صدا و سیما

آیا پخش تلویزیونی «یدو» و «تک‌تیرانداز» صحیح بود؟

به گزارش باکس افیس ایران: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تک تیرانداز» گفت: پخش این فیلم از تلویزیون پیش از اکران در سینما به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود. البته محدویت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی مردم، ما را برای این تصمیم مجاب کرد.

نشست مجازی «در خدمت یا خسارت تلویزیون» با تأملی بر پخش تلویزیونی فیلم‌های سینمایی «یدو» و «تک تیرانداز» پیش از اکران در سینما، با حضور ابراهیم اصغری تهیه‌کننده فیلم تک‌تیرانداز و حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده سینما و فعال رسانه به همت سایت راه‌نوشت و به صورت مجازی برگزار شد.

اصغری در این نشست گفت: پخش فیلم سینمایی «تک تیرانداز» از تلویزیون به اصرار مدیران سازمان صدا و سیما بود، البته به نظرم تلویزیون باید برنامه‌ای برای مناسبت‌های مختلف داشته باشد تا در بزنگاه ها متقاضی اکران فیلم هایی نباشد که طبق عرف ابتدا باید در سینما باید پخش شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگری که در اکران فیلم تک تیرانداز ما را مجاب به پخش آن از تلویزیون کرد این بود که در شرایط و محدویت‌های کرونایی و مشکلات اقتصادی، مردم چند ساعتی پای این فیلم بنشینند و فراغتی از مسائل و مشکلات داشته باشند و در کنار آن با شخصیت شهید زرین آشنا شوند.

رسالت صدا و سیما در مواجهه با سینما رقابت نیست، حمایت است

اصغری با بیان این که مدیران بازرگانی برای من و همکارانم شفاف کنند که فیلم‌های خارجی را با چه قیمتی خریداری می کنند و آیا متناسب با همین قیمت فیلم های ایرانی خریداری می‌شود یا خیر، گفت: قیمت خرید فیلم‌های سینمایی که تلویزیون می‌دهد چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون است و این به نسبت هزینه‌های میلیاردی فیلم‌ها شاید منصفانه نباشد.

این تهیه کننده سینمای ایران افزود: در سال‌های اخیر به همه چیز تورم خورده جز قیمت خرید فیلم های سینمایی از تلویزیون و انتظار می رود که صدا و سیما به عنوان مرجع حمایت از فرهنگ و هنر این سرزمین رویه خود را در این زمینه تغییر دهد و حداقل هزینه خرید هر فیلم باید ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه تولید فیلم باشد.

وی در ادامه گفت: تلویزیون رسالتش رقابت با سینما نیست، بلکه تلویزیون باید از سینما حمایت کند به خصوص سینمایی که در جهت منافع ملی گام بر می‌دارد.

قیمت خرید فیلم‌ها توسط تلویزیون به‌روز نیست

در بخش دیگری از این نشست حامد بامروت نژاد، تهیه کننده سینما و فعال رسانه ای نیز با اشاره به صحبت های اصغری گفت: فیلمی که حداقل با دو یا سه میلیارد ساخته و بارها از تلویزیون پخش می‌شود، با مبلغی بسیار اندک یعنی ۱۵۰ میلیون خریداری می‌شود و این مبلغ مربوط به کمتر از یک ماه پیش است که ما فیلم «منطقه پرواز ممنوع» را به تلویزیون فروختیم و اگر صدا و سیما قصد حمایت دارد، قیمت خرید فیلم را متناسب با نرخ روز و قیمت واقعی تأمین سازمان به روزرسانی کند.

وی با اشاره به بحث جلسه و پخش تلویزیونی فیلم های یدو و تک تیرانداز پیش از اکران در سینما اظهار داشت: این اقدام صدا و سیما، نخست ضرر و خیانت کردن به سینماست و برداشت پول از جیب مردم و اسراف است و دلیل این اقدام صدا و سیما به نظرم رقابت با vod هاست و آن ها راهبرد اشتباهی را برای این رقابت انتخاب کرده اند و این راهبرد اشتباه آن ها را به اینجا رسانده است.

بامروت نژاد در ادامه گفت: از منظر سرمایه گذار و با منظر اقتصادی اقدام تهیه کنندگان این دو اثر کار پر سودی بوده چرا که «یدو» با شش جایزه و هفت نامزدی در جشنواره فجر و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر و با توجه به این که دو ارگان حاکمیتی پشت آن بودند و با فرض داشتن سینمای مناسب در اکران با وجود شرایط کرونایی می‌شد امید داشت یک میلیارد تومان در سینما بفروشد. در اکران آنلاین هم می‌توانست به فروش متوسط یک میلیاردی برسد. در پخش VODها و تک‌فروشی‌های مجازی به راحتی تا ۶۰۰ میلیون درآمد می‌رسد. فروش حق پخش تلویزیونی به میزان ۱۵۰ میلیون تومان هم وجود داشت که با کسر حق سینمادار و توزیع کننده و پخش کننده این فیلم می‌توانست در شرایط کرونایی متوسط یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون بازگشت سرمایه از مردم و مخاطب نهایی داشته باشد.

راهبرد تلویزیون در مواجهه با vodها غلط است

این تهیه کننده سینما در ادامه تصریح کرد: هزینه ای که صدا و سیما بابت این فیلم ها کرد از این جیب به آن جیب است و حتما سرمایه گذار از منظر اقتصادی با فروش فیلم به صدا و سیما برد کرده است. اما از منظر اقتصاد سینما پخش تلویزیونی فیلم ها امری اشتباه بود.

وی گفت: معتقدم فروش فیلم‌ها به صدا و سیما از منظر سرمایه گذار با معیار اقتصاد سینما کار اشتباهی بوده است. پول هنگفت پخش این فیلم ها از جیب بیت‌المال رفته در حالی که می‌توانست از جیب مخاطب هزینه شود. دستمان را از برگ‌برنده‌های خود خالی می‌کنیم. پولی از سهم بیت‌المالش هدر داده‌ایم و هدیه‌ای قلابی با پول خودشان برایشان فاکتور کرده‌ایم.

بامروت نژاد با بیان این که صحبت از اکران دوباره فیلم تا حدود زیادی بلاوجه است، گفت: صدا و سیما در رقابت با vodها به راهبرد غلط رسیده است و این راهبرد غلط او را به این اسراف رسانده و می خواست به یک برندینگ برای خود برسد که از اساس اشتباه بود و او را به مراد دلش نخواهد رساند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند