حوزه هنری

پوئم سمفونی «آب تشنه» شنیدنی شد

به گزارش باکس افیس ایران: مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود پوئم سمفونی «آب تشنه» را در قالب یک مقدمه و پنج مجلس منتشر کرد.

پوئم سمفونی «آب تشنه» عنوان تازه‌ترین محصول موسیقایی مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است که در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا به آهنگسازی محمدرضا علیقلی، مدیریت تولید سروش بخشش در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

علی تفرشی (آواز سلو)، یاسمین حاج ناصر (سوپرانو و آلتودر گروه کر)، ریحانه ناصری (سوپرانو و آلتودر گروه کر)، کارگاه نگاره و گرافیک سوره (امور هنری) و امیرحسین طاهریان (روابط عمومی) دیگر عوامل اجرایی این آلبوم هستند.

«مقدمه»، «مجلس اول»، «مجلس دوم»، «مجلس سوم»، «مجلس چهارم» و «مجلس پنجم» عنوان آثاری هستند که در این مجموعه شنیده خواهد شد.

محمدرضا علیقلی که چندی پیش آلبوم «ناصر» را منتشر کرده بود طی یادداشتی به مناسبت انتشار آلبوم «آب تشنه» ضمن قدردانی از سیدرضا میرکریمی، سهراب کاشف، احمد شیخ ذاکر، علی نوری اسکویی، محمدرضا شبیری و مزدا موسی زاده که او را در تهیه این اثر یاری کرده‌اند، نوشته است: «بهترین خاطراتم از دوران کودکی، به محرم‌ها بر می‌گردد که ماجرایش ذهنم را پر از تصویر می‌کرد و موسیقی شگفتش در عزاداری‌ها طبعم را نوازش می‌کرد. از جوانی که وارد دنیای موسیقی شدم همواره این شوق با من بود که بتوانم روزی برای این ماندنی‌ترین حماسه تاریخ، اثری خلق کنم اما احساس می‌کرد هنوز این توان در من نیست.

از همان سال‌ها در برهه‌های مختلف پیشنهادهایی به من شد و نمی‌پذیرفتم گویا هنوز احساس می‌کرد نیاز به رسد و سلوک بیشتری دارم برای آفرینش در این ساحت. بالاخره در سال ۱۳۹۸ پیشنهاد دیگری شد و این بار دیگر به سنی رسیده بودم که دلهره داشتم فرصت را از دست بدهم و دستم از خوان وسیع حضرتش خالی بماند.

پوئم سمفونیک «آب تشنه» را کوشیدم آنگونه که شایسته است بسازم و امید دارم شیفتگان این حماسه شگفت آن را بپذیرند و دوست داشته باشند.

«پوئم سمفونیک» گونه‌ای زیبا و موثر در موسیقی کلاسیک است که آهنگساز با بهره‌گیری از شعر، روایتی از آغاز تا پایان یک قصه یا یک درام را به شکل موسیقایی بازآفرینی می‌کند.

پوئم سمفونیک «آب تشنه» روایتی است از لحظات ورود امام و کاروانش به سرزمین نینوا تا لحظات سرخ ظهر عاشورا. برای ساخت این اثر از اشعار و نغمه‌های کاملاً اصیل که بعضی را از کودکی به یاد دارم و هم چنین بخشی از قدیمی‌ترین شعرها و نواهای عاشورایی بوشهر که بسیار دوستشان داشتم، استفاده کرده‌ام.

گفتنی است ارکستراسیون و رنگ آمیزی سازها در این اثر، نیم نگاهی به موسیقی تعزیه‌ای دارد. این اثر در شش قسمت اجرا می‌شود که شامل مقدمه و پنج مجلس است. و در پایان از مرکز موسیقی حوزه هنری که به تولید و انتشار این اثر همت کرد، تشکر می‌کنم»

محمدرضا علیقلی از جمله هنرمندانی است که از کودکی در کلاس‌های موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آموزش موسیقی روی آورد. وی در ۱۴ سالگی زیر نظر وانکو نایدنف آهنگساز بلغاری شروع به نوازندگی ترومبون و آهنگسازی کرد. این هنرمند در نوجوانی فعالیت حرفه‌ای خود را با ساخت موسیقی برای چند سریال تلویزیونی و تئاتر آغاز کرد و همزمان نزد استادانی از جمله پرویز منصوری، مرتضی حنانه و احمد پژمان به یادگیری موسیقی پرداخت.

علیقلی تاکنون بیش از ۲۰۰ موسیقی فیلم و سریال تلویزیونی در ژانرهای مختلف (کودک، مستند، دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی) ساخته است. وی ۱۵ بار نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی در جشنواره فیلم فجر بوده که طی آن برنده ۵ سیمرغ بلورین از این جشنواره شده است. این آهنگساز مطرح سینمای کشورمان تاکنون با هنرمندانی چون محمدعلی طالبی، رسول صدرعاملی، کیومرث پوراحمد، رخشان بنی اعتماد، رسول ملاقلی پور، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود کرامتی، عباس کیارستمی، جمال شورجه، سیدرضا میرکریمی، یدالله صمدی، مانی میرصادقی، فرهاد ورهران، ایرج طهماسب، ابوالحسن داودی، کمال تبریزی و تعدادی دیگر از هنرمندان همکاری داشته است.

«آوای زمین»، «خاک سرخ»، «سیمرغ»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «پرنده خیال»، «جزیره قشم»، «ماه کولی» و «ناصر» از جمله آلبوم‌هایی هستند که تاکنون از علیقلی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند