موسیقی

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و … چگونه به ستیز با ملال روزهای سال ۹۹ برخاستند؟

به گزارش باکس افیس ایران: خراسان نوشت: یک سال و چندی است که کرونا قاتق نان موسیقی کشورمان شده ‌است؛ شاید بدبین‌ترین افراد هم فکر نمی‌کردند ماجرای کرونا این قدر کش‌دار شود و بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد.

در روزهای پایانی سال ۹۹، نگاهی به فعالیت  امسال چهره‌های پررنگ موسیقی داشتیم. برخی از این فعالیت‌ها مانند اجرای کنسرت آنلاین، تجربه جدیدی برای اهالی موسیقی بود و برخی از این اتفاقات بیشتر حاشیه‌ساز.

کیهان کلهر –  شگفتی ساز و خاص  

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

شگفت‌انگیز و خاص؛ این تمام چیزی است که می‌توان درباره عملکرد کیهان کلهر، نوازنده چیره‌دست کمانچه کشورمان در سال ۹۹ بیان کرد. او مرداد ماه امسال تصمیم گرفت کنسرت «شهرخاموش» را که پیش از این بارها در ایران و بسیاری از کشورهای خارجی به روی صحنه برده و با استقبال عجیبی رو به رو شده بود، در مجموعه «چهلستون» اصفهان به صورت زنده و آنلاین به روی صحنه ببرد و در بسترهای مختلف فضای مجازی، به اشتراک بگذارد تا همه بتوانند صحنه مسحورکننده نوازندگی او و درهم‌تنیدگی‌اش را با کمانچه، روی صحنه ببینند؛ اتفاقی که شاید تا پیش از کرونا، برای هواداران او در نقاط دوردست ایران، جزو محالات بود. کلهر در طول سال جاری، با انتشار بریده اجراهای خود در فضای مجازی، التیام‌بخش جراحت‌های روزهای سرد شکل‌گرفته به واسطه کرونا بود؛ او را می‌توان همواره در ردیف شگفتی‌سازان موسیقی ایران قرار داد.

همایون شجریان –  آسمان ابری  

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

اجرای کنسرت آنلاین «نسیم وصل» از مهم‌ترین فعالیت‌های همایون شجریان در سال ۹۹ بود. این کنسرت در خردادماه امسال و در تلویزیون اینترنتی «لنز» برگزار شد و به دلیل پرداخت هزینه اشتراک و قطع مکرر کنسرت، حاشیه‌ساز شد. درگذشت استاد محمدرضا شجریان در مهرماه امسال را، می‌توان تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۹ برای همایون دانست که تاثیر آن بر فعالیت‌های موسیقایی این خواننده جوان، بعد از این دوره مشخص است. او بعد از درگذشت پدر، قطعه «سووشون» را با آهنگ‎سازی تهمورس پورناظری خواند و به کسانی تقدیم کرد که عزیز خود را از دست داده‌اند. ورود همایون به شبکه نمایش خانگی، با تیتراژخوانی برای سریال «جیران»، به کارگردانی حسن فتحی و سریال «می‌خواهم زنده بمانم»، به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، از دیگر اتفاقاتی است که نمی‌توان به آسانی از کنار آن گذشت. به این ترتیب «آسمان ابری»، اولین آهنگی است که همایون شجریان برای شبکه نمایش خانگی خواند و با استقبال مواجه شد.

سالار عقیلی  –  قابل قبول  

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

کرونا مانع فعالیت‌های موسیقایی سالار عقیلی در سال ۹۹ نشد. «می‌دانم که می‌آیی»، به آهنگ‌سازی امیرحسین سام ،  «از روزهای نبودن»، به آهنگ‌سازی هومن دهلوی و «کجا رفته‌ای؟» به آهنگ‌سازی محمدامین همایی، عنوان سه آلبومی است که سالار عقیلی در بهمن‌ماه امسال منتشر کرد. تولید این آلبوم‌ها، اغلب پیش از دوره کرونا کلید خورده و در سبک و سیاق آثار قبلی عقیلی شکل گرفته بود. او جزو خواننده‌هایی‌ است که دوبار به روی صحنه کنسرت آنلاین رفت، یک‌بار در بستر تلویزیون اینترنتی و یک‌بار به صورت کنسرت رایگان. ورود سالار عقیلی به عرصه تیتراژخوانی برای بازی رایانه‌ای، یکی دیگر از تجربه‌های جدید او بود که البته با توجه به سبک او در موسیقی کلاسیک، با اما و اگرهایی همراه است. درمجموع سال ۹۹  را، با توجه به انتشار تک‌آهنگ، آلبوم و اجرای دو کنسرت آنلاین، می‌توان سالی قابل‌قبول برای این خواننده برجسته کشور، زیر سایه کرونا دانست.

علیرضا قربانی  –  کم‌ تنش   

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

سال ۹۹ برای علیرضا قربانی که این روزها در دوران پختگی و اوج خود قرار دارد، سال کم‌تنشی بوده است. او سال گذشته، پیش از شیوع کرونا، سلسله کنسرت‌های موفق «با من بخوان» را به روی صحنه برد و بعد از لغو کنسرت‌ها، فعالیت‌های خود را مانند دیگر هم‌صنفی‌هایش، محدودتر کرد. کنسرت آنلاین «با من بخوان» این خواننده، در خردادماه امسال که با مشکلات پخش کمتری روبه‌رو بود، با استقبال خوبی مواجه شد. تیتراژخوانی برای سریال «هم‌گناه»، به کارگردانی مصطفی کیایی، در شبکه نمایش خانگی یکی دیگر از تجربه‌های جدیدی بود که قربانی آن را از سر گذراند و با توجه به کارنامه موفق خود در خواندن تیتراژ برای سریال‌هایی همچون «مدار صفر درجه»، «وضعیت سفید»، «کیف انگلیسی» و فیلم‌های سینمایی مانند «چهارراه استانبول» و «درخت گردو» به‌خوبی از پس آن برآمد. او به تازگی آهنگ «عروج» را با همراهی گروه فلسطینی «تریو جبران» منتشر کرده است.

محسن چاوشی –   ناجیِ پرحاشیه

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

یکی از پر سر و صداترین خواننده‌های سال ۹۹ محسن چاوشی است؛ هرچند امسال آلبوم جدیدی منتشر نکرد، اما با انتشار کتاب «این عشق هیولایی» که شامل ۳۱ غزل اوست، صدای خیلی‌ها را درآورد. کتابی که با جلد معمولی به قیمت ۷۰ هزار تومان و جلد سخت ۱۱۰ هزار تومان، پیش‌فروش شد و نقدهای زیادی از طرف اهالی شعر و ادبیات را متوجه خود کرد. چاوشی هم، طبق سیاست همیشگی اش، دراین‌باره سکوت کرده‌است. او با راه‌اندازی پویش‌های نجات ، به فعالیت در زمینه آزادسازی زندانی‌ها پرداخت و می‌توان گفت در این زمینه، به پشتوانه هواداران متعصب خود، رکوردهای عجیبی زد. اتفاق جالب دیگر این که دی‌ماه امسال اعلام شد بابک حمیدیان بازیگر معروف کشورمان، تهیه‌کنندگی یازدهمین آلبوم رسمی چاوشی، به نام «واحدا» را عهده‌دار شده‌است؛ آلبومی که چاوشی و حمیدیان درباره جزئیات آن هیچ اطلاعاتی به رسانه‌ها نداده‌اند.

رضا صادقی   –   مثبت و انگیزه‌بخش    

کیهان کلهر، سالار عقیلی، رضاصادقی و ... چگونه به ستیز با ملال روزهای سال 99 برخاستند؟

نوروز ۹۹ برای رضا صادقی با اجرای کنسرت آنلاین شروع شد.   او در دوره شیوع کرونا با آهنگ «یه چیزی میشه دیگه» که مضامین امیدوارکننده‌ای داشت و به سرعت در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی فراگیر شد، تأثیر مثبتی در القای فضای انگیزه‌بخش به مخاطبان داشت. این خواننده که  به موسیقی جنوب  بسیار علاقه‌مند است، امسال آهنگ «فانوس دریایی» را برای یک برنامه تلویزیونی به همین نام، خواند و اکنون در واپسین روزهای سال، آلبوم «حواست به من باشه» را که شامل ۱۰ آهنگ است، منتشر کرد. 

این خواننده پاپ در طول سال‌های فعالیتش، همیشه خود را وامدار موسیقی زادگاهش بندرعباس دانسته و در این آلبوم نیز سعی کرده‌است از نمادهای موسیقی جنوب بهره ببرد و پرونده فعالیت‌های خود را در سال ۹۹، با نمره قابل قبولی نسبت به دیگر خواننده‌های پاپ کشور ببندد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند