مستند

«سبالو» برای من سفر به لایه‌های سرزمینم جنوب بود

به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان «میچر» معتقد است که مستند «سبالو» رو به جلوترین قدم فیلمساز در کارنامه‌ کاری‌اش است و از افراد مختلف دعوت کرد این اثر را در سینما ببیند.

مستند سبالو به کارگردانی محسن نساوند و تهیه‌کنندگی فاطمه معتمدآریا که هم‌اکنون در سینماهای هنروتجربه درحال اکران است، داستان زندگی محمود بردک‌نیا نوازنده سازهای کوبه‌ای است که اصالتی آفریقایی دارد و سال‌ها پیش اجدادش از جنوب تانزانیا، زنگبار به بوشهر مهاجرت کرده‌اند، او تلاش می‌کند سنت پدران خود را زنده نگه دارد.

احسان عبدی‌پور کارگردان و نویسنده سینما که خودش نیز جنوبی است پس از تماشای این فیلم در سالن سینما درباره این مستند گفت: باید بگویم با ذهنیت ساده‌تری سراغ تماشای این فیلم آمدم ولی پس از تماشای سبالو بسیار ذوق‌زده شدم و این اثر را در کارنامه فیلمساز قدمی رو به جلوترمی دانم.

وی که خود نیز بوشهری است، ادامه داد: حین تماشای فیلم، نوعی خوشحالی بومی نیز به من دست داده بود که همه عوامل از آنجا انتخاب شده بودند و نتیجه درخشانی را در پی داشت.

این منتقد درباره نقطه قوت مستند بیان کرد: ذوق‌زدگی‌های فیلمساز کنترل شده بود. به نوعی می‌توان گفت فیلمساز سبالو روایتی پخته از یک موضوع احساس‌برانگیز را به نمایش می‌گذاشت و خود نیز از احساساتی شدن ابا داشت.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این فیلم برای من که اهل بوشهر هستم و سالیان عمرم را آنجا زندگی کرده‌ام، سفر به لایه‌هایی بود که در دسترس قرار نمی‌گیرد. قهرمان این فیلم دوست من است اما مستند لایه‌هایی از زندگی زیرین او را به نمایش می‌گذارد که هرگز ندیده بودم، مانند این بود که کسی پرده را کنار زده و با دادن احساس امنیت به سوژه، خود و تاریخ خانوادگی‌اش را برملا می‌کرد.

عبدی‌پور عنوان کرد: قهرمانی خیلی ساده که مخاطب حین تماشای آن از موضوع عبور کرده و بسیار به زندگی می‌اندیشد؛ این نکته بلندترین و رفیع‌ترین پرچمی‌ست که در سرزمین این مستند به اهتزار درآمده است.

وی در پایان تاکید کرد: از تدوین و فیلمبرداری فیلم هم بسیار خوشم آمد. امیدوارم آینده خوبی داشته باشد و تبلیغاتی در اختیار داشته باشد تا آدم‌های زیادی را برای دیدن آن دعوت کنند.

مستند سبالو هم‌اکنون در سینماهای هنروتجربه درحال اکران است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند