین غلامرضا مرحباء نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی، در خصوص این سریال تاریخی گفت: هر اقدامی که فرهنگ، آداب و رسوم اقوام و ملت‌های مختلف ما را در استان‌های مختلف، به نمایش بکشد، نقش آن‌ها را در تحولات سیاسی اجتماعی اقتصادی کشور نشان دهد و اینکه مبارزات ملت ایران در مقابل ظلم و جور خوانین و سلاطین و زورگویان مسلط بر مقدرات مردم بودند به چه نحو شکل گرفت، امر پسندیده‌ای است.

وی افزود: مردم گیلان از دیر باز مردمانی آزادی خواه و آزاد منش بودند و در برابر ظلم و جور ستمگران ایستادند. میرزا کوچک خان جنگلی اسطوره‌ای است که نشان داد می‌شود با دست خالی در برابر ابرقدرت‌ها و زورمندان ایستاد و صدای آزادی خواهی مردم را به گوش جهانیان رساند.

مرحباء ادامه داد: در عرصه دوران انقلاب هم مردم گیلان در شهر‌ها و روستا‌های مختلف تلاش کردند برای کسب آزادی، نقش خود را در تحولات انقلاب ایفا کردند.

وی با تشکر از صدا و سیما از ساخت این سریال، درخواست کرد: با ساخت برنامه‌هایی که گوشه‌هایی از این مبارزات و این تلاش‌های زنان و مردان آزادی خواه و آزادمنش گیلانی را به نمایش می‌گذارد، دین خود را به این ملت بزرگ تاریخی مسلمان و مومن ادا کند.

در ادامه، جبار کوچک نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، درباره سریال کلبه‌ای در مه اظهار کرد: در این سریال روی جاذبه‌ها و گردشگری گیلان کار کردند. گیلان علیه رژیم طاغوت نقش قابل توجهی ایفا کرده است و این سریال می‌تواند از آن نقش‌ها هم اشاره‌ای داشته باشد.

وی افزود: سریال‌ساز‌هایی که اینگونه سریال‌ها را می‌سازند، باید دقت کنند به سنت آن استان بیشتر احترام بگذارند. باید در این سریال‌ها سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های خوب استانی را جلوه خوبی در نظر بگیریم و بعضی سنت‌ها که خیلی خوشایند نیستند کمرنگ نشان داده شود.

کوچکی نژاد تصریح کرد: قطعا در ساخت چنین سریال‌هایی که در سطح ملی تولید می‌کنند، هم صداوسیمای مرکز استان و هم کارگردان و عوامل سریال و همچنین روستاییانی که با عوامل همکاری کردند، کار بزرگی انجام دادند و با دهیار‌ها و شهرداری‌ها قطعا کار ماندگاری برای استان گیلان ترتیب داده اند.

همچنین، حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با این سریال گفت: با توجه به این که اداب و رسوم منطقه گیلان را در سطح ملی پخش کردند، جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم رضایت مندی مردم از این سریال خوب بوده باشد. این سرایل‌ها با حال و هوای قومیتی و ترویج فرهنگ قومیت‌ها کمتر روی آنتن تلویزیون بوده و ساخت چنین برنامه‌هایی که مغفول مانده می‌تواند موثر باشد؛ لذا ضمن تشکر از عوامل سازنده سریال و صداو سیما، درخواست دارم که ساخت اینگونه برنامه‌ها ادامه دار باشد تا آداب و رسوم قومیت‌های مختلف کشور به تصویر کشیده شود.

این سریال می‌تواند در شناخت تاریخ معاصر ایران برای مخاطبان صدا و سیما و نسل‌های بعد از انقلاب که کمتر درباره آن زمان، اطلاعات دارند، بسیار موثر باشد و حال و هوای آن روز‌ها را به خوبی منتقل کند.

گفتنی است آمار‌ها از میزان بازدید و محبوبیت این سریال نشان می‌دهد که پس از سریال دودکش ۲، رتبه دوم در میزان بیننده و اقبال بینندگان را در اختیار دارد.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند