هم نوازی

پروژه «همساز» آغاز شد

به گزارش باکس افیس ایران: پروژه موسیقایی «همساز» با هدف تبیین مفهوم «رفاقت به جای رقابت» در عرصه نوازندگی و نگاهی مجدد به واژه هایی چون «هم نوازی» آغاز شد.

پروژه «همساز» با هدف جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت میان نوازندگان و هنرمندان آغاز و سعی دارد نگاهی مجدد به واژه هایی چون هم نوازی ، همراهی، همدلی و همسازی داشته باشد به گونه ای که معنی واقعی این واژه ها احیا شوند.

مقدمات اجرای پروژه «همساز» از یک سال گذشته توسط حمید قنبری، پژوهشگر و نوازنده سازهای کوبه ای، انجام شد که در قالب آن نوازندگان سازهای مشترک بتوانند با در اختیار داشتن خط اصلی یک قطعه که از پیش طراحی و نوشته شده است، نسبت به بداهه نوازی با یکدیگر اقدام کنند.

هم اکنون ۱۰ قطعه موسیقایی شامل دونوازی نوازندگان سازهای کوبه ای داخل و خارج کشور در قالب کلیپ های مجزا ضبط و تدوین شده است. ضمن اینکه نخستین قطعه موسیقایی از پروژه «همساز» که به همنوازی پژمان حدادی و حمید قنبری اختصاص داشت، در شبکه های اجتماعی منتشر شد و دیگر قطعات نیز به همین ترتیب و به منظور دسترسی گسترده مخاطبان عام و در عین حال مخاطبان خاص موسیقی در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

تا کنون در قطعات آماده شده نوازندگانی چون پژمان حدادی، حمید قنبری، وحید اسداللهی، حسین رضایی نیا، پدرام خاورزمینی و گروهی دیگر از هنرمندان حضور داشته اند و بنا بر رایزنی های صورت گرفته با نوازندگان سازهای مختلف در سایر کشورها، قابل تسری به تمامی سازها خواهد بود. این طرح با نگاهی به سنت همنوازی و به طور مشخص دونوازی در موسیقی ایرانی تدوین شده که در تاریخ موسیقی کشور زمینه ساز خلق آثار فاخر و بی بدیلی بوده است.

«همساز» در عین حال که بر پایه یک خط موسیقایی توافق شده از سوی نوازندگان آغاز می شود، هنر بداهه نوازی را به عنوان وجه متعالی موسیقی سنتی، به شکل ویژه مد نظر دارد.

حمید قنبری به عنوان طراح ایده «همساز»، ضمن پژوهشگری، نوازندگی و تدریس موسیقی، تألیف کتاب ضرب آوا و ویرایش کتاب امیرناصر افتتاح، سرپرستی گروه کوبه ای «کلون زمان» و تجربه همراهی و همنوازی با استادانی چون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند