بختیار

نمایش خیانت‌های «بختیار» در «روز‌های ابدی»

به گزارش باکس افیس ایران: مهمترین اقدام بختیار در دوران ۳۷ روزه نخست وزیری‌اش، لغو قرارداد‌ خرید‌های تسلیحاتی ایران از آمریکا بود.

شاپور بختیار در آن روز‌هایی که انقلاب اسلامی و اعتراضات خیابانی شدت گرفته بود و رژیم پهلوی آخرین نفس‌های خود را می‌کشید، نخست‌وزیری را قبول کرد، اما مهمترین اقدام بختیار در دوران ۳۷ روزه نخست وزیری‌اش، لغو قرارداد‌های خرید‌های تسلیحاتی ایران از آمریکا بود که در سریال «روز‌های ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری که این شب‌ها از شبکه یک سیما در حال پخش است، روایت شد.

با مطمئن شدن آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت این کشور تصمیم گرفت تا قرارداد‌های تسلیحاتی با ایران را لغو کند. لغو این قرارداد از سوی آمریکا، هزینه‌های مالی و سیاسی برای آمریکا داشت. لغو نشدن آن نیز موجب می‌شد تا انقلاب اسلامی ایران به پیشرفته‌ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی دست پیدا کند. از این رو بهترین شرایط برای آمریکا این بود که ایران اقدام به لغو قرارداد‌های تسلیحاتی بکند.

بختیار این خواسته آمریکا را محقق ساخت.  بسیاری از پژوهشگران معتقدند، یکی از اهداف بختیار در تصاحب پست نخست‌وزیری رژیم پهلوی در آن شرایط، لغو قرارداد‌های تسلیحاتی ایران و آمریکا بود و او از سوی آمریکا مأمور شد تا آن قرارداد‌ها را لغو کند. به همین جهت بود که سالیوان سفیر آمریکا در ایران در خصوص وضعیت بختیار و خروج از کشور او نگران بود و زمینه سازی خروج او از ایران بود.

تصمیمِ سالیوان سفیر آمریکا در ایران، ژنرال هایزر و اریک فن ماربد فرستاده نظامی آمریکا، توافق با دولت بختیار برای لغو برخی قرارداد‌های نظامی بود تا آمریکا خسارات آن را از حسابِ تنخواه‌گردان ایران برداشت کند که تنها وزارت دفاع آمریکا به آن دسترسی داشت. هایزر در خاطرات خود که منتشر شد نیز به این ماموریت اشاره داشته است.

ارزش قرارداد‌هایی که لغو شد بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار بود. عمده سفارش‌ها شامل  ۱۶۰ فروند جت اف‌۱۶ ساخت جنزال دینامیکز به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار، ۷ فروند هواپیمای پیچیده اخطار هوابرد از محصولات بوئینگ به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار، دو فروند ناوشکن به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار، حدود ۲۰ فروند هواپیمای جنگده و شناسای مک‌دونل داگلاس به ارزش تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار و ۴۰۰ فروند موشک‌های فونیکس به ارزش تقریباً ۱ میلیارد دلار بود.

اقدام بختیار به حدی ضد منافع ایران و در راستای منافع آمریکا بود که ارتشبد فردوست در خاطرات خود عنوان کرد: «دوران دولت بختیار کوتاه بود، ولی او در همین  ۳۷ روز بیش از بسیاری از نخست وزیران دوران پهلوی دزدی کرد…، ولی این دزدی بختیار در برابر خیانتی که اوکرد، هیچ است و آن لغو سفارشات وسایل نظامی با آمریکا و انگلیس بود. مسلمآ یکی از مأموریت‌های هایزر همین بود، زیرا واسطه لغو قرارداد باید نظامی باشد. جمع این سفارشات ظاهرآ حدود ۱۱ میلیارد دلار بود، که اکثر این وجوه به عنوان پیش قسط پرداخت شده بود. به‌نظر من، خیانت بختیار، شفقت (وزیر جنگ) و قره‌باغی (رئیس ستاد ارتش) در این‌ مسأله بسیار بزرگ است و مسلم است که از این بابت حق و حساب کلانی در خارج به بختیار پرداخت شده است.»

لغو سفارشات نظامی ایرانی بزرگترین خدمتی بود که بختیار به دولتمردان آمریکایی کرد و با توجه به دست خالی ایران از اداوات و تجهیزات نظامی و حتی بردن حساس‌ترین وسایل الکترونیکی هواپیما‌های اف ۱۴ توسط مستشاران آمریکایی از ایران باعث شد تا آمریکا صدام را ترغیب به حمله به ایران کند.

سریال «روز‌های ابدی» که چندی است از شبکه یک  سیما در حال پخش است  به تهیه کنندگی محسن علی اکبری در مرکز سیما فیلم تهیه و تولید شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند