استنلی کوبریک

«دیوانه فراری» کوبریک به سینما می آید

به گزارش باکس افیس ایران: «بروس هندریکس» و «گالن واکر» حق ساخت یک فیلم سینمایی بلند بر اساس فیلمنامه پیدا شده اثر «استنلی کوبریک» با عنوان «دیوانه فراری» را در اختیار گرفتند.

فیلمنامه «دیوانه فراری» نوشته «استنلی کوبریک» یکی از سه پروژه ای بود که پس از مرگش در سال ۱۹۹۹ در کتابخانه خانه اش پیدا شد و این کارگردان مطرح آمریکایی قصد داشت در یک برهه زمانی آن را کارگردانی کند.

جزئیات داستان فیلمنامه «دیوانه فراری» فاش نشده اما «بروس هندریکس» و «گالن واکر» دو تهیه کننده ای که حق ساخت این فیلمنامه را در اختیار گرفته اند آن را یک فیلم نوآر دلهره آور توصیف کرده اند که در دسته دیگر آثار «کوبریک» قرار میگیرد که با همکار فیلمنامه نویس اش «جیم تامپسون» خلق کرده است. قرار است ساخت این فیلم سینمایی از پائیز ۲۰۲۱ آغاز شود.

«گالن واکر» در بیانیه ای در این باره نوشت: «فرصت آوردن یکی از پروژه های استنلی کوبریک به سینما پس از سالها، رویایی است که به واقعیت پیوسته و بی صبرانه در انتظار ساخت فیلم بر اساس دید و سبک منحصر به فرد خود او هستیم».

«استنلی کوبریک» از معدود فیلم‌سازان کمال‌گرا در تاریخ سینما محسوب می‌شود و برخی منتقدان او را در کنار «اورسن ولز»، از نوابغ دنیای سینما می‌دانند.

«کوبریک» اولین فیلم بلند داستانی‌اش را در سال ۱۹۵۳ با نام «هراس و هوس» ساخت که با وجود تمجید منتقدین، در گیشه چندان موفقیتی نداشت. وی دو سال بعد فیلم «بوسه قاتل» را ساخت که جایزه بهترین کارگردان سال را از جشنواره «لوکارنو» برای او به ‌همراه آورد تا این‌که در سال ۱۹۵۶ اولین فیلم حرفه‌ای او با حضور بازیگران و عوامل حرفه‌ای در «قتل» رقم خورد.

پس از فیلم پرهزینه و تاریخی «اسپارتاکوس» در سال ۱۹۶۰، «کوبریک»‌ فیلم «لولیتا» را براساس کتاب معروف «ولادیمیر ناباکوف» ساخت که در همان سال نامزد شیرطلای جشنواره ونیز شد. در سال ۱۹۶۴ بود که «کوبریک» فیلم «دکتر استرنج لاو» را به سینما آورد و چهار سال بعد او یکی از بهترین فیلم‌هایش را به‌روی پرده سینما فرستاد؛ «ادیسه فضایی؛۲۰۰۱» براساس رمانی از «آرتور.سی کلارک»، نویسنده‌ی نام‌دار آمریکایی. این فیلم که دیدگاه «کوبریک» درباره دنیای صنعتی و عصر ماشینی را به‌تصویر می‌کشید، نامزد اسکار بهترین کارگردانی بود و توانست جایزه بهترین جلوه‌های ویژه را از اسکار بگیرد.

«کوبریک» در سال ۱۹۷۱ فیلم به ‌یادماندنی «پرتقال کوکی» را براساس کتابی از «آنتونی بورخس» ساخت و فیلم بعدش اش نیز «بری لیندون» براساس کتابی از «ویلیام تاکری» بود و این فیلم نیز اگرچه مانند بسیاری از آثار «کوبریک» نامزد اسکار بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه بود، اما توانست جایزه بافتا بهترین کارگردانی را برای او به‌همراه آورد.

وی برای ساخت فیلم بعدی‌اش پنج سال علاقه‌مندان سینما را به انتظار نشاند تا در سال ۱۹۸۰ فیلم ترسناک «درخشش» را براساس رمانی از «استفن کینگ» بسازد. این فیلم با بازی درخشان «جک نیکلسون» از ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود. هفت سال بعد فیلم تحسین‌برانگیز «غلاف تمام فلزی» به کارگردانی «استنلی کوبریک» درباره جنگ ویتنام به‌تصویر کشیده شد. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال ۱۹۹۹ و با فاصله ۱۲ سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ «چشمان کاملا بسته» با بازی «تام کروز» و «نیکول کیدمن» که از جشنواره ونیز موفق به کسب جایزه شد. این کارگردان پرآوازه تاریخ سینما در سال ۱۹۹۷ شیر طلای افتخاری ونیز را به ‌پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند