امیر آزاد

بداهه‌پردازی در موسیقی با «گفتگوی نی و دل»

به گزارش باکس افیس ایران: آلبوم «گفتگوی نی و دل» با تک‌نوازی نی امیر آزاد از هنرمندان جوان حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

«گفتگوی نی و دل» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی منتشر شده در کشورمان است که در روزهای اخیر پیش روی شنوندگان قرار گرفت. در این اثر امیر آزاد به‌عنوان نوازنده نی حضور دارد.

«گفتگوی نی و دل – شور و دشتی»، «خلسه – ابوعطا»، «فریاد – دشتی»، «التماس – شور»، «گذر از هفت شهر- مرکب نوازی»، «عشق- نوا»، «یادمان- افشاری»، «درخود- اصفهان»، «سوز وگداز- همایون»، «محزون – شور عرب» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

حمید منفرد صدابردار (استودیو هیراب)، حمید منفرد و امیرحسین طایی میکس و مسترینگ، مجتبی رستمی نقاش، یگانه عظیمی طرح سیاه قلم، آرمان معظمی گرافیک و لوکو تایپ و علی سلطانیان عکس دیگر عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

در توضیح این آلبوم آمده است: «نی ساز عاشق است، نی گیاهی است که در نیستان به صورت خودجوش وحشی در مناطق کویری می‌روید. ابتدا رنگ و رخسارش سبز و به مرور رنگ آن همچون رخ عاشقان زرد رنگ می‌شود. مدتی در محلی در زیر زمین تنها به گوشه‌ای وانهاده می‌شود تا که به دست نی‌ساز جان تازه کند. نی انسانی تنهاست که صدای آن از درون پرسوز است. ذات نی بسیار تنها، دلگیر و دل تنگ است تا آرام است، خاموش. نی‌نواز از درون جان می‌دمد به گفته مولانا جان که از نفیرم مرد و زن نالیده‌اند.»

امیر آزاد درباره آلبوم «گفت و گوی نی و دل» نوشته است: «مجموعه‌ای از بداهه‌پردازی‌ها در دستگاه‌های مختلف موسیقی ایرانی است و به صورت تک نوازی در کوک‌های مختلف نواخته شده است. در این آلبوم سعی کرده‌ام که حالات و احساسات خود را به ساز القا کنم و بنوازم. با تشکر از اساتید عزیزم استاد داود ورزیده، استاد پاشا هنجنی و آقای محسن بیگلری که راهنمایی در خصوص جملات و کوک‌ها داشتند.

از آقایان محسن معظمی، حمید منفرد، امیرحسین طایی و دیگر دوستان عزیزم که در نشر این آلبوم مرا یاری نمودند. و جناب آقای هانی گلپایگانی رئیس شرکت آوای گل آهنگ و از ساز ندگان ساز نی استاد علی سلطانیان و استاد امیر سیاوش‌پور. امیدوارم این مجموعه مورد پسند دوستداران و علاقه مندان ساز نی واقع شوند»

امیر آزاد از جمله هنرمندان جوان عرصه موسیقی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک به پایان رسانده است. او موسیقی را از کودکی آغاز و ساز نی را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد. او طی این دوران بود که فراگیری نوازندگی را در کنار هنرمندانی چون داود ورزیده، پاشا هنجنی و فردین لاهورپور تکمیل کرد.

این هنرمند طی سال‌های اخیر با هنرمندان، گروه و آلبوم‌های مختلفی چون «حجاز»، «گل ریز»، «ماداروستان»، «راز ساز»، «دف و نی» و «نی‌نوازان» همکاری‌هایی داشته است.

آلبوم «گفتگوی نی و دل» با شماره مجوز ۳۶۶۵-۱۳۹۸ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۲۶۷۷۸ کتابخانه ملی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند