نگین ضیایی

برای نمایش آنلاین نیازمند حمایت دولت هستیم

به گزارش باکس افیس ایران: نگین ضیایی گفت: اگر دولت امکاناتی را برای تئاتر فراهم کند، می توانیم اجرای‌های آنلاین داشته باشیم.

نگین ضیایی کارگردان تئاتر درباره‌ی نمایش «طلسم شده‌ی مِرفی» گفت: تولید مِرفی از شهریور ۹۷ آغاز شد. این نمایش، به نوعی کارگاه و پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد بنده و نویسنده اثر است که خیلی فشرده شروع به کار و تمرین کردیم. در نتیجه این نمایش، ابتدا برای پایان نامه و بعد در جشنواره دانشگاهی ارائه شد. مرفی در سه بخش جشنواره کاندید شد و در نهایت در بخش طراحی لباس که خانم شادی ضیایی مسئولیت آن را برعهده داشتند، تندیس گرفت.

وی افزود: به دلیل کرونا اولین بار در فروردین ماه و برای بار دوم هم در تابستان اجرای گروه کنسل شد. فردا اجرای تمرینی آخرین مدل از مرفی را در تئاتر شهر روی صحنه می بریم و در سایت تیوال برای هفته آینده فروش بلیت انجام می‌شود که طبق روال همیشه سه روز اول با تخفیف است. ولی متاسفانه نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

نگین ضیایی در ادامه گفت: ده‌ها مدل از مرفی تولید شد و همه بچه‌ها کمک کردند تا اجرا تبدیل به بهترین شود. ترسی از حذف کردن بخش‌هایی از نمایش را نداشتیم. وقتی فیلم آخرین و اولین اجرا را با هم مقایسه کردیم، متوجه شدیم حتی یک صحنه مشترک هم باهم ندارند، زیرا کار ما کارگاهی بود و در این نوع کار، دائم در حال تولید هستیم و خودمان را جای مخاطب گذاشتیم تا با بازتولید مرفی کار خسته کننده و بیات نشود.

وی ادامه داد: مسئولین باید برای بحران پیش آمده فکری کنند و چاره‌ای بیندیشند. اگر می‌توانند امکاناتی برای تئاتر فراهم کنند که مثلا اجرای‌های آنلاین داشته باشیم اما باز هم هزینه‌ها بر عهده‌ی خود گروه است. مشکل اینجاست که در شرایط موجود هیچ گروهی نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید. اگر این پیشنهاد حمایت شود می‌تواند گزینه خوبی برای شرایط کرونایی باشد.

این کارگردان درباره‌ی حمایت دولت از گروه‌های متضرر عنوان کرد: چند ماه پیش اسامی تعدادی از گروه‌هایی را که اجراهایشان کنسل شده بود، اعلام کردند تا برای دریافت کمک هزینه اقدام کنند که اسم گروه ما هم جز این لیست بود. اما شرط استفاده از این کمک هزینه، لغو اجرای نمایش بود که باید انتخاب می‌کردیم، کمک هزینه را دریافت می‌کنیم یا منتظر زمان مناسب برای اجرا می‌شویم؛ در نتیجه بنده و اعضای گروه تصمیم گرفتیم که مبلغ را دریافت نکنیم و صبر کنیم تا اجرا انجام شود.

ضیایی درباره معنی نام گروهشان توضیح داد: گروه ما، گروه تئاتر واسومانی است که اعضای اصلی آن من و دو تا از خواهرانم هستیم و هر سه در این حوزه تحصیل و فعالیت می‌کنیم. واسومانی ترکیب بعضی از شخصیت‌های نمایش نامه‌های چخوف به نام‌های وانیا، فونیا، ماشا و نینا است.

این کارگردان تئاتر در پایان بیان کرد: هنرمندان هم مثل بقیه مردم هستند مثل نانوا‌ها یا کارمندان که در این جامعه کار می‌کنند و ما جدا از مردم نیستیم. همان طور که نانوا انتخاب کرده است که نان بفروشد، من انتخاب کرده ام که بلیت تئاتر بفروشم. همه از یک جنس هستیم و شرایط برای همه سخت است. شاید اگر روزی نانوایی‌ها تعطیل شود همه برای حمایت از این قشر قدم بردارند، ولی برای تعطیلی تئاتر آنقدر در گذشته فرهنگ سازی نشده و حتی الان هم اطلاع رسانی نمی شود که مخاطب عادی هم بدانند که هنرمند تئاتر نمی‌تواند پول دربیاورد.

وی افزود: سال گذشته به صورت همزمان بر روی چهار پروژه کار می‌کردیم که قرار بود در اسفند ماه بازبینی آن‌ها انجام شود، ولی کرونا همه چیز را به هم ریخت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند