جشنواره

کارگردانان زن جایگزین فیلمسازان مطرح در فستیوال ونیز

به گزارش باکس افیس ایران: وقتی فهرست فیلم‌های حاضر در بخش رسمی جشنواره ونیز ۲۰۲۰ منتشر شد، بسیار ی از نشریات سینمایی اروپایی با سردی با این اسانی روبرو شدند.

دلیل این سردی از یک سو فیلم‌هایی بودند که به دلیل شیوع ویروس کرونا علاقه ای به شرکت در جشنواره کن مجازی نداشته و در انتظار جشنواره ونیز مانده بودند و مورد دیگر اینکه منتقدین و حرفه‌ای‌های سینمای جهان که در چند سال اخیر، آثار بسیار خوب و مهمی در جشنواره ونیز دیده بودند، منتظر حضور نام سینماگران پراهمیتی بودند٫ موردی که برآورده نشد.

بعد از گذشت دو روز از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مدیر جشنواره، آلبرتو باربرا مدیر ونیز در گفت‌و‌گویی به نکات جالبی اشاره کرده که دارای اهمیت است.

او گفت: «قلب جشنواره صحیح و سالم است. و این را اضافه کنم که هیچکس مایل نیست که جشنواره به شکل مجازی برگزار شود، نه مدیران جشنواره‌ها و نه تهیه کنندگان و نه کارگردانان. ما به دلایل گوناگون مثل ویروس کرونا که همه جا را فراگرفته، درشرایط ناگواری قرار داشتیم. اضافه کنم که تعدادی از کارگردانان مهم فیلم‌های خود را به ما ندادند و ترجیح دادند آثارشان خودرا نگه دارند! کسانی چون پل ورهوون، لیو کاراکس، نانی مورتی، لوران کانته، برنو دوما، و شمار دیکری از فیلمسازان. در عوض امسال از ۱۸ فیلم مسابقه، هشت اثر توسط کارکردانان زن ساخته شده که یا مستقیم و یا مشترک، در ساخت آن شرکت داشته‌اند. در بین این فیلم‌ها، بسیاری از علاقمندان منتظر دیدن فیلم کلوهه زاهو فیلمساز زن ۳۸ ساله‌ای هستند که در چین به دنیا آمده اما در امریکا کار می‌کند. فیلم او «سرزمین چادرنشینان»Nomadland نام دارد، و همه را سورپرایز خواهد کرد. همچنین فیلم کارگردان زن ایتالیایی، با نام «دختر کارل مارکس» می‌تواند بسیار مورد توجه قرارگیرد‌.»

مدیر جشنواره ونیز همچنین گفت که برخلاف برخی از جشنواره‌ها ،هیچ فیلمی را که آرم جشنواره کن داشته، در برنامه نمایش ونیز قرار نداده است.

می‌توان گفت در جشنواره امسال ونیز، بازگشت کمی به سینمای سیاسی زده شده . جدا از این کشورهای مثل آذربایجان، هند، ایران و… در بخش مسابقه حضور دارند که رقابت‌شان می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد.

هفتاد وهفتمین دور جشنواره ونیز دقیقا یک ماه دیگرشروع خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند