تو مثل طوطی

اکران مجازی تئاترهای کانون در «نمایش نما»

به گزارش باکس افیس ایران: فیلم تئاتر «تو مثل طوطی» به کارگردانی امیرحسین انصافی و آرین ناصری‌مهر نخستین اثری است که در قالب طرح «نمایش‌نما» روی سایت مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شد.

طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از روز ۱۵ مرداد آغاز شده و تا نیمه‌ی آبان سال جاری ادامه خواهد داشت، در اولین روز اکران خود نمایش زنده-عروسکی «تو مثل طولی» را برای مخاطبان کودک و نوجوان بر روی سامانه فروش قرار داد.

این نمایش، حکایت پدری است که روایت قصه طوطی و بازرگان را برای کودکی نیمه کاره رها کرده و حالا که زمان تولد دخترش فرارسیدن به انباری می‌رود تا هدیه‌ای که ساعتی پیش در آن‌جا پنهان کرده است را بردارد. آن هدیه یک طوطی داخل قفس است و در این موقعیت بازرگان قصه از دل کتاب درآمده و پدر را داخل کتاب می‌برد تا او را از سرگردانی بیرون بیاورد و قصه‌اش را به‌پایان برساند تا این‌که…

این اثر که تولید سال ۱۳۹۶ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری است تاکنون در چندین جشنواره از جمله در دو جشنواره بین‌المللی تئاتر سلتیک یونان و بلژیک پذیرفته شد و در جشن انجمن نمایش‌گران عروسکی خانه تئاتر در سال ۹۷ مورد قدردانی قرار گرفت.

بر اساس این خبر، در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در کشور هستیم، فیلم آثار و تولیدات سه دهه‌ی کانون در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی سایت کانون به نشانی th.kpf.ir قابل دسترسی و خرید بلیت است.

به گفته امیرحسین انصافی یکی از کارگردانان نمایش «تو مثل طوطی»، این اثر بر اساس قصه‌های کهن مثنوی مولانا شکل گرفته و داستان اصلی آن بر اساس حکایت طوطی و بازرگان تولید و داستانک‌های بخش بخش آن بر اساس دیگر قصه‌های مثنوی مولوی به رشته تحریر درآمده است.

انصافی دلیل استقبال بی‌نظیر مخاطبان را هنگام اجرا در سال ۹۶، همین فضای بخش بخش و سفرهای پی در پی بازرگان قصه به کشورهای مختلف و آشنایی تماشاگران کودک و نوجوان با فرهنگ، جغرافیا، موسیقی، پوشاک و… کشورها دانست.

آرین ناصری‌مهر دیگر کارگردان این نمایش درباره اکران فیلم تئاتر «تو مثل طوطی» افزود؛ هر چند این اتفاق بسیار نوپا و بنا به شرایط صورت پذیرفته و هنوز مخاطبان خود را آن‌طور که باید و شاید درگیر نکرده است اما حالا که شرایط برای اهالی هنر و مخاطبان علاقه‌مند به تئاتر به دلیل شیوع بیماری کرونا دشوار است، می‌بایست رسانه‌های پرمخاطب دیگر کمر همت برای یاری هنرمندان تئاتر ببندند.

تبلیغات اتفاق‌های هنری مانند تئاتر در رسانه‌هایی جمعی همچون تلویزیون آن هم به شکل مستقیم، تاثیر به‌سزایی بر افزایش مخاطب و روند بهتر دیده‌شدن فیلم تئاترها خواهد گذاشت. درخواستی که نه امروز و به خاطر این شرایط، بلکه ده‌ها سال است اهالی تئاتر از رسانه‌های پرمخاطب نظیر صدا و سیما داشته‌اند.

امیرحسین انصافی نویسنده، کارگردان، بازیگر تئاتر، آهنگ‌ساز و نوازنده، مجری و بازیگر رادیو و تلویزیون است و آرین ناصری مهر کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما، کارشناس ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران است.

در طرح نمایش‌نما که از روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ آغاز شده است ۳۶ عنوان فیلم نمایش‌های کانون پرورش فکری به تدریج در یکی از سایت‌های فروش بلیت تئاتر بارگذاری می‌شود که دسترسی به آن تا پایان فصل پاییز ۱۳۹۹ از طریق نشانی اینترنتی th.kpf.ir نیز امکان‌پذیر است.

*«اودیسه ۲۰۲۰» آرش دادگر به تئاتر شهر رسید

نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» به نویسندگی امین طباطبایی و کارگردانی آرش دادگر از روز دوشنبه بیست و هفتم مرداد ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» یک روایت نمایشی متفاوت درباره جنگ تروا وسازنده اسب چوبی است که «اولیس» شخصیت نمایش پس از ۱۰ سال آوارگی به خانه باز می گردد.

امین طباطبایی (نویسنده)، آرش دادگر(کارگردان)، امین طباطبایی – آرش دادگر- ندا حبیبی (بازیگران)، شهرام احمدزاده (مجری طرح و مشاور کارگردان)، عمار عاشوری (دستیار کارگردان و برنامه ریز)، کیکاوس شکوهی (دستیارکارگردان)، جاهد قربانی (مدیرصحنه )، آرش دادگر(طراح صحنه)، علیرضا زندیه (طراح نور)، مرضیه برزی(طراح لباس)، امیررجبی(طراح پوسترو بروشور) گروه اجرایی نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» را تشکیل می دهند.

آرش دادگر از جمله کارگردانان و بازیگران شناخته شده و صاحب سبک تئاتر کشورمان است که طی سال های گذشته آثار نمایشی چون «آژاکس»، «شاه لیر»، «کالون و قیام کاستلیون»،«بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ»، «هملت»، «طوفان»، «صبحانه ای برای ایکاروس» را به صحنه برده است.

نمایش «اودیسه ۲۰۲۰» به کارگردانی آرش دادگر از روز یکشنبه بیست و ششم مرداد ماه ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۸۰دقیقه و قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند