مسعود کیمیایی

نسخه مرمت‌شده «سفر سنگ» رونمایی شد

به گزارش باکس افیس ایران: هوشنگ گلمکانی منتقد سینما ، میترا حجار بازیگر سینما و شادمهر راستین فیلم‌نامه‌نویس با حضور در پردیس چارسو، فیلم «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی را معرفی کردند.

فیلم سینمایی «سفر سنگ» به کارگردانی مسعود کیمیایی امروز (شنبه ۸ خرداد) در سالن یک پردیس چارسو نمایش داده شد.

شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه‌های سی‌و‌هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در ابتدای این جلسه معرفی گفت: «سفر سنگ» جزو فیلم‌های مرمت‌شده‌ای است که در این دوره نمایش داده می‌شود. این فیلم در سال ۵۷ ، هنگام نمایش مشکلاتی داشت که به همت فیلم‌خانه در نسخه فعلی، این مشکلات موسیقی و تصاویر برطرف شده است.

در ادامه هوشنگ گلمکانی با بیان این‌که نمی‌داند دیدن این فیلم در این حال‌و‌هوا چه تأثیری دارد، اظهار کرد: این فیلم سال ۵۷، پیش از انقلاب اکران شد و نمایش آن در آن روزها اتفاق مهمی بود. ده سال قبل از ساخت «سفر سنگ»، فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی که فیلمی با فضایی روستایی و عرفانی بود، از سوی نگاه رسمی دچار مشکل شد و بسیار عجیب بود که دستگاه رسمی وزارت ارشاد وقت برای فیلمی مثل «سفر سنگ» سرمایه‌گذاری می‌کند.

او با تأکید بر این که «سفر سنگ» فیلم مورد علاقه‌اش نیست، افزود: سال ۵۷ فیلم را دیدم و دوست نداشتم، بعدها هم دو، سه بار دیگر نسخه کامل فیلم را دیدم اما دوبله فیلم اذیتم می‌کرد. همان‌طور که از دوبله فیلم «کندو» اذیت می‌شدم.

این منتقد سینما با اشاره به هدف ساخت «سفر سنگ» گفت: گرچه هدف فیلم شعار دادن بوده است اما نحوه این شعار دادن، اذیت می‌کند. البته مسعود کیمیایی به شیوه‌های بازی گرفتن از بازیگران معروف است و در شماره اخیر مجله فیلم مصاحبه‌ای با سعید آقاخانی داشتیم و او درباره تأثیر کیمیایی در بازیگری‌اش به جمله‌ای از این کارگردان اشاره می‌کند که تأثیر بسیاری روی او داشته و آن جمله کیمیایی این است: «اگر عشق نباشد، تعهد نیست». جمله‌ای مفهومی که به یک بازیگر در بازی بهتر کمک کرده است.

گلمکانی با بیان این‌که راهنمایی‌های کیمیایی برای بازی گرفتن از بازیگران جالب ‌توجه است، ادامه داد: در مصاحبه‌ای که با سعید راد درباره بازی در «سفر سنگ» و تأثیر کیمیایی بر بازی‌اش داشتم، این بازیگر به جمله‌ای از کیمیایی اشاره کرد که گفته بود گام‌هایش را بلند و کلنگی بردارد.

میترا حجار هم در ادامه به اکران موفق این فیلم در سال ۵۷ ، اشاره کرد و گفت: فرزانه تأییدی دومین همکاری‌اش را با مسعود کیمیایی در این فیلم داشته و هوشنگ بهارلو، فیلمبردار، فقط در این فیلم با کیمیایی همکاری کرده است. فیلمی که انقلاب ایران را پیشگویی کرده است و محمدرحیم اخوت درباره آن می‌گوید: «سفر سنگ» فیلمی است که فیلمساز به‌درستی در آن انقلاب را پیش‌بینی کرده است، بدون آن‌که بخواهد و بگوید که چه می‌شود.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند