شهرام مسلخی

سعی کردیم کمدی لمپن نسازیم

به گزارش باکس افیس ایران: شهرام مسلخی درباره جدیدترین فیلمش و رویکرد امسال جشنواره فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.

شهرام مسلخی تهیه کننده و کارگردان «یقه سفیدها» که در بخش داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره این فیلم گفت: این فیلم سینمایی یک کمدی است که نقدی سیاسی، اجتماعی و سینمایی دارد و بیشتر برای مخاطب عام ساخته شد.

وی افزود: سال‌های قبل که فیلم می‌ساختم همیشه دوست داشتم، آثارم هنری و جشنواره‌ای باشد و این باعث می‌شد مخاطبانشان محدود شود، اما وقتی فیلمنامه «یقه سفید ها» به من پیشنهاد شد، متوجه شدم مخاطب عام دارد و این دفعه تصمیم گرفتم به نسبت دیگر آثارم یک فیلم مخاطب پسند بسازم.

او ادامه داد: البته برای من نگران کننده بود که می‌خواستم در ژانر کمدی ورود کنم، چون همیشه فیلم هایم فضای هنری، اجتماعی و جشنواره‌ای داشت، اما از آنجایی که خودم، گروه و سرمایه گذار دستمان برای جذب افرادی که دغدغه ساخت فیلم کمدی غیر لمپن را داشتند، باز بود، تلاش کردم کلیت کار اگرچه قرار است کمدی باشد، اما به سمت لودگی نرود و حتما در زیر لایه آن پیام جدی باشد.

تهیه کننده «پدران» اظهار کرد: در این فیلم با سینما هم شوخی کردیم. خلاصه داستان مربوط به جوانی است که عاشق سینماست. وی تصمیم می‌گیرد به هر طریقی وارد سینما شود؛ تا جایی که درصدد فراهم کردن پول و پرداخت آن برای ورود به سینما هم بر می‌آید و در طول این مسیر اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این کارگردان درباره سخت‌ترین بخش تولید فیلمش بیان کرد: به لحاظ ایدئولوژی از ابتدا تا الان نگران بودم مبادا برای اینکه خنده‌ای از مخاطب بگیریم وارد کمدی لوده شوم و فیلم قابل دفاعی نساخته باشم. از نظر سخت افزاری هم که مشکل کرونا را داشتیم. با این وجود خدا را شاکریم که با همه دشواری‌ها و دغدغه‌ها توانستیم در ۳۰ جلسه کار را جمع کنیم.

وی اضافه کرد: در خصوص سختی‌های وجود کرونا در تولید این فیلم بگویم که هزینه‌ای سی میلیون تومانی برای تست لحظه به لحظه بچه‌ها در نظر گرفتیم که از آن ناراضی نیستم؛ چراکه اولا سلامتی گروه بیش از هرچیز برای ما مهم بود ضمن اینکه از همان ابتدا با تست بچه‌ها جلوی مشکلات ناشی از کرونا و درگیر کردن همه گروه را گرفتیم. همچنین جلوی تعطیل شدن کار هم گرفته شد.

این تهیه کننده در خصوص نبود هیئت انتخاب در جشنواره فیلم فجر امسال و الگو قرار دادن آن برای سال‌های بعد، تصریح کرد: خیلی از جشنواره‌های الف دنیا به این شکل فعالیت می‌کنند که هیئت انتخاب ندارند. به این ترتیب که همه فیلم‌ها می‌آیند و  به فستیوال ورود پیدا می‌کنند، یک سری کاندید شده و نمایش داده می‌شوند و در انتها جوایز داده می‌شود. ما در خصوص جشنواره فیلم فجر با یک روند عادت کرده بودیم و ویژگی اش این بود که در آن تعداد بیشتری فیلم نمایش داده می‌شد و این فرصت نمایش به شدت درست بود چه بسا در شرایط کنونی این مقوله حائز اهمیت‌تر است، چون سال‌های قبل می‌گفتیم اگر در جشنواره فجر فرصت اکران پیدا نکردیم، جای نگرانی نیست، چون به فاصله یک یا دو ماه پس از اتمام جشنواره، فیلممان را در سینما‌ها اکران می‌کنیم و مخاطب آن را می‌بیند.

او ادامه داد: الان که کمتر سرمایه گذاری به دلیل شرایط سخت کنونی سینما، به این حرفه ورود پیدا می‌کند باید شرایط دیده شدن و نمایش فیلم‌ها بیشتر رخ دهد که متاسفانه امسال این اتفاق در جشنواره فجر کمتر می‌افتد. سوال اینجاست، فیلم‌هایی که کاندید نمی‌شوند و فرصت اکران پیدا نمی‌کنند کجا باید دیده شوند. شرایط اکران سینما‌ها هم که وضعیت مشخصی ندارد و در تعطیلی به سر می‌برند.

شهرام مسلخی در پایان عنوان کرد: یکی از ویژگی‌ها جشنواره امسال داوران هستند و به شخصه از گروه آن‌ها راضی هستم. تا جایی که حتی اگر فیلمم کاندید نشود و جایزه نگیرد این حس را دارم و متوجه می‌شوم واقعا استحقاقش را نداشتم، چون تیم داوری متخصصند و تصمیم درست را گرفتند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند