ابوالفضل صادقی نژاد

شنیدن تک‌نوازی سنتور در «نیمه شب آذرماه»

به گزارش باکس افیس ایران: «نیمه شب آذرماه» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی به آهنگسازی و هنرمندی ابوالفضل صادقی نژاد است که به تازگی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

آلبوم «نیمه شب آذرماه» با تک نوازی سنتور ابوالفضل صادقی نژاد با اجرای چند قطعه موسیقایی در ژانر موسیقی ایرانی منتشر شد.

شاهین فرهت آهنگساز، مدرس و پژوهشگر مطرح موسیقی کشورمان در یادداشتی به مناسبت انتشار این آلبوم نوشته است:

«من بارها و بارها نوازندگی ابوالفضل صادقی نژاد را شنیده‌ام و به نظرم می‌آید صادقی نژاد تکنیک بسیار بالا و روانی خاصی دارد، سبک نوازندگی او به تشخیص من کاملاً منحصربه‌فرد است و از کسی تقلید نمی‌کند و با سبک دیگر استادان سنتورنوازی متفاوت است.

از دو جهت نوازندگی او را مورد مطالعه و بررسی علمی قرار دادم. اول از بابت تکنیک و روانی موزیکال است که شنونده آگاه با شندین آن به خوبی متوجه چیره دستی نوازنده می‌شود. دوم احاطه در «مدولاسیون» و مرکب نوازی در گوشه‌ها و دستگاه‌های مختلف است که احتیاج به تبحر و حافظه بالایی دارد و به خصوص در برگشت به تونیک اصلی.

از ترکیب این دو وی را موزیسین زبردستی یافتم. همچنین در سال‌های متمادی که وی را به عنوان دوست و موزیسین می‌شناسم پیشرفت را که حاصل عشق و علاقه و شوق او به موسیقی است همواره در کار ایشان دیده‌ام.»

ابوالفضل صادقی‌نژاد که تا چندی پیش نیز به عنوان مدیر بخش نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد و آلبوم پرطرفدار «از تنهایی گریه مکن» به خوانندگی سالار عقیلی از آثار شاخص او به شمار می‌روند، در دل‌نوشته‌ای به مناسبت تازه‌ترین آلبومش نوشته است:

«تار گیسوان خود را به مضراب دست‌هایم می‌سپرد؛ لبخندی از مهر را چاشنی سکوت می‌کرد تا در دنیای او قد کشیدم. او دستم را گرفت تا از پای فتادن را ندانم. حال در قصه فرقت او گاهی سنتورم از کوک می‌افتد و او باز به نگاهی، معجزتی می‌نوازد تا مثل همیشه موسیقی، ارثیه مادری من باشد.

و در این نوبت نیز این ناچیز را به پایش می‌ریزم و به یادش می‌آویزم به عشق مادرم و با پاسداشت نام هر آنکه پس از مادر مرا وامدار مهر خود کرد و حجمی سبز از نت و ردیف و شور و شعور، در مزرعه دلم کاشت.. بی بهانه، تقدیم به به مادرم»

«ستاره خورشید – پیش درآمد ماهور»، «درآمد ماهور»، «رقص پروانه – چهار مضراب ماهور مرکب»، «درآمد اصفهان»، «کرشمه در اصفهان و اشاره به لیلی و مجنون»، «بیات راجه و ضربی راجه»، «بیداد – فرود به همایون، تصنیف قدیمی، فرود به ماهور و مجلس افروز»، «عشاق – روح افزا – رهاب»، «عراق – نیشابور- اشاره به نهیب – حزین و فرود به ماهور»، «دلکش – کرشمه دلکش – تصنیف قدیمی و سلمک (اوج)»، «اشاره به قرچه – چهارمضراب – حسینی – دو بیتی»، «سروش»، «مادرانه (رنگ ماهور)» قطعاتی هساند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

ایوب صادقی تهیه کننده، محمدباقر زینالی صدابردار، حمیدرضا برزویی ناظر ضبط، فرید قهرمان پور میکس و مسترینگ، فرزانه ساغری طراح آلبوم دیگر عوامل اجرایی آلبوم را تشکیل می‌دهند.

ابوالفضل صادقی‌نژاد از جمله آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی است که تا کنون با چهره‌هایی نظیر سالار عقیلی، محمد معتمدی، علیرضا افتخاری و حسام‌الدین سراج همکاری داشته است. او همچنین تا کنون دو آلبوم بی‌کلام به نام‌های «ستاره خورشید» و «کهکشان آرام» را هم طی سال‌های گذشته منتشر کرده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند