نمایش

قصه هویت‌ غیرواقعی هفت اسیر در «برلین ۱۰:۱۰»/ توهم افسر نازی بودن

به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان «برلین ۱۰:۱۰» با اشاره به مضمون نمایش که در ارتباط با جنگ جهانی دوم است، عنوان کرد با توجه به بحران کرونا از استقبالی که از نمایش شده، رضایت دارد.

رها حاجی زینل کارگردان نمایش «برلین ۱۰:۱۰» که این روزها در تماشاخانه دا روی صحنه است درباره استقبال از این اجرای نمایشی گفت: خوشبختانه علی رغم اینکه به دلیل شرایط موجود و بحران کرونا ما این واهمه را داشتیم که کار با استقبال روبرو نخواهد شد و زحمات چندین ماهه گروه بی ثمر خواهد ماند اما تا امروز که روزهای پایانی اجرا را سپری می‌کنیم نمایش مورد استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان قرار گرفته است و هر روز تمام ظرفیت سالن پر می‌شود.

وی ادامه داد: البته طراحی کار به شکلی است که تقریباً ۸۰ درصد فضای پلتفورم به نمایش اختصاص پیدا کرده است و ما پذیرای ۲۵ تماشاگر در هر اجرا هستیم که البته در برخی از شب‌های اجرا اجبارا پذیرای مخاطبان بیشتری می‌شویم. این نمایش تا ۳۱ مرداد ماه روی صحنه خواهد بود اما امکان دارد در صورتی که بازیگران انرژی داشته باشند نمایش را چند روز دیگر نیز تمدید کنیم.

حاجی زینل درباره شکل‌گیری نمایش توضیح داد: بازیگران نمایش همگی دانشجویان رشته تئاتر هستند و قبل از این اجرا خودشان مشغول تمرین نمایشی به نام «ذَن» نوشته حسن محمدیان بودند که از بازیگران «برلین ۱۰:۱۰» نیز است. به دلیل مشکلاتی که در هماهنگی و یکدستی کار داشتند به من پیشنهاد دادند که کارگردانی این نمایش را برعهده بگیرم. در ادامه علی صفری این متن را بازنویسی کرد و ما حدود چندین ما تمرین داشتیم تا بحران کرونا و تعطیلی فعالیت‌های نمایشی پیش آمد. بعد از عید و در اردیبهشت ماه تصمیم گرفتیم با حضور همان گروه متن دیگری را جایگزین «ذن» کنیم چون آن اثر برای اجرای حرفه‌ای نیازمند تغییراتی در فضاسازی و دیالوگ نویسی بود از همین رو نمایشنامه «برلین ۱۰:۱۰» جایگزین شد.

وی متذکر شد: ایده شکل‌گیری این نمایش از نقل قول معروفی شکل گرفته که روی این مساله تاکید دارد که بعد از پایان جنگ جهانی دوم همه ساعت‌ها روی ۱۰:۱۱ یا ۱۰:۱۰ دقیقه تنظیم شده‌اند که زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده است. علاوه بر توجه روی این المان نمایش به داستانی واقعی نیز در زمان جنگ جهانی دوم اشاره دارد که بر اساس آن هیتلر قبل از مرگ تمام افسران عالی رتبه‌اش را به بهانه پنهان کردن از دست دشمن به پناهگاهی می‌برد اما در اصل طی بمبارانی آن پناهگاه را از بین می‌برد تا افسرانش به دست دشمن اسیر نشوند و اطلاعات سری را بازگو نکنند.

این بازیگر تئاتر و سینما درباره داستان نمایش نیز بیان کرد: نمایش «برلین ۱۰:۱۰» ۷ کاراکتر را که در یک اسارتگاه گیر افتاده‌اند به تصویر می‌کشد. این افراد از خواب بیدار می‌شوند و با توجه به نامه‌هایی که در جیب‌هایشان پیدا می‌کنند هویتشان را می‌شناسند. آن‌ها براساس نامه‌ها و عکس‌ها و شواهد موجود تصور می‌کنند که افسران ارشد هیتلر هستند اما وقتی فرد شماره ۷ از خواب بیدار می‌شود اتفاقاتی رخ می‌دهد که همه شواهد قبلی را نقض می‌کند…

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: این اثر نمایشی با هزینه شخصی و با پول توجیبی بچه‌های گروه جمع شده و به ثمر رسیده است اما خوشبختانه توانست در این وضعیت بحرانی به یکی از آثار پرفروش نمایشی تبدیل شود که جای خوشحالی دارد.

سارینا میلانی، فرخ‌مهر کیوانمهر، یاسمن خلیلی، محمد پسندیده، حسن محمدیان، نیما سپهرار و نابت شفائی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش خواهند پرداخت.

در خلاصه داستان «برلین ۱۰:۱۰» آمده است: وقتی پشت ویترین ساعت فروشی‌ها می‌ایستیم، همه ساعت‌ها روی ۱۰:۱۱ دقیقه تنظیم شدند، باور بر این است که در این ساعت جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است اما چه کسی میدونه که یک دقیقه قبل از پایان جنگ چه اتفاقاتی افتاد؟


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند