مارکو بلوکیو

نخل طلای افتخاری برای صدای مخالف سینمای ایتالیا

به گزارش باکس افیس ایران: «مارکو بلوکیو» سینماگر ایتالیایی به عنوان دومین دریافت کننده نخل طلای افتخاری هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن معرفی شد.

«مارکو بلوکیو» کارگردان ایتالیایی جدیدترین ساخته اش با عنوان «مارکس می تواند صبر کند» را در بخش جدید «کن پریمیر» رونمایی خواهد کرد و در مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین جشنواره کن در تاریخ ۱۷ جولای جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره را به پاس مجموعه آثار منحصر به فردش که با قدرت و آزادی نقش مهمی در سینمای معاصر داشته، دریافت خواهد کرد.

مستند «مارکس می تواند صبر کند» روایتی شخصی این کارگردان از ماجرای خودکشی برادرش در سن ۲۹ سالگی است، یک تراژدی خانوادگی که «بلوکیو» هرگز به طور کامل از آن رهایی نیافت و در طول این سالها منبعی از احساس گناه و الهام برای این کارگردان ایتالیایی بوده است.

«مارکو بلوکیو» پس از ساخت فیلم «مشت ها در جیب» در سال ۱۹۶۵ که دوره ای جدید در سینمای ایتالیا را با گذر از قوانین نئورئالیسم ایجاد کرد، همچنان و در سن ۸۱ سالگی نیز به عنوان صدای مخالف در سینمای ایتالیا محسوب می شود.

فیلم «جهشی در تاریکی» ساخته او در جشنواره کن ۱۹۸۰ جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «میشل پیکولی» و «آنوک امه» به ارمغان آورد و «بلوکیو» با دیگر آثارش از جمله «شاهزاده هامبورگ»، «پرستار بچه»، «لبخند مادرم»، «برنده شدن» و آخرین بار با «خائن» در سال ۲۰۱۹ در بخش رقابتی کن حضور داشته است.

«پیر لسکیور» رئیس جشنواره کن در این باره گفت: «مارکو بلوکیو همواره نهادها، سنت ها و تاریخ شخصی و جمعی را زیر سوال برده است و در همه آثارش اغلب به صورت ناخواسته، نظام های مستقر را به طبیعی ترین شکل ممکن به چالش کشیده است ».

«تیری فرمو» مدیر جشنواره کن نیز اظهار کرد مفتخریم که از «مارکو بلوکیو» یکی از استاتید سینمای ایتالیا پس از ۵۶ سال فعالیت فوق العاده سینمایی و پس از دوستان کارگردانش«برناردو برتولوچی»، «مانوئل دی اولیویرا» و «آنیس واردا» تقدیر می کنیم».

پیش از این نیز «جودی فاستر» بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آمریکایی برنده اسکار نیز به عنوان دیگر دریافت کننده نخل طلای افتخاری امسال جشنواره کن معرفی شده بود.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن نیز از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) و با حضور «اسپایک لی» کارگردان آمریکایی به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی برگزار خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند