به گزارش باکس افیس ایران: سید حسین امیرجهانی گفت: سریال «نجلا» در وهله اول یک قصه ساده و پر تعلیق را برای مخاطب روایت میکند که این برگ برنده کار است.
سید حسین امیرجهانی نویسنده سریال «نجلا» درباره نگارش قصه این سریال گفت: شبکه سه سیما ایدهای یک خطی برای کار محرم داشت که پسری عاشق دختری شده و دختر برای پاسخ به این عشق، سفر اربعین را شرط قرار میدهد.
وی ادامه داد: با طراحی و گسترش این ایده شروع به نگارش متن کردیم، تغییراتی نسبت به ایده اولیه داشتیم و قسمت به قسمت جلو رفتیم. طرح نهایی ظرفیت خوبی برای یک درام داشت که در وهله اول یک کار عاشقانه ساده بود و در قدمهای بعدی موقعیتهای داستانی آرام آرام از دل آن بیرون میآمد.
امیرجهانی عنوان کرد: از ابتدا محتوا اربعینی و محرمی بود، اما اینکه چرا ما این موقعیت داستانی را در برهه تاریخی روایت میکنیم، مسئله مهمی است؛ ما تاکید به تاریخچه اربعین داشتیم، زیرا بعضی گمان میکنند که پیاده روی اربعین مسئله روز است، در صورتی که قدمت چند صد ساله دارد.
وی افزود: سال ۵۵ تا ۵۸ همزمان با اربعین حسینی به دستور نظام بعث، سه چهار سال کشتار عظیمی در عراق اتفاق افتاد. صدام کشتار عظیم راه انداخت که به اربعین سرخ معروف شد. از این جهت ما آن برهه و مشخصاً اواخر سال ۵۸ را برای روایت سریال انتخاب کردیم که در ایران هم اتفاقات خاصی رخ داده است.
نویسنده سریال «پدر» گفت: «نجلا» یک شخصیت دو رگه از مادر عراقی و پدر ایرانی است که نماد وحدت دو ملت ایران و عراق است. این دو کشور شیعه فارغ از زبان و قومیت، قرابت زیادی در طول تاریخ باهمدیگر دارند. یکی از وجوه مشترک این دو ملت اباعبدالله الحسین علیه السلام است که در طول تاریخ این دو ملت را زیر بیرق خود گرد آورده و همراه کرده است. به همین خاطر ما جغرافیای داستان را در جنوب انتخاب کردیم که این ظرفیت را به ما میداد تا ضمن اشاره به اشتراکات این دو ملت، عاشقانهای جذاب برای مخاطب روایت کنیم.
وی ادامه داد: قطعا برای یک کار نمایشی، قصه در اولویت اول و دوم و سوم است. قصه خوب مخاطب را در هر صورتی همراه میکند مگر اینکه در اجرا ضعفهایی داشته باشد. فکر میکنم سریال «نجلا» در وهله اول یک قصه ساده و البته پر تعلیق را برای مخاطب روایت میکند که این برگ برنده کار است. قصهای که شخصیت پردازی درستی هم دارد و شباهتی بین شخصیتها اصلی دیده نمیشود. به طوری که با ارتباط بین شخصیتها و پختگی آنها در روند اتفاقات هر کدام بعد جدیدی از وجوه خود را عیان میکنند.
این نویسنده عنوان کرد: من به شدت به کارهای قومیتی علاقه دارم و باید رسانه ملی در این حوزه کار تولید کند. «پایتخت»، «نون خ» و کارهایی از این دست که مورد استقبال مردم قرار گرفته است. رسانه اگر ملی است باید تمرکزش را از تهران کم و قصه را بیرون از تهران جستجو کند.
تعطیلی سینما و تئاتر، وظیفه تلویزیون را سنگین تر می کند
نویسنده سریال «چرخ فلک» توضیح داد: با وجود شیوع کرونا گروه تولید مانند مابقی گروههای تولید فیلم و سریال فداکارانه مشغول کار بوده و هستند تا به عنوان مدافعان فرهنگ و هنر خلأ تعطیلی سینماها و سالنهای نمایش را هم پر کنند و این وظیفه تلویزیون را سنگینتر از قبل میکند. از این جهت امیدواریم کارهای بهتر و جدی تری را شاهد باشیم.
امیرجهانی درباره نظرات نماینده آبادان اظهار کرد: متاسفانه نماینده آبادان بدون اینکه از روند قصه اطلاع داشته باشد، عجولانه بعد از قسمت دوم به سریال اعتراض میکند. به نظر من هیچ کاری بی عیب و ایراد نیست و میتوانیم نقد وبررسی کنیم. ضمن اینکه ما از هر نقدی استقبال میکنیم لیکن برای اینکار متخصص این حوزه نیاز است نه نمایندهای که شاید سواد رسانهای و فرهنگی او در حد یک کارشناس خبره نباشد.
وی افزود: نماینده مجلس باید در حوزه وظایف قانونی نظر دهد و رفتار کند. وظیفه نماینده مجلس ایجاب میکند از حق مردم آبادان دفاع کند که در منطقهای زرخیر زندگی میکنند، اما جز وعده و وعید از مسئولین شهر چیزی عائدشان نمیشود. پس به این نماینده محترم توصیه میکنم وقت خود را صرف خدمت مردم شریف و محجوب و خونگرم جنوب کند و ان شاءالله چهار سال بعد گزارشی ارائه دهد تا همگان بدانند چه دستاوردی برای مردم عزیز آبادان داشته است.
نویسنده سریال «برسردوراهی» خاطرنشان کرد: در طراحی سریال و در طول مدت نگارش، برای بیست قسمت قصه جذاب داشتیم، به طوری که مسافرین کربلا حدود پنج قسمت در مسیر پیاده روی بودند و ماجراها و اتفاقات بسیار جذاب و پر کشمکشی برایشان رخ میداد، اما متاسفانه به خاطر مشکلات تولیدی مجبور شدیم حدود سه قسمت از قصه را کنار بگذاریم تا کار برای پخش به آنتن برسد. از طرفی متاسفانه گروه تولیدی با تمام تلاشهای آقای سعدی که برای اینکار زحمت بسیاری کشید نتوانستند به کربلا بروند.
سید حسین امیرجهانی در پایان متذکر شد: «نجلا» با این وجوه نمایشی و با این کارکترها ظرفیت ادامه برای فصل دوم را دارد، لیکن تصمیم گیرنده در این باره مدیران سازمان هستند که باید بر اساس بازخوردهایی که از مخاطب میگیرند تصمیم گیری کنند.
بدون دیدگاه