کرونا

اکران آنلاین ؛ بلی یا خیر؟

به گزارش باکس افیس ایران: در شرایط تعطیلی سینما‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی تنها راه حیات سینما را، اکران آنلاین می‌دانند.

اکران آنلاین که با شیوع ویروس کرونا جان و روح گرفت با چالش‌های فراوانی از طرف موافقان و مخالفان رو به رو بوده است. در ابتدا که سینما‌ها نیمه تعطیل شد و پس از آن به طور کامل تعطیل شد. به همین دلیل سرمایه گذاران و صاحبان فیلم به سمت اکران آنلاین گرایش پیدا کردند. اما این آخر قصه نبود و راه نجات کامل برای سینما باز نشد.

فیلم‌ها بلافاصله پس از اکران آنلاین قاچاق شدند و آن طور که باید، فروش نداشتند!

بنابراین در اکران آنلاین فیلم‌ها بازشگت سرمایه نداشتند و طبیعتا به سود دهی نیز نرسیدند. این روز‌ها شاید فیلم سینمایی «شنای پروانه» نسبت به بقیه فیلم‌ها فروش خوبی داشته است، اما با تقسیم فروش بین پلتفرم‌ها و تهیه کننده فیلم باز هم بازگشت سرمایه و سوددهی در آن وجود ندارد.

طی صحبتی که خبرنگار ما با سیدجمال ساداتیان در اسفند ماه ۱۳۹۹ داشت، وی تاکید کرد که اکران آنلاین چه کرونا می‌آمد، چه نمی‌آمد باید به راه می‌افتاد، اما اکران آنلاین برای یک سری فیلم‌ها اثر دارد و درمانی برای همه فیلم‌ها نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در مصاحبه اخیر خود در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: در حال حاضر قصه‌های خوبی برای ساخت وجود دارد، اما به دلیل شرایط کرونایی برای ساخت فیلم باید احتیاط کرد.

همچنین علی اکبر ثقفی تهیه کننده سینما به خبرنگار ما گفت: اکران آنلاین با این شیوه به هیچ عنوان دوای درمان سینما نیست و فیلم‌ها سوخت می‌شوند.

در گفت‌وگو دیگر با ساسان سالور تهیه کننده سینما، وی به خبرنگار ما گفت: بهتر است برای اکران آنلاین یک پهنای باند اختصاص یابد و از فروش نت سهمی به فیلم‌ها برسد. در این صورت حتی فروش فیلم‌ها هم بازگشت سرمایه دارد و هم بیشتر از روی پرده نشان دادن در سینما‌ها سود دهی دارد، اما در حال حاضر متاسفانه این گونه نیست و اکران آنلاین فایده ندارد.

با توجه به صحبت‌های تهیه کنندگان و سرمایه گذاران می‌توان به این نتیجه رسید که با تغییر روش اکران آنلاین شاید به توان جانی دوباره به حیات سینما‌ها بخشید، اما به شیوه کنونی، فیلم‌ها راهی پیش نخواهند برد.

حال باید دید دولت کنونی چه دغدغه در این زمینه دارد و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با توجه به گزارشات فراوانی که درباره آن شده است چه اقدامی در این باره خواهند کرد. در این حالت فقط فیلم‌ها قاچاق می‌شوند و فروشی که دارند حتی اگر رکورد هم بشکنند، آثار می‌سوزند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند