سوفیا لورن

رکوردهایی که «زندگی در پیش رو» با بازی سوفیا لورن می‌شکند

به گزارش باکس افیس ایران: سوفیا لورن یکی از بازیگران کهنه‌کار سینماست که ممکن است امسال برای بازی در «زندگی در پیش رو» جایزه اسکار ۲۰۲۱ را از آن خود کند و رکوردهای بازیگری و سینمای ایتالیا را بشکند.

صف رقابت بهترین بازیگران زن در اسکار نود و سوم پر از چهره‌های قدیمی و باسابقه سینماست که مریل استریپ، میشل فایفر، الن برستاین از جمله آنها هستند. به این فهرست باید سوفیا لورن را هم اضافه کرد که از سرشناس‌ترین بازیگران دوره طلایی هالیوود محسوب می‌شود. وی امسال با بازی در فیلم «زندگی در پیش رو» به کارگردانی ادواردو پونتی از این شانس برخوردار شده است.

این بازیگر برنده اسکار که این جایزه را برای بازی در «دو زن» ساخته ویتوریو دسیکا در سال ۱۹۶۲ دریافت کرده اولین بازیگری شد که برای بازی در فیلمی خارجی زبان موفق به کسب اسکار بازیگری شد. وی بعد یک نامزدی دیگر در سال ۱۹۶۵ برای «ازدواج به سبک ایتالیایی» ساخته دسیکا کسب کرد و اگر اکنون با فیلم جدیدش بار دیگر نامزد اسکار شود، رکورددار این بخش در یک فیلم خارجی خواهد شد.

سال ۲۰۲۱، ۵۶ سال از کسب آخرین نامزدی اسکار وی می‌گذرد و او با نامزدی در این بخش رکورد هنری فوندا را می‌شکند که بزرگ‌ترین فاصله بین نامزدی در بخش بازیگری را کسب کرده بود. فوندا سال ۱۹۴۱ برای بازی در «خوشه‌های خشم» نامزد شد و بعد اسکار را سال ۱۹۸۲ برای بازی در «روی گلدن پاند» برنده شد که به معنی فاصله ۴۱ ساله در بین ۲ نامزدی است.

در عین حال سوفیا لورن اگر نامزد اسکار شود سالخورده‌ترین نامزد برای بخش بهترین بازیگر زن خواهد بود. او که ۸۶ ساله است می‌تواند از امانوئله ریوا که در ۸۵ سالگی برای «عشق» نامزد اسکار شده بود، فراتر برود. و در عین حال اگر او این مسیر را تا نهایت برود و برنده اسکار شود نه تنها رکورد جسیکا تاندی را به عنوان سالخورده‌ترین بازیگر در این زمینه می‌شکند بلکه سالخورده‌ترین برنده اسکار تاریخ خواهد شد.

اما وی تنها بازیگری نیست که از ظرفیت جا به جا کردن این رکوردها برخوردار است و آنتونی هاپکینز ۸۳ ساله نیز می‌تواند سالخورده‌ترین نامزد تاریخ در بخش بازیگر مرد باشد اگر برای بازی در «پدر» نامزدی اسکار را کسب کند. او با این نامزدی رکورد ریچارد فارنزورث را که برای «داستان استریت» در ۷۹ سالگی نامزد اسکار شد می‌شکند. اگر هاپکینز برنده شود رکورد فوندا را می‌شکند که در ۷۶ سالگی اسکار را به دست آورد.

در بخش بازیگر زن نقش مکمل نیز برستاین برای «تکه‌های یک زن» می‌تواند سالخورده‌ترین نامزد تاریخ اسکار در بخش بازیگر مکمل شود و با ۵۷ روز فاصله، رکورد کریستوفر پلامر را که ۸۸ سال و ۴۱ روزه بود وقتی نامزدی اسکار را کسب کرد، بشکند. وی برای «همه پول‌های جهان» نامزدی اسکار را کسب کرد.

احتمال می‌رود امسال ایتالیا با فیلم «زندگی پیش رو» در بخش اسکار خارجی زبان شرکت کند و این فیلم سی‌ودومین نامزدی ایتالیا برای اسکار این بخش را به دست آورد. ایتالیا با کسب ۱۴ اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی رکورددار این زمینه است.

این فیلم در بخش موسیقی فیلم نیز می‌تواند امیددار باشد زیرا دایان وارن که ۱۱ بار نامزدی اسکار را برای ساخت موسیقی فیلم در کارنامه دارد ترانه فیلم را ساخته است.

فیلم «زندگی پیش رو» آنقدر تاثیرگذار است که بازیگر جوان نقش مومو نیز می‌تواند امیددار کسب موفقیت‌های بیشتر باشد.

برای پونتی که پسر سوفیا لورن است و هم کارگردان و هم یکی از نویسندگان فیلمنامه در کنار اوگو چیتی است، شانس دریافت نامزدی در بخش فیلمنامه اقتباسی وجود دارد. این فیلم با اقتباس از رمان مطرح رومن گاری به همین نام ساخته شده است. آخرین بار که یک فیلم خارجی زبان نامزدی در بخش فیلمنامه اقتباسی را کسب کرد سال ۲۰۰۷ بود که «لباس غواصی و پروانه» این نامزدی را به دست آورد ولی هرگز فیلم خارجی در این بخش موفق به کسب جایزه نشد و برخلاف آن در بخش فیلمنامه غیراقتباسی تاکنون ۶ بار فیلم‌های خارجی نامزد دریافت جایزه شده‌اند که آخرین آن «پارازیت» سال پیش بود که موفق به کسب جایزه هم شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند